De dominantie van de doorklik

3
37
Google Chrome 10.0
De hoofdredacteur van de technologiewebsite ZDnet.be/nl is ermee gestopt. “Gedaan met de dominantie van de doorklik,” schrijft hij op zijn blog. Hij werkt nu in de zorgsector. Van een carrièrewending gesproken…

Klikken, pagina-ctr’s, pagina-rpm’s en cpc’s zijn voor de online journalistiek belangrijker dan relevante inhoud, doordachte analyses of originaliteit. De Persgroep heeft dit goed begrepen. Het Belgische model met een aparte, gezamenlijke internetredactie voor alle krantentitels van de groep, past het Vlaamse mediabedrijf per 1 maart ook in Nederland toe. Die samenvoeging en verhuizing van de internetredacties holt de macht van de hoofdredacties uit en omzeilt het redactiestatuur, iets wat de Belgische kranten trouwens niet eens kennen.

Als je de internetversies van de Belgische kranten Het Laatste Nieuws en De Morgen vergelijkt met hun papieren versies, krijg je ongeveer een idee wat nu ook de Nederlandse kranten AD, Parool, Trouw en Volkskrant te wachten staat.

Die internetversies nemen klakkeloos berichten over van pr-bureaus en nieuwsagentschappen, vertalen originele verhalen van buitenlandse sites en presenteren die dan als eigen inhoud, kopiëren originele verhalen van lokale websites zonder enige bronvermelding etc. Het moet allemaal snel en zo goedkoop mogelijk en het enige wat telt zijn klikken, views en advertentie-inkomsten. Met journalistiek heeft het allemaal steeds minder te maken. Koppen en inleiding zijn belangrijk, inhoud minder, want die staat vol typ- en taalfouten.

De Persgroep heeft goed begrepen hoe je nog een beetje geld kunt verdienen met inhoud op het internet. Het snapt dat de doorklik van levensbelang is. Het weet dat Google bepaalt hoeveel je met een online verhaal verdient. Hoewel Google beweert dat het originele inhoud beloont, kopieergedrag bestraft en manipulatie van de “organische” zoekresultaten bestrijdt, blijkt in de praktijk vaak het tegendeel.

Probeer bijvoorbeeld maar eens te Googlen op een test of review van een product. Alle verkoopssites beweren ook reviews te hebben, waardoor de echte productreviews vaak naar de derde of vierde pagina van het zoekresultaat worden verdrongen.

Hoewel Bing recent een beetje terrein won op Google, presteert Microsoft’s zoekmachine niet beter. Integendeel. Onlangs bleek dat Bing zelfs zoekresultaten van Google kopieert!

Kopieergedrag loont, met dank aan Google.

Nog een voorbeeldje. Concurrent Snooth  kopieerde jarenlang de door 35.000 vrijwillige gebruikers geschreven wijnproefnotities van de populaire Amerikaanse wijnwebsite Cellartracker en presenteerde die als eigen inhoud. Google beloonde dit kopieergedrag. Snooth verscheen vaak hoger dan Cellartracker in de zogenaamd organische zoekresultaten. Zo zijn er talloze voorbeelden.

Goed scoren in Google is van levensbelang wil je op het internet overleven. Maar het maakt van journalisten en bloggers noodgedwongen dieven, die in slecht geschreven slogantaal vooral geweld, naakt, bijgeloof en misdaad als eigen nieuws presenteren.

Vorig artikelWaterdichte pocketcamcorder van Samsung
Volgend artikelCreëer je eigen cloud in zes stappen
Jozef Schildermans
Jozef Schildermans is journalist en schrijver. Zijn recentste roman is De reis van de hofarts (samen met Ludo Schildermans) onder de auteursnaam L.J. Schildermans gepubliceerd bij Uitgeverij Houtekiet.

3 REACTIES

  1. En laten we het belanrgijkste niet vergeten, de extreme verkleutering van de berichtgeving. De onderbroek van Justin Bieber en andere nonsens verhalen beginnen de echte berichtgeving te verdringen, juist omdat dat soort nonsens veel gelezen wordt.

  2. Bing kopiëert de zoekresultaten van Google ja, maar denk je dat het niet andersom is dan? En Google heeft zelfs meer van Bing gestolen! Dat inzoomen op die plaatjes bij Google afbeeldingen, had Bing eerst. Die extra informatie als je over een website gaat met je muis heeft Google ook van Bing gestolen! En zo is er nog veel meer… Wees blij, Bing houd je zoekresultaten tenminste niet bij om je overal reclame te laten zien die bij jouw zou “passen”. De nieuwe Bing HTML5 verslaat Google echt wel… Wedden dat die het ook binnenkort hebben? Men denkt altijd dat Microsoft steelt, maar ze zitten er ook telkens naast… Het enigste wat Microsoft ooit gepikt heeft van Apple is hun grafische interface, waar Apple zelfs toestemming voor gaf! Er bestond trouwens al een grafische computer voor Apple die maakte, dus zij hebben ook gestolen. Al die andere beschuldigingen dat Microsoft dit of dat stal van Apple zijn juist omgekeerd. Spotlight en Gadgets van Vista: zogezegd gestolen van Mac OS X Tiger… Dacht het niet dus! Die functies waren al lang in de eerste beta van Vista in 2003. Mac OS X Tiger kwam pas ter sprake in 2005, en uitgebracht in 2005/2006. En de iPad? Microsoft en HP hadden er samen al een gemaakt in 2001, Apple pikt weer… En wat een Mac betreft: een PC die Linux draait, meer stelen kun je gewoon niet!

    • Het internet en de besturingssystemen zijn een grote bijeen gestolen boel.
      Filteren is het enige wat we kunnen doen.
      Die irritante pop ups laat je gewoon verdwijnen als je ” Java ” in een browser aflaat, werkt goed.
      Normaal gebruik ik Opera maar voor sommige sites gebruik ik dan Firefox zonder Java.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Schrijf je reactie!
Vul hier je naam in

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.