Geavanceerd systeemonderhoud voor zieke Windows-computers

1
88

Gereedschapkist

Ook deze functie bevat reparaties en optimalisaties die je in veel gevallen manueel kunt uitvoeren als je weet wat je doet, maar die hier in een overzichtelijke menu’s automatisch voor jou beschikbaar zijn.  Een beperkt aantal gereedschappen zijn ook beschikbaar in de gratis versie; voor de meeste moet je echter de Pro versie hebben. Een aantal functies overlapt ook met die in “Diep onderhoud”. Het verschil is dat je in de gereedschapskist elke functie individueel en manueel kunt uitvoeren.

Iobit acs5 gereedschapskist

Iobit acs5 gereedschapskist (© ; licentie: )

Je kunt de instellingen van Internet Explorer herstellen en verbeteren, stuurprogramma’s updaten en back-uppen, gevoelige bestanden “versnipperen”, lopende processen beheren, scannen naar potentiële beveiligingslekken, lege mappen en dubbele bestanden opsporen etc.

Turbo boost en ActiveBoost

De functie “Turbo Boost” optimaliseet en versnelt je computer voor gewoon werk en voor het spelen van games. In de “Werk Mode” worden onnodige services en applicaties uitgeschakeld. In de “Game Mode” worden alle services uitgeschakeld die je niet nodig hebt om te gamen.
ActiveBoost verbetert de systeemprestaties automatisch  in de achtergrond en blijft voortdurend in het geheugen. Het doet dit door het geheugen constant te optimaliseren en ongebruikte processen en programma’s uit het geheugen te gooien. Hoeveel dit onderdeel de prestaties verbetert, is moeilijk objectief vaststelbaar. Er bestaan wel meer van dergelijke “geheugenverbeteraars” voor Windows, maar die maken je systeem vaak onstabiel. Bij ActiveBoost is dat niet het geval: we hebben dit onderdeel een maand lang dagelijks gebruikt op onze werk-pc en er geen enkel probleem mee gehad.

Conclusie
Veel van de functies die Iobit Advanced SystemCare biedt, kun je ook manueel of met andere gratis tools uitvoeren. Maar het voordeel van ACS is dat je ze hier allemaal bij elkaar vindt in een gebruiksvriendelijk kleedje. Vooral voor minder technisch aangelegde Windows-gebruikers is dat een voordeel. Voor de prijs hoef je in elk geval niet te laten.

(79/100)

Adviesprijs
Free: gratis; Pro: 19,95 dollar.
1
2
3
4
5
6
Vorig artikelGoedkope en gebruiksvriendelijke Nikon camera voor jong en oud
Volgend artikelCasio compactcamera met snelle sluitertijd
Jozef Schildermans
Jozef Schildermans is journalist en schrijver. Zijn recentste roman is De reis van de hofarts (samen met Ludo Schildermans) onder de auteursnaam L.J. Schildermans gepubliceerd bij Uitgeverij Houtekiet.