Bij het uitschrijven van de beste praktijken in ITIL wordt ook rekening gehouden met de gebruikers. ‘Momenteel leggen verschillende teams wereldwijd de laatste hand aan ITIL versie 3,’ weet Bart Van Brabant. ‘Daarin wordt ook rekening gehouden met de feedback van gebruikers, zodat de aanpak kan worden aangepast aan de noden van deze tijd.’
Kostenreductie
Hij wordt daarin bijgetreden door marktonderzoeker Forrester, die onlangs schatte dat ondernemingen die via BSM hun informaticainfrastructuur en hun zakelijke processen perfect op elkaar afstemmen tot een derde kunnen besparen op hun operationele IT-budget. Omdat gemiddeld 76% van het totale IT-budget binnen ondernemingen opgaat aan operationele zaken, kunnen bedrijven die hun informatica goed integreren met hun zakelijke model dus potentieel een kwart besparen op het totale IT-budget.
De negen boeken van ITIL
* ICT-dienstenbeheer
[1] Terbeschikkingstelling van ICT-diensten
[2] Ondersteuning van ICT-diensten (helpdesk)
* ICT-werkingsgidsen
[3] ICT-infrastructuurbeheer
[4] Beveiligingsbeheer
[5] Het zakelijk perspectief
[6] Applicatiebeheer
[7] Software-activabeheer
* Implementatiegids
[8] Plannen van een dienstenbeheerimplementatie
* Richtlijnen voor kleinere ICT-omgevingen
[9] ITIL-implementatie op kleine schaal
Deze boeken zijn in het Engels verkrijgbaar bij Amazon.co.uk.