Beter één marinier in de doos…

4
33

Waar en wanneer het precies is beginnen mislopen, weet ik helaas niet, maar het staat voor mij als een paal boven water… Medal of Honor is hopeloos verdwaald op het slechte pad. Jammer, want de eerste telg uit de serie Allied Assault stak als beloftevolle debutant in het genre ver boven soortgelijke tijdsgenoten uit. De uitbreidingen die wat later op de markt kwamen (Spearhead en Breaktrough) konden evenwel al niemand meer bekoren en leken meer op een vertwijfelde poging van EA om de financiële put te dempen. Met hun laatste, vertwijfelde stuiptrekking, lijkt nu het lot van de Medal of Honor serie bezegeld: Pacific Assault is niet de honorabele opvolger die het vertrouwen en het spelplezier van de resterende fans waard is.
mohpa_box

De calvarietocht van Medal of Honor lijkt te beginnen met het uiteenvallen van de originele ploeg programmeurs en animatoren (2015) vlak na het uitbrengen van Medal of Honor: Allied Assault (MOHAA). Een deel van deze groep inclusief alle productieleiders gaf er de brui aan en vormde een nieuw team, Infinity Ward, dat even later de extreem succesvolle Call of Duty serie op stapel zette. Wat er van de originele ploeg nog overbleef, werd versterkt met enkele nieuwe aanwervingen en ging verder door het leven als EALA (Electronic Artists Los Angeles).

Bergaf
Vanaf dat moment was het enkele rit bergafwaarts voor Medal of Honor: de uitbreidingen slaagden er absoluut niet in de hooggespannen verwachtingen in te lossen en de nieuwste telg Medal of Honor: Pacific Assault (MOHPA) lijkt ook niet voldoende in zijn mars te hebben om de spelreeks terug op zijn pootjes te kunnen krijgen. Na een paar weken uitproberen ben ik zo goed als uitgekeken op het spel (zonder alle missies helemaal ten einde gespeeld te hebben) en kan ik alleen maar concluderen dat de programmeurs van MOHPA beter een handeltje koffiebonen branden hadden opgezet dan hun tijd te verdoen met het aan mekaar programmeren van het spel. Niet dat MOHPA technisch slecht presteert of de audio-visuele aspecten niet te pruimen zijn, integendeel… maar de plot en de actie konden mij niet boeien en na enkele missies krijg je een onvermijdelijk déjà vu-gevoel. Vooral dit ontbreken van opgebouwde spanning en onverwachte verrassingen maken MOHPA geheel kansloos tegen concurrenten zoals DOOM-III, Call of Duty en soortgelijken.

Realisme?
In tegenstelling tot zijn succesvolle voorganger (MOHAA) speelt MOHPA zich af in het voor ons Europeanen minder gekende oorlogstheater van de Grote Oceaan. Als tegenstander ditmaal dus geen Duitse SS-ers, maar horden tot de tanden gewapende Jappen. Jij speelt de rol van de pas uit de trainingskampen gedetacheerde marinier Tom Conlin en de verhaallijn begint met je aankomst op de marinebasis van Pearl Harbor die net op dat moment aangevallen wordt door de Jappen.

MOHPA_0001.jpg
De Marinebasis van Pearl Harbor vormt de start
van het levensverhaal van Tom Conlin

1
2
3
4
5
Vorig artikelCamera werkt naast de oplaadbare Li-Ion batterij ook met AA-battijeren
Volgend artikelVoor de onderwaterfotograaf

4 REACTIES

  1. Klopt als een bus. Wat een afgang. Ik speel al jaren de Breaktrough en dacht ik koop weer eens wat nieuws. Wat een spijt. Het viel me op dat niemand dit spel speelt. Had ik me maar laten voorlichten hierover. Met PA Zijn er maar een handje vol server ter beschikking. Ik heb nog geen volle server gezien. Een regelrechte flop. Laatste keer dat ik mijn geld aan EA Games heb uitgegeven.

  2. heb het spel net gekocht en vind dat er een uitbreiding moet uitkomen zodat je meer multiplayer-mappen hebt.

    het aantal is echt TE klein

  3. ach ja smaken verschillen heeejullie zijn ook allemaal zo goed……………………………………… duuuuuuuuh

  4. absoluut mee eens. ben een fan van mohaa maar mohaaPA is een afgang!
    groeten catprey (een bekend speler van o.a america\’s army ops)

Reacties zijn gesloten.