Real-time verkeersinfo binnen handbereik

4
189

Het tracken (volgen) en monitoren (controleren) van GSM’s is iets wat gevoelig ligt bij de bevolking. Gelukkig is deze tracking en monitoring volledig anoniem. Het grote voordeel is dat aankomsttijden via Live TMC accurater weergegeven worden dan bij standaard TMC.

Mio Spirit 500 Live TMC

Mio Spirit 500 Live TMC (© ; licentie: )

TomTom & co
TomTom Live Services biedt je dezelfde dienstverlening, maar is iets uitgebreider. Bij TomTom kan je ook brandstofprijzen opzoeken. Via Google kan je zoeken naar plaatselijke winkels en bedrijven. Tot slot ontvang je ook de laatste weerberichten meteen op je GPS. TomTom werkt met een simkaart in je GPS-toestel om dit allemaal mogelijk te maken. Ook Garmin werkt met een simkaart en biedt gelijkaardige diensten aan. Welke dienst je verkiest, is een persoonlijke keuze.

Proefritten
Het is moeilijk om te beoordelen of Live TMC werkelijk veel toevoegt aan de reeds bestaande TMC berichtgeving. Technisch en theoretisch zou het althans een goed product moeten zijn. Tijdens onze lokale testritten in het noorden van de provincie Antwerpen bleek er geen verschil te zijn met een normale TMC ontvanger. Het verkeer is er simpelweg niet te vergelijken met de grote steden. Op snelwegen en in de grotere steden zal de dienst wel zijn nut bewijzen.

Conclusie
Live TMC is een welgekomen product. Vooral de Floating Vehicle Data is een goede toevoeging aan TMC. Omdat het om anonieme data gaat, is er ook geen gevaar voor onze privacy. Het grote voordeel van deze dienst is dat hij gratis is! Een budgetvriendelijke aanrader dus.

(80/100)

Adviesprijs
€ 219
1
2
3
Vorig artikelEerste externe harde schijf van Samsung
Volgend artikelOpslag in een handpalm

4 REACTIES

  1. Jozef
    Indien de test enkel gaat over Live TMC en de onderliggende TouringMobilis toelevering van informatie dan maakt het toch niet uit of dit over garmin of mio gaat? Ik spreek niet over de beperkte manier van navigatieherberekening van de garmin maar eerder over de informatie in tekstvorm of op de kaart van de garmin, incl de filetijd. Wat de garmin (of de mio/tomtom) hiermee aanvangen is een andere zaak, ze moeten wel goede correcte informatie ontvangen. Als je ziet dat de binnenring voor een groot deel vol zit en je krijgt op je scherm een vertraging voorgeschoteld van 3 of 4 min dan klopt er iets niet en dit heeft niets te maken met de navigatie, wel met TMC Live of liever de fileinformatie. Misschien moet daarover eens een test gebeuren: wat wordt door wie hoe aangeboden, is er een verschil tussen de informatie van TMC Live, TouringMobils info en TomTom HD traffic, los van hoe de navigatie dit verwerkt.

    • Er kan natuurlijk wel een verschil zitten op hoe de verschillende fabrikanten die live info verwerken. De snelheid, accuratesse en volledigheid van fileinformatie testen lijkt me een moeilijke aangelegenheid. Er zijn immers zoveel variabelen die het testresultaat kunnen beïnvloeden. Ik zou niet direct weten hoe we dat op een eerlijke manier zouden moeten aanpakken.

  2. Voila, een test waar ik hoopte veel uit te leren en me teleurstelt. Ik heb sind vorige week een Garmintoestel met TouringMobilisinfo ter beschikking en had gedacht: ik moet eens die mensen van Diskidee een mailtje sturen want er hapert toch een en ander binnen die navigatiewereld.
    Momenteel zijn er inderdaad drie aanbieders Garmin, Mio en TomTom. Elk met hun eigen navigatiesoft en dus mogelijkheden om impact te hebben op de berekening en die gebruik maken van dezelfde bron aan informatie. Bij de een betalend, bij de ander gratis en eentje waar je eenmalig een live-time (GPS live time) licence krijgt of online ervoor betaalt.
    Gisteren vanuit zuid-west Brussel naar midden west-vlaanderen willen rijden met de Garmin met files (Touring Mobilis website) binnenring bocht Drogenbos tot Anderlecht en Ninove tot Grootbijgaarden en Grootbijgaarden tot Ternat. Via webcams verkeerscentrum gaf hezelfde beeld. De Garmin opgestart 5 min gewacht en inderdaad de files waren zichtbaar met een vertraging van hou u vast 3min!!! De beperkte mogelijkheden van de impact op de route in achtegenomen van de Garmin files ontwijken genomen stuurde deze me binnendoor om in Anderlecht op de ring te komen. Andere mogelijkheden waren er niet. Zelf maar beslist om het voorstel niet te volgen maar om via Halle en de E429(A8) te rijden. Gelukkig maar zou ik zeggen. Echter bij zo’n keuze weet je dus niet op voorhand of dit een goede keuze zal zijn want de files worden dus ook niet in rekening gehouden via de E429.

    Deze morgen de omgekeerde route en er was file van halle tot Beersel met ook maar een vertraging van max 3 min!!! Wel 10 min staan aanschuiven van aan de Colruyt (Halle) tot op de ring en dan nog de vertraging om op de binnenring te komen, heb dan maar uitrit Huizingen/Alsmeberg genomen na het invoegen.

    Dus deze test zegt echt niets over BE-Mobile diensten en hun toegevoegde waarde, is Diskidee door hun budgetten heen of zijn ze bergaf aan het gaan met hun kwaliteit van testen of worden ze de mond gesnoerd? Durven ze deze problematiek nog aan?

    • Beste Marc, deze test gaat wel over de Live TMC dienst van Mio en niet over Garmin. We vermelden Garmin en TomTom wel als alternatief, maar daar gaat deze test niet over. We kunnen dus niets zeggen over hoe goed of hoe slecht die andere werken. Trouwens, van Garmin hebben we nog nooit een testtoestel in leen gekregen, noch krijgen we persberichten van dit bedrijf (alleszins niet meer na 2005). Jouw slechte ervaringen met Garmin geeft misschien een kleine indicatie van waarom dat is. Maar we zijn wel afhankelijk van fabrikanten om ons testmateriaal te lenen. Dus ja, we durven elke problematiek aan, maar als een bedrijf niet deelneemt aan testen, dan kunnen we er ook geen oordeel over vellen, positief of negatief… Maar het is wel al goed dat je je eigen ervaringen hier met iedereen deelt. Misschien dat er nog andere lezers positieve of negatieve ervaringen met ‘live verkeersinfo’ hier kunnen geven?

Reacties zijn gesloten.