Belofte maakt schuld

1
40

Knoeiwerk
Tot dusver de lezing uit het Boek der Beloften volgens NHN. Op papier heeft Archlord vast en zeker recht van bestaan, zelfs in de toch al drukke, huidige markt van de MMORPG’s. Wanneer je echter als kersverse speler het spel installeert en je eerste stappen in de virtuele wereld van Chantra waagt, blijkt al snel dat hetgeen HNH belooft en hetgeen het spel daadwerkelijk kan waarmaken twee boterhammen van een totaal verschillend brood zijn. Ondanks verwoede pogingen van NHN om elk gerucht in die richting te logenstraffen, valt het niet te ontkennen dat Archlord veel te snel uit beta gehaald en op de markt gegooid is. Archlord is bijlange na niet af en het product dat momenteel als “retail” in de rekken ligt, wemelt van de bugs (en hiermee bedoelen we niet de monsters die je buiten de stadswallen vakkundig de kop kunt inslaan).

AL_0007.jpg

Een voorbeeld van één van de talloze schoonheidsfoutjes: een volledige pagina die Alchemic Dream vergeten is te vertalen vanuit het Koreaans

Zo bleken bij mijn eerste verkenning van Chantra de benen van mijn Moonelf Ranger vakkundig met plakband te zijn samengekit. Althans zo leek het want mijn karakter liep niet doorheen de straten van Norin, ze zweefde. Ongeveer zoals een pion over een schaakbord zweeft. Nu kan je zulks verwachten van een Elf, maar met mij bleken ook alle andere spelers in het spel in hetzelfde bedje ziek te zijn en geef toe: een vijfhonderd pond zware, rondzwevende Orc Berzerker is geen zicht. Even grasduinen op de officiële Archlord website bracht aan het licht dat dit een gekende bug is (meer dan drie maanden geleden door de betatesters gerapporteerd, maar nog steeds niet opgelost). Advies van NHN: gewoon uitloggen en weer inloggen en het probleem is van de baan. Ze hadden nog gelijk ook.
Al snel daarna kwam een tweede fout aan het licht. Wanneer je monsters verslaat en je hebt het geluk om een speciaal wapen als beloning op het kadaver te vinden, zo eentje met bonuspunten voor kracht (STR +2), snelheid (AGI +2) en gezondheid (HP +10%), dan voel je je de koning te rijk. Eventjes althans, want wanneer je het spel verlaat en de dag daarna opnieuw inlogt, blijken al die heerlijke bonusjes verdwenen te zijn. Weer wat grasduinen op de website leert dat ook dit een reeds langer gekende bug is, waaraan NHN alsnog geen gevolg gegeven heeft. Advies van NHN: gewoonweg niet uitloggen! Hopelijk krijg je dit dus niet voor tijdens je allereerste spelsessie, want dan ben je gedoemd om tot het einde van je dagen met samengeplakte benen rond te zweven. Vreemd genoeg blijken de bonussen van je speciale spullen wel veilig te zijn als je ze in het veilinghuis te koop aanbiedt. Zelfs na meermaals in- en uitloggen blijven daar de bijzondere eigenschappen behouden. Slimmeriken maakten vanaf het begin gebruik van deze truuk om al hun speciaaltjes op het veilinghuis te koop te zetten voor exorbitant hoge prijzen, om ze bij de volgende spelbeurt weer gewoon en intact op te kunnen pikken. Al snel volgde heel de server dit voorbeeld met als gevolg dat het veilinghuis vergeven is van de peperdure spullen en het eigenlijke doel van dit spelonderdeel compleet de mist in gaat.

1
2
3
4
5
6
7
8
Vorig artikelMeest compacte iPod ooit
Volgend artikelDigitale muziek beluisteren in alle vrijheid

1 REACTIE

  1. ikzelf speel archlord nu al haast 2 maanden en heb de start problemen ook gezien ze zijn nu grotendeels verdwenen mijn boogschutter rent naadloos door het beeld en questen doe ik samen met mijn medespelers over het algemeen is het spel niet te vergelijken met wow en staat zowel grafisch als inhoudelijk op een veel hoger peil . inderdaad hadden ze de beta langer door moeten voeren want de eerste (betaalde )maand was het nagenoeg onspeelbaar .
    mijn beoordeling voor nu is een 8.0

Reacties zijn gesloten.