Belgacom heeft PingPing waarmee smartphonebezitter contactloos kunnen betalen – het is weliswaar een goed bewaard geheim, zo beperkt is het in omvang en marktbereik. De Lijn laat per sms betalen, met enig succes. Een jaar geleden kondigde toenmalig Economieminister Van Quickenborne samen met bankenfederatie Febelfin aan dat er aan één gezamenlijk mobiel betaalsysteem zou worden gewerkt.
Dat ligt nu in het water, meldt Datanews. De banken en mobiele operatoren raken het maar niet eens over een gezamenlijke standaard. En probeer maar niet te achterhalen wie wat blokkeert, in dergelijke discussies is dat niet mogelijk. En niet relevant.
Wat relevant is, is dat systemen zoals Square en Google Wallet, Paypal en al de andere Visa’s zich volop uit de startblokken aan het werken zijn. Heeft een Belgisch systeem dan zin? En of. Hoe sneller, hoe liever. Op lokale markten – zeker in kleine landen – kunnen lokale systemen vaak sneller de markt voor zich nemen. De belangrijkste factor daarin is het vertrouwen in de lokale banken en bedrijven.
Het is helaas niet voor het eerst dat het Belgisch provincialisme ook in deze sector woekert. Veertig jaar geleden ongeveer werd Bancontact gestart, en het unieke was dat je als klant van gelijk welke bank aan gelijk welke biljettenverdeler kon gaan staan. Dat bestond in geen enkel ander land, en was het gevolg van het geüniformiseerde rekeningnummer (de twaalf cijfers met twee streepjes tussen), een absoluut unicum in de wereld, twintig jaar voor op zijn tijd.
Maar de toenmalige Generale Bank (nu BNP Paribas Fortis) en Gemeentekrediet (nu Dexia) vonden het nodig om zich uit het Bancontact-consortium terug te trekken en Mister Cash op te richten. Het zou pakweg vijftien jaar duren eer de consument dat patente voorbeeld van provincialisme zag verdwijnen.
Nu is er geen vijftien jaar te verliezen. Toen waren de Belgische banken ver voor op andere landen. Dat zijn ze nu niet. En nu zitten ook de mobiele operatoren aan tafel, ook al niet de meest visionaire voorlopers.
Mobiele betalingen zijn misschien niet uw grootste prioriteit, maar ze zijn zo’n logisch gevolg van de online mobiliteit en de e-commerce, dat de banken en mobiele operatoren er maar beter snel werk van maken. Proton, de cashportemonnee op de betaalkaart, is nooit een succes geweest omdat het te duur was voor handelaars. Ze maken nu beter goed hun huiswerk voor mobiele betalingen, en beter snel. Maar een mens wordt pessimistisch als je het huidige getouwtrek ziet. Kan daar geen bemiddelaar naar worden gestuurd?
Over Toon Lowette
De internetgebruiker is niet koning, hij is dictator. Online diensten zijn succesvol als ze zich ondubbelzinnig richten op de taak waarmee de bezoeker naar een site gaat. Sinds 1982 is Toon Lowette ondubbelzinnig bezig met nuttigheid en taakgerichtheid in online diensten, als consultant en als uitgever.
Volg de commentaren van Toon Lowette
Volg Toon Lowette op Twitter
Precies omwille van deze reden heb ik cashcontact.com ontwikkeld, wat mogelijk een uitkomst kan bieden voor dit getouwtrek.