Google Cloud Connect for Microsoft Office biedt ongetwijfeld voordelen. De toegankelijkheid, de back-up – het is mooi meegenomen. Anderzijds heeft niet iedereen behoefte aan het delen van documenten met anderen, laat staan aan het simultaan bewerken van documenten. Hou ook rekening met je privacy: zo moeilijk is het nu ook weer niet om een paswoord te “raden”.
Tip
Na de installatie van Google Cloud Connect for Microsoft Office staat er een werkbalk in Word, Excell en PowerPoint die je niet zomaar kunt laten verdwijnen. Natuurlijk kan je het de-installeren (Configuratiescherm – Programma’s – Een programma verwijderen) maar dat is nogal drastisch. Je kunt Google Cloud Connect deactiveren door in Microsoft Word te klikken op Bestand – Opties – Invoegtoepassingen – COM-invoegtoepassingen – Start en in het venster dat verschijnt, Google Cloud Connect afvinken. Een hele weg, maar er is een shortcut: je kunt die COM-invoegtoepassingen in het lint zetten. Klik hiervoor ergens rechts in het lint, kies Het lint aanpassen. Selecteer in Alle Opdrachten de COM-invoegtoepassingen en zet die (bijvoorbeeld) in het lint Beeld. Met twee klikken zet je voortaan de Google Cloud werkbalk aan of uit.
Dat moet je wel herhalen in Excel en PowerPoint.
Gratis download
Of met Hotmail en skydrive – daar kan je documenten op het internet (via browser) bewerken. Downloaden is dan niet nodig.
Een vergelijking met de functies en koppelingen in Office 365 zou wel nuttig zijn geweest.