ITIL is sleutel tot succes informaticaprojecten

0
65

Bij het uitschrijven van de beste praktijken in ITIL wordt ook rekening gehouden met de gebruikers. ‘Momenteel leggen verschillende teams wereldwijd de laatste hand aan ITIL versie 3,’ weet Bart Van Brabant. ‘Daarin wordt ook rekening gehouden met de feedback van gebruikers, zodat de aanpak kan worden aangepast aan de noden van deze tijd.’

Kostenreductie
Ken Turbitt, BMC Software Volgens Ken Turbitt, Global Best Practices Director bij BMC Software, zou het verkeerd zijn ITIL alleen te presenteren als een instrument van kostenreductie. ITIL vergt immers forse investeringen op voorhand, die pas naderhand voordelen opleveren. ‘Het uiteindelijke doel van de implementatie is niet ITIL zelf,’ aldus Turbitt, ‘maar wel de implementatie van business service management (BSM) en het beter ondersteunen van de zakelijke processen.’ (Turbitt heeft een eigen blog over IT Best Practices.)
Hij wordt daarin bijgetreden door marktonderzoeker Forrester, die onlangs schatte dat ondernemingen die via BSM hun informaticainfrastructuur en hun zakelijke processen perfect op elkaar afstemmen tot een derde kunnen besparen op hun operationele IT-budget. Omdat gemiddeld 76% van het totale IT-budget binnen ondernemingen opgaat aan operationele zaken, kunnen bedrijven die hun informatica goed integreren met hun zakelijke model dus potentieel een kwart besparen op het totale IT-budget.

De negen boeken van ITIL
ITIL Service Support boek Oorspronkelijk waren er zeven boeken in de ITIL-bibliotheek. Het achtste werd later toegevoegd om de implementatie van ITIL-praktijken te verduidelijken en beperkte zich voornamelijk tot het dienstenbeheer. Dat boek mag worden beschouwd als een bijkomende uitleg bij de eerste twee boeken. Het negende boek kwam er als laatste bij en omvat richtlijnen voor de implementeren van ITIL-praktijken in kleinere ICT-omgevingen, omdat dit niet gedekt werd door de acht vorige boeken.

* ICT-dienstenbeheer

[1] Terbeschikkingstelling van ICT-diensten
[2] Ondersteuning van ICT-diensten (helpdesk)

* ICT-werkingsgidsen

[3] ICT-infrastructuurbeheer
[4] Beveiligingsbeheer
[5] Het zakelijk perspectief
[6] Applicatiebeheer
[7] Software-activabeheer

* Implementatiegids

[8] Plannen van een dienstenbeheerimplementatie

* Richtlijnen voor kleinere ICT-omgevingen

[9] ITIL-implementatie op kleine schaal

Deze boeken zijn in het Engels verkrijgbaar bij Amazon.co.uk.

1
2
3
4
Vorig artikelVideocamera met SD/SDHC-geheugenkaart
Volgend artikelEen kaart of een muis?
Jozef Schildermans
Jozef Schildermans is journalist en schrijver. Zijn recentste roman is De reis van de hofarts (samen met Ludo Schildermans) onder de auteursnaam L.J. Schildermans gepubliceerd bij Uitgeverij Houtekiet.