Synthetische vrouw die kan kaartlezen

3
85

De kaart toont ook belangrijke herkenningspunten in het landschap. Dit verbetert je oriëntatie in de omgeving. Naar mijn mening komt dit een duidelijkere navigatie zeker ten goede. 

Text-to-speech
Men heeft echt z’n best gedaan om de navigatie bij de Moov-serie zo duidelijk mogelijk te maken. Ook in de spraaktechnologie komt dit tot uiting. De Mio Moov 580 is voorzien van een synthetische computerstem die straatnamen van de kaart kan aflezen en verwerken in de instructies. Je hoort dus niet meer “na 200 meter rechts afslaan”, maar “na 200 meter rechts afslaan, Luxemburgstraat”.
Deze technologie staat nog niet op punt staat: vaak is de uitgesproken naam niet verstaanbaar. (Dit kan ook liggen aan het verschrikkelijke Hollandse accent van de synthetische computervrouw.) De Moov 580 geeft een mooi beeld van wat de toekomst op navigatiegebied in petto heeft, maar een en ander zou toch nog beter uitgewerkt kunnen worden.

Mio Moovflitspaal NavPix

POI’s
De Moov 580 beschikt over een enorm grote catalogus aan interessante en nuttig plekken om naartoe te navigeren. Via het menu kan je een museum, restaurant of eender wat invoeren als bestemming. Bovendien kan je ook via de kaart steeds zoeken naar points of interest in de buurt en de berekende route daarnaar omleiden. Zo vind je gemakkelijk tankstations of een plek om te eten, maar waarschuwt de Moov 580 je ook voor flitspalen op de route.

Navpix
De functie Navpix is ook in deze Mio opnieuw van de partij. Navpix stelt je in staat genomen foto’s te verbinden met een plaats. Enkele foto’s staan al op het apparaat. Je kunt echter ook je eigen foto’s het apparaat uploaden (via USB). Ook kun je in de plaats van een adres een foto als bestemming kiezen. De Moov 580 berekent dan de route naar de plaats waar de foto genomen is. Je kunt extra ‘navpix’ downloaden van een speciale website.

Conclusie
Mio stelt in de brochure dat de Moov-reeks ontworpen is met de bestuurder in gedachte. Men heeft getracht het navigeren zo duidelijk en veilig mogelijk te maken. Met een groter scherm, de modernste kaarten en text-to-speech zijn ze daar met de Moov 560 en 580 zeker in geslaagd. Een groot minpunt is echter het bevestigingssysteem. Hoewel het fijn is geen antenne voor verkeersinformatie te moeten hangen, zou de bevestiging zelf wat steviger uitgevoerd kunnen zijn.
Adviesprijs
Mio Moov 580: ca. 265 euro
Mio Moov 560 (identiek, maar zonder tmc): ca. 229 euro
1
2
3
4
5
Vorig artikelIs het einde van de ‘personal’ computer nabij?
Volgend artikelStevige en stijlvolle cameragsm

3 REACTIES

  1. ik heb een mio moov 370, ik heb nu een maak maar de software die erbij is geleverd is niet compatibel voor maak, kunt u mij een oplossing geven ?

  2. Heb ook een moov 580, dit is mijn 3de mio en ik ben terug in de wolken, na 1 tomtom (voor mij geen tomtom meer, totaal overroepen, ook de prijs!). supersnel om verbinding te maken +- 5sec, heel duidelijk scherm (kan hem lezen zonder leesbril), ook bij direct zonlicht. Jij moet wel pech hebben

  3. Mijn ervaring met de Mio 580 Europa Plus

    Deze problemen reeds uitvoerig met Dave van Mio-support besproken en daar heeft hij melding van gemaakt…. Het apparaat gaat voor reparatie terug naar Mio
     
    Slechte GPS-ontvangst, n.l.:  Mijn Mio 580 voor het venster houdend (3e etage) in richting van de lucht geen enkel signaal te ontvangen al hou ik mijn Mio 580 een halve dag voor het raam..
     
    Daarna venster geopend en mijn Mio 580 naar buiten gehouden, dan pas na ca 5 á 8 minuten wordt het GPS-signaal ontvangen, géén volledig signaal n.l. want laatste streepje blijft rood…Wanneer ik het raam sluit en mijn Mio 580 wederom voor het raam hou en ook uren zo laat staan dan blijft hij het signaal behouden, doch is zwak (Let op!! Mijn Mio 370 Europa Plus heeft dit probleem niet)…
     
    Als ik in de auto mijn Mio 580 inschakel dan duurt het minimaal 5 á 9 km voordat het GPS-signaal wordt opgevangen, dus als ik wil gaan rijden en ik heb mijn Mio 580 inschakeld en geprogrammeerd dan kun je eerst gaan rijden nadat ik eerst minstens 5 ä 8 minuten heb gewacht want zolang duurt het voordat mijn Mio 580 het GPS-signaal ontvangt en dat is lastig als je in totaal voor jou onbekende bent waar je dus de weg niet kent en je niet weet in welke richting je moet wegrijden… De wachttijd voor het GPS-signaal is dus verschrikkelijk lang. 
     
    TMC-ontvangst is slecht en vooral op de snelwegen…. In Duitsland is bijna nooit een TMC-signaal te ontvangen…… Op Radio-ontvangst worden wel zenders aangegeven maar de hokjes blijven leeg, deze zouden dus groen moeten zijn…. Ook de Radiozenderontvangst is dus zeer slecht…
     
    De straatnamen worden in het Nederlands alleen door de stem Claire gezegd maar door de andere stemmen, zoals NL-man en vrouw Vlaams NIET….. en dan veelal ook slecht uitgesproken af en toe ook stotterend uitgesproken en/of 2x stotterend herhaald, taalfouten en verkeerde uitspraak van de straatnamen.. Ook werken de Duitse stemmen niet op het vermelden van de straatnamen. Heb de Mio in het Duitse taal omgesteld en dan werkt het dus ook niet…
     
    Software (kaartmateriaal) loopt af en toe helemaal vast, voorbeeld:  Op de A16 (Rotterdam – Dordrecht) loopt de software vast n.l. de rijrichtingpijl valt weg en de weg en/of autosnelweg blijft op het display te zien waar de software is blijven hangen, de route wordt wel midden onder en links boven (pijl) in het display aangegeven. Ook de stem valt weg…Pas na zo’n kleine 35 – 40 kilometer neemt het display zijn gewone positie weer in en wordt de richtingspijl alsook de weg weer aangegeven…. Heb ook een paar keer geprobeerd de Mio te resetten maar helaas werkt dit niet…
     
    Het kaartmateriaal van mijn Mio 580 Europa Plus  is West- en Oost Europa, maar Rusland is niet geactiveerd… Hoe kan dit????? Rusland is toch ook Oost-Europa???. Op mijn Mio 370 Europa Plus is deze wel geïnstalleerd….. 

     

Reacties zijn gesloten.