Persoonlijke navigatiesystemen goedkoper en slimmer

1
47

gratis Nokia Maps. De gsm-marktleider denkt geld te kunnen verdienen aan locatiediensten en gespecialiseerde mobiele gidsen. 

Mscape
Ook Sony-Ericsson en HP experimenteren met dit soort nieuwe toepassingen. HP nodigde onlangs enkele journalisten uit om in de Chinese stad Shanghai kennis te maken met zijn Mscape-software, waar het al drie jaar aanwerkt. De software is bedoeld om er interactieve navigatietoepassingen mee te ontwikkelen en wordt door HP aan iedereen beschikbaar gesteld. De journalisten speelden mee in een locatiegebaseerd avonturenspelletje, waarin het hedendaagse Shanghai op de navigatiecomputer werd omgetoverd in een middeleeuwse stad. 

'Doubloons', voorbeeld van een mobiel Mscape-game

‘Doubloons’, voorbeeld van een mobiel Mscape-game (download)

Plaatsgebonden advertenties
Navigatiesystemen kunnen al langer worden voorzien van point-of-interests of poi’s, lijsten met interessante plekken op een kaart. Met behulp van poi’s kan een gebruiker bijvoorbeeld snel naar een parkeergarage, tankstation of bezienswaardigheid navigeren. Met poi’s valt echter volgens marketeers ook geld te verdienen. Nokia stelt Nokia Maps nu al open voor externe adverteerders.
TomTom verdient geld via zijn zogenaamde Plus-services, waarbij de gebruiker zich tegen betaling bijvoorbeeld kan abonneren op lijsten met flitslocaties of locaties van Wifi-toegangspunten (‘hotspots‘). In de toekomst is het ook de bedoeling om

1
2
3
4
5
Vorig artikelSolid state camcorders met een hoog James Bond-gehalte
Volgend artikelGoogle introduceert lokale bedrijfsadvertenties
Jozef Schildermans
Jozef Schildermans is journalist en schrijver. Zijn recentste roman is De reis van de hofarts (samen met Ludo Schildermans) onder de auteursnaam L.J. Schildermans gepubliceerd bij Uitgeverij Houtekiet.

1 REACTIE

Reacties zijn gesloten.