Digitale spiegelreflex biedt haast ongeëvenaarde details

0
108

Witbalans
De witbalans zorgt ervoor dat je ongeacht de aard van het omgevingslicht steeds kleurneutrale beelden kan schieten. Je kan gebruik maken van de automatische witbalans of kiezen uit een van de dertien voorgeprogrammeerde lichtsituaties. Dit zijn er een pak meer dan bij andere digitale camera’s omdat de hoofdgroepen zoals daglicht, kunstlicht, TL-verlichting of flits zelf nog zijn onderverdeeld. Bij "daglicht" bijvoorbeeld heb je dus nog de keuze uit standaard, warm, of koel daglicht. Uiterst handig in studio-omgeving is de ‘clickbalans’. Je neemt een foto van het onderwerp en zorgt ervoor dat er een neutrale partij in beeld is. Dit kan een wit blad papier zijn of beter nog een Kodak grijskaart. Op het LCD-scherm van het toestel kan je met een virtueel pipet hiervan een staaltje nemen: de foto wordt nu gecorrigeerd wat resulteert in een perfect neutrale opname. Je kan de witbalansprofielen bewaren om later weer te gebruiken. Eens je de witbalans hebt bepaald, worden alle volgende foto’s vanzelfsprekend met dezelfde waarde aangepast.


Daglicht


Flash


Kunstlicht


TL-licht

De resultaten van de witbalanstest zijn wat ongelijk. De daglichtopnamen zijn neutraal als je de voorgeprogrammeerde witbalans gebruikt en iets koeler bij automatische witbalans, maar beide instellingen leveren goede resultaten. Ook de opnamen met flitslicht zijn bruikbaar: neutraal bij flash-auto en een wat warmer bij flash-studio. De foto’s bij halogeenverlichting zijn neutraal bij voorgeprogrammeerde witbalans, maar vertonen raar genoeg een groenzweem als je de automatische witbalans gebruikt. De minst goede resultaten haalt de Kodak Pro SLR/n bij TL-verlichting. De automatische witbalans vertoont een sterke blauwgroene zweem en bij de stand "TL coolwhite" zie je rare moiré-achtige patronen.

1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
Vorig artikelProjectoren voor het onderwijs
Volgend artikelFireWire-versie van de REV drive