Real-time verkeersinfo binnen handbereik

4
189

Standaard zou de dekking van A-, N- en snelwegen in de België bij conventionele TMC slechts 45% bedragen, terwijl dit bij Live TMC opgetrokken wordt tot ongeveer 95%. Live TMC werkt ook in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. Ook secundaire wegen worden opgenomen in de database.

Mio dekking met standaard TMC

Mio dekking met standaard TMC (© ; licentie: )

Bij standaard TMC krijg je ongeveer elke tien minuten een update van de verkeersinformatie. Volgens Mio werkt Live TMC twee keer zo snel door een hogere bandbreedte. Hoe wordt de database met verkeersinformatie van Live TMC dan gevoed? Eerst en vooral door het Call Centre van Touring Mobilis. Zij verzamelen, filteren en sturen de gegevens door die zij ontvangen. Daarnaast komen ook gegevens uit de ‘Floating Vehicle Data’ (FVD) database in het systeem terecht. Tot slot levert ook de overheid informatie aan. Bij standaard TMC ontvang je enkel overheidsinformatie. De bronnen van mobiele flitsers zijn VRT en RTBF (België), Q-Music en Veronica (Nederland) en RTL in Luxemburg.

Mio Spirit 500 Live TMC

Mio Spirit 500 Live TMC (© ; licentie: )

Floating Vehicle Data
Wat is Floating Vehicle Data eigenlijk? Het is een database die gevuld wordt door diverse bronnen op de wegen. Proximus GSM’s in België en ongeveer 15000 automobilisten die als informant functioneren, bezorgen anoniem informatie over de gemiddelde snelheden op de wegen.

1
2
3
Vorig artikelEerste externe harde schijf van Samsung
Volgend artikelOpslag in een handpalm

4 REACTIES

  1. Jozef
    Indien de test enkel gaat over Live TMC en de onderliggende TouringMobilis toelevering van informatie dan maakt het toch niet uit of dit over garmin of mio gaat? Ik spreek niet over de beperkte manier van navigatieherberekening van de garmin maar eerder over de informatie in tekstvorm of op de kaart van de garmin, incl de filetijd. Wat de garmin (of de mio/tomtom) hiermee aanvangen is een andere zaak, ze moeten wel goede correcte informatie ontvangen. Als je ziet dat de binnenring voor een groot deel vol zit en je krijgt op je scherm een vertraging voorgeschoteld van 3 of 4 min dan klopt er iets niet en dit heeft niets te maken met de navigatie, wel met TMC Live of liever de fileinformatie. Misschien moet daarover eens een test gebeuren: wat wordt door wie hoe aangeboden, is er een verschil tussen de informatie van TMC Live, TouringMobils info en TomTom HD traffic, los van hoe de navigatie dit verwerkt.

    • Er kan natuurlijk wel een verschil zitten op hoe de verschillende fabrikanten die live info verwerken. De snelheid, accuratesse en volledigheid van fileinformatie testen lijkt me een moeilijke aangelegenheid. Er zijn immers zoveel variabelen die het testresultaat kunnen beïnvloeden. Ik zou niet direct weten hoe we dat op een eerlijke manier zouden moeten aanpakken.

  2. Voila, een test waar ik hoopte veel uit te leren en me teleurstelt. Ik heb sind vorige week een Garmintoestel met TouringMobilisinfo ter beschikking en had gedacht: ik moet eens die mensen van Diskidee een mailtje sturen want er hapert toch een en ander binnen die navigatiewereld.
    Momenteel zijn er inderdaad drie aanbieders Garmin, Mio en TomTom. Elk met hun eigen navigatiesoft en dus mogelijkheden om impact te hebben op de berekening en die gebruik maken van dezelfde bron aan informatie. Bij de een betalend, bij de ander gratis en eentje waar je eenmalig een live-time (GPS live time) licence krijgt of online ervoor betaalt.
    Gisteren vanuit zuid-west Brussel naar midden west-vlaanderen willen rijden met de Garmin met files (Touring Mobilis website) binnenring bocht Drogenbos tot Anderlecht en Ninove tot Grootbijgaarden en Grootbijgaarden tot Ternat. Via webcams verkeerscentrum gaf hezelfde beeld. De Garmin opgestart 5 min gewacht en inderdaad de files waren zichtbaar met een vertraging van hou u vast 3min!!! De beperkte mogelijkheden van de impact op de route in achtegenomen van de Garmin files ontwijken genomen stuurde deze me binnendoor om in Anderlecht op de ring te komen. Andere mogelijkheden waren er niet. Zelf maar beslist om het voorstel niet te volgen maar om via Halle en de E429(A8) te rijden. Gelukkig maar zou ik zeggen. Echter bij zo’n keuze weet je dus niet op voorhand of dit een goede keuze zal zijn want de files worden dus ook niet in rekening gehouden via de E429.

    Deze morgen de omgekeerde route en er was file van halle tot Beersel met ook maar een vertraging van max 3 min!!! Wel 10 min staan aanschuiven van aan de Colruyt (Halle) tot op de ring en dan nog de vertraging om op de binnenring te komen, heb dan maar uitrit Huizingen/Alsmeberg genomen na het invoegen.

    Dus deze test zegt echt niets over BE-Mobile diensten en hun toegevoegde waarde, is Diskidee door hun budgetten heen of zijn ze bergaf aan het gaan met hun kwaliteit van testen of worden ze de mond gesnoerd? Durven ze deze problematiek nog aan?

    • Beste Marc, deze test gaat wel over de Live TMC dienst van Mio en niet over Garmin. We vermelden Garmin en TomTom wel als alternatief, maar daar gaat deze test niet over. We kunnen dus niets zeggen over hoe goed of hoe slecht die andere werken. Trouwens, van Garmin hebben we nog nooit een testtoestel in leen gekregen, noch krijgen we persberichten van dit bedrijf (alleszins niet meer na 2005). Jouw slechte ervaringen met Garmin geeft misschien een kleine indicatie van waarom dat is. Maar we zijn wel afhankelijk van fabrikanten om ons testmateriaal te lenen. Dus ja, we durven elke problematiek aan, maar als een bedrijf niet deelneemt aan testen, dan kunnen we er ook geen oordeel over vellen, positief of negatief… Maar het is wel al goed dat je je eigen ervaringen hier met iedereen deelt. Misschien dat er nog andere lezers positieve of negatieve ervaringen met ‘live verkeersinfo’ hier kunnen geven?

Reacties zijn gesloten.