HDTV, krachtigere pc’s en mobiele e-mail voor iedereen

0
37

De nieuwe, krachtigere pc’s en notebooks dragen wel een hoger prijskaartje. In 2007 betaal je voor een compleet uitgeruste pc met Microsoft Windows Vista en Office
2007
ruim twintig procent meer dan voor een pc uit 2006 met equivalente prestaties onder Windows XP.

Hifi is uit, gebruiksgemak in

Met de opkomst van digitale muziek via internet, digitale radio en digitale tv zal ook in de huiskamer steeds vaker een computer gebruikt worden als ‘entertainment center’ en zullen internet, audio en video meer naar elkaar toegroeien.
De duurdere versies van Windows Vista zijn bijvoorbeeld standaard voorzien van een zogenaamd mediacenter, software die vroeger apart werd verkocht. Er komen meer platte tv’s op de markt met een ingebouwde pc die onder Vista draait en kan worden gebruikt als mediacenter en digitale videorecorder.
Audiofielen klagen steen en been omdat muziek die online wordt verkocht of gedownload kwalitatief slechter klinkt dan cd, DVD-Audio of SACD. Vooral op de betere hifi-installaties is het kwaliteitsverschil goed te horen. De meerderheid van de consumenten geeft echter de voorkeur aan een hoger gebruiksgemak. High-end audio krijgt het steeds moeilijker en hifi is in toenemende mate een nichemarkt. Het enkele jaren geleden met veel fanfare aangekondigde DVD-Audio formaat is op sterven na dood. Ook het concurrerende SACD-audioformaat is geen eclatant succes. Kleine, bijna onzichtbare luidsprekers en alles-in-eenmuzieksystemen kennen daarentegen een groeiend succes. Virtuele surroundgeluidssystemen met twee speakers en een subwoofer worden steeds meer verkocht. Die markt werd tot nu toe gedomineerd door Bose, maar traditionele hififabrikanten zoals Sony pakken ook uit met dergelijke compacte audiosystemen.

Iedereen aan de push e-mail

Mobieltjes die nieuwe e-mails onmiddellijk afleveren zijn razend populair bij hogere managers en politici (lees ook onze recente test van dergelijke gsm’s). Wereldwijd zijn er 6,2 miljoen BlackBerry gebruikers. De wereldwijde gsm-markt is echter veel groter. Push e-mail zal in 2007 goedkoper worden en binnen het bereik komen van het midden management en zelfs gewone gebruikers.

De Pearl is de eerste BlackBerry die bestemd is voor een groter publiek
De Pearl is de eerste BlackBerry die bestemd is voor een groter publiek

RIM, het bedrijf achter BlackBerry, zette eind 2006 de toon met de introductie van de BlackBerry Pearl, een compact mobieltje met push e-mail, maar ook met multimediafuncties die tot nog toe bij een BlackBerry ontbraken, zoals een audio- en videospeler en een digitale camera. De Pearl kost 300 euro en is daarmee ongeveer eenderde goedkoper dan eerdere BlackBerry-toestellen.
Ook andere fabrikanten pakken uit met goedkopere smartphones met geïntegreerde push e-mail. Voorbeelden zijn Samsung’s BlackJack, Nokia’s E62 en de Treo 680. Smartphones kunnen meer dan alleen e-mail ontvangen. Ze zijn ook geschikt voor mobiele tv, gps navigatie met constant bijgewerkte kaarten en mobiele webcontent. De doorbraak daarvan is volgens waarnemers nog niet voor 2007, vooral omwille van de hoge data- en roamingkosten. De verwachting is wel dat die in 2008 fors zullen dalen.

1
2
3
4
5
Vorig artikelVier nieuwe LCD-monitoren van LG zijn klaar voor Vista
Volgend artikelNieuw duo compacte instapcamara’s in de Cyber-shot serie
Jozef Schildermans
Jozef Schildermans is journalist en schrijver. Zijn recentste roman is De reis van de hofarts (samen met Ludo Schildermans) onder de auteursnaam L.J. Schildermans gepubliceerd bij Uitgeverij Houtekiet.