ITIL is sleutel tot succes informaticaprojecten

0
65

Deze procedures zijn leverancieronafhankelijk. Ze werden ontwikkeld om als gids te fungeren over de volledige breedte van de IT-functionaliteit, voor infrastructuur, voor ontwikkeling en voor dagelijkse werking. Hoewel deze verzameling beste praktijken voor het eerst in de jaren tachtig van de vorige eeuw werd gepubliceerd, duurde het tot het midden van de jaren negentig vooraleer ITIL ook buiten Groot-Brittannië populair werd.
Die populariteit leidde tot diverse standaardisatieprocedures, waardoor een onderdeel van ITIL, namelijk de best practices voor het IT-dienstenbeheer, zelfs in een ISO-standaard (ISO/IEC 20000) werd gegoten.‘Het heeft lang geduurd vooraleer ITIL binnen België de nodige aandacht kreeg, maar door het ISO20000 label is de visibiliteit enorm verhoogd,’ weet Bart Van Brabant, voorzitter van de vakvereniging itSMF en Service Level Manager bij De Post, waar hij IT-processen implementeert gebaseerd op ITIL.
De volledige ITIL-methodiek beslaat negen boeken. Er zijn twee boeken over het IT-dienstenbeheer, vijf over de IT-werking (van infrastructuurbeheer tot het beheer van softwareactiva), een implementatiegids voor dienstenbeheer en een recent negende boek speciaal bedoeld voor beste praktijken bij kleinere informaticaprojecten binnen KMO/MKB’s. ‘De boeken, samen met de vele cursussen en de eindgebruikersorganisaties zoals itSMF, zorgen ervoor dat IT-verantwoordelijken het wiel niet steeds opnieuw moeten uitvinden,’ zegt Van Brabant.

Menselijke aspect
De bedoeling van de ITIL-methode is de complexiteit van de IT-infrastructuur in organisaties beheers- en beheerbaar te houden. ITIL geeft duidelijke richtlijnen over de verschillende stappen (de ‘flow’) die de beste resultaten opleveren bij de verschillende stadia van een informaticaproject.
Taken worden gecombineerd met verantwoordelijkheden van individuele medewerkers of volledige afdelingen. Zo ontstaat een duidelijke structuur, die gebaseerd is op de ervaring van ondernemingen die hebben meegewerkt aan ITIL, dat trouwens constant evolueert.
De ITIL-documenten vormen de neerslag van vele jaren ervaring opgedaan in honderden projecten. Volgens Rudy Mariën, die binnen de KBC Bankverzekeringsgroep meer dan acht jaar ervaring heeft met ITIL, is het menselijke aspect nog het belangrijkste bij ITIL. ‘De positieve impact die de ITIL-processen op de medewerkers hebben mag zeker niet uit het oog worden verloren,’ aldus Mariën.

1
2
3
4
Vorig artikelVideocamera met SD/SDHC-geheugenkaart
Volgend artikelEen kaart of een muis?
Jozef Schildermans
Jozef Schildermans is journalist en schrijver. Zijn recentste roman is De reis van de hofarts (samen met Ludo Schildermans) onder de auteursnaam L.J. Schildermans gepubliceerd bij Uitgeverij Houtekiet.