de plaatsgebonden advertenties af te stemmen op het profiel en de voorkeuren van de gebruiker. Of zoals een deelnemer aan het congres in Amsterdam het uitdrukt (in Emerce): ‘landmarks’ zullen binnenkort veranderen in ‘brandmarks’.
Hoge transmissiekosten
Locatiediensten en interactieve toepassingen werken pas goed wanneer gegevens direct naar een navigatiecomputer kunnen worden gestuurd. Daar wringt voorlopig het schoentje. Alleen high-end smartphones worden momenteel uitgerust met een gps-chip. Kaartgegevens interactief binnenhalen via een mobiele verbinding kost de gebruiker immers handenvol geld omwille van de nog steeds hoge datatransmissiekosten die de gsm-operatoren aanrekenen. Die kosten gaan wanneer de gebruiker naar het buitenland reist exponentieel de hoogte in.
Locatietoepassingen zijn zeer handig, maar financieel voorlopig alleen weggelegd voor een klein groepje gebruikers. Pas als de datatransmissiekosten dalen en er een oplossing wordt gevonden voor de dure roamingtarieven zal daar volgens specialisten verandering in komen.
Thomas Leliveld van Nokia verklaarde op het Mobile Location Services-congres in Amsterdam dat gsm-operatoren 25 tot 30 procent van hun inkomsten uit nieuwe locatiediensten kunnen opstrijken. Maar dan moeten ze volgens Leliveld wel meewerken aan het verbreden van de markt en niet kapitalen stoppen in het ontwikkelen van eigen diensten.
Bluetooth
Fabrikanten van persoonlijke navigatiesystemen wapenen zich tegen de groeiende concurrentie van smartphone-fabrikanten door de duurdere navigators te voorzien van Bluetooth. In combinatie met een geschikte gsm kan het navigatiesysteem dan niet alleen dienst doen als
Voor meer info over GPS navigatie zie ook http://www.gps-navigatie.be
Vergelijk technische specificaties, merken, modellen en prijzen.
Reacties zijn gesloten.