Duotest digitale spiegelrelfexcamera’s

3
165

Witbalans
Op de Sony Alpha 100 vind je een zestal witbalanspresets: daglicht, schaduw, bewolkt, halogeen, TL en flash. Wie dit wenst, kan de kleurtemperatuur in graden Kelvin invoeren. Bij het gebruik van deze optie kan je in bepaalde mate de groen-magenta balans veranderen zoals vroeger met kleurcompensatiefilters wel eens gebeurde. Bij erg moeilijke lichtomstandigheden of menglicht kan je de witbalans handmatig bepalen. En natuurlijk is het steeds mogelijk terug te vallen op de automatische witbalans. Bij de Nikon D200 kan je kiezen tussen vrijwel dezelfde reeks presets of het instellen van de witbalans aan de hand van de kleurtemperatuur. Manuele en automatische witbalans zijn eveneens aan boord.

SonNik_D200_dagauto.jpg
Nikon D200: dagdag – dagauto               

 SonNik_D200_flauto.jpg
Nikon D200: flashflash –  flashauto              

SonNik_D200_kunstauto.jpg
Nikon D200: kunstkunst – kunstauto                   

SonNik_D200_TLauto.jpg
Nikon D200: TLTL – TLauto               

SonNik_A100_dagauto.jpg
Sony Alpha 100: dagdag – dagauto                      

SonNik_A100_flashauto.jpg
Sony Alpha 100: flashflash – flashauto                        

SonNik_A100_kunstauto.jpg
Sony Alpha 100: kunstkunst – kunstauto                        

SonNik_A100_TLauto.jpg
Sony Alpha 100: TLTL – TLauto                     

De afbeeldingen spreken voor zich. Ondanks de vele mogelijkheden gaat de Sony Alpha 100 vrij vaak in de fout zowel bij de presets als bij de automatische witbalans. Alleen bij de proefopnamen bij flitslicht krijg je kleurneutrale beelden. Bij daglicht zijn de kleuren te warm afgebeeld bij de daglichtpreset en te koel als je de automatiek zijn gang laat gaan. Foto’s onder halogeenverlichting gingen eveneens de mist in: een blauwe zweem bij de preset en rood bij de automatische witbalans. Over de resultaten van de Nikon D200 niets dan lof. Vrijwel alle foto’s worden kleurneutraal weergegeven, welke combinatie er ook gebruikt werd. Het meest opvallend is nog een lichte rode zweem bij de TL preset.

1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
Vorig artikelPackard Bell lanceert zijn eerste game-pc
Volgend artikelReisgenoot voor de filmfanaat

3 REACTIES

  1. waarom worden er 2 toestellen vergeleken Sony en Nikon waar een prijs verschil van 1000 euro in zit. LEES HIER ONDER EN JE SNAPT WAAROM

    vermoeden bestaat dat beide camera\’s voorzien zijn van dezelfde CCD.
    Volgens verschillende internetbronnen gaat het om een lichtgevoelige chip die door Sony is ontwikkeld en door Nikon wordt aangekocht. Na de overname van Konica Minolta gebruikt Sony ze natuurlijk ook zelf. De opvallendste aanwijzingen dat het om hetzelfde product gaat zijn de resolutie van 10 megapixel en het 3:2 opnameformaat met 3872 x 2592 pixels. Maar eigenlijk zijn deze gelijkaardige specificaties al reden genoeg om de toestellen samen aan een onderzoek te onderwerpen.

  2. waarom zijn de foto\’s op het eind niet met gelijke waarden opgenomen? Zowel in tijd als opening. Ik meen dat algemeen de Nikon\’s donkerder zijn. Ondervind dit ook op mijn D 100 zo.

  3. waarom worden er 2 toestellen vergeleken Sony en Nikon waar een prijs verschil van 1000 euro in zit mischien was een vergelijk met de nikon d80 beter geweest

Reacties zijn gesloten.