Krachtige navigatie, onhandige interface

4
60

Mio introduceert drie nieuwe navigatiecomputers met ingebouwde verkeersinfo-ontvangers (TMC) en beperkte multimediafuncties. Kunnen ze de concurrentie aan met de onlangs door ons geteste nieuwe TomTom’s? DiskIdee zocht het uit.
mioc710wagen
De Mio C710 (499 euro) en C510E (399 euro) zijn identiek op het aantal kaarten na. De C210 (299 euro) draait dezelfde navigatiesoftware, maar heeft een compactere hardware. De C710 heeft in het interne flashgeheugen van 2GB de kaartgegevens van 24 Europese landen. De C510E en de C210 hebben de kaartgegevens van één land in hun interne flashgeheugen (bijvoorbeeld de Benelux). Een DVD met de kaartgegevens van 24 landen wordt bij de C510E meegeleverd, maar is optioneel bij de C210. De gebruiker kan zelf de gewenste kaartgegevens op een (apart bij te kopen) SD Card van maximaal 2 GB plaatsen. De Mio C210 is een goedkoop instapmodel (299 euro) met de kaarten van één regio (bij ons de Benelux) en de Europese hoofdwegen, maar geen extra kaartgegevens op DVD.

Hardware C710/510E 

De C710/510E heeft het formaat van een compacte pda (138 x 26 x 72 mm), maar dan zonder diens navigatietoetsen en met het 3,5-inch TFT-scherm (320 x 240 pixels) in een landschapsoriëntatie. Op de rechterzijkant staan vier bedieningsknoppen: stroom, menu en geluid. Bovenaan is er een SD Card sleuf. Onderaan bevinden zich de aansluitingen voor mini-USB 1.1, TMC (Traffic Message Channel)-antenne/oortje (gecombineerde 3,5 mm plug) en een verzonken reset-knop.

Een dunne TMC-antenne wordt meegeleverd; hij wordt op de voorruit van de wagen bevestigd met behulp van twee zuignopjes. (De beste TMC-ontvangst verkrijg je door de antenne horizontaal op de voorruit te bevestigen, uiteraard uit het zicht van chauffeur en medepassagier.) 

Het gewicht valt met iets minder dan 240 gram voor de C710 en 170 gram voor de C510E bijzonder goed mee; je kunt deze navigatiecomputer gemakkelijk met je meedragen in het meegeleverde stevige draagtasje, dat eventueel aan een riem kan worden bevestigd.

De interne gps-antenne is van het type SiRFstarIII en heeft 20 ontvangstkanalen. Een externe gps-antenne kan optioneel worden aangesloten, maar de interne gps-antenne is zeer gevoelig; gps-ontvangst werkte tijdens onze test ook in wagens met een gecoate voorruit en zelfs binnenshuis in de buurt van een raam.

De 400 MHz Samsung 2440 processor zorgt voor een snelle herberekening van routes en localisatie van posities. Bij de C710/C510E is de 1200 mAh Lithium-Ion batterij vast ingebouwd en kan niet door de gebruiker worden vervangen. Een lader voor een gewoon stopcontact is meegeleverd naast de autolader. De autonomie hangt af van het gebruik dat je van de navigatiecomputer maakt, maar reken niet op meer dan anderhalf uur continu gebruik met achtergrondverlichting. (Mio geeft een autonomie van 4,5 à 5 uur op, maar dat haalden wij niet tijdens onze test.)

1
2
3
4
Vorig artikelMultifunctioneel kompas voor in de wagen en daarbuiten
Volgend artikelCoolpix weelde
Jozef Schildermans
Jozef Schildermans is journalist en schrijver. Zijn recentste roman is De reis van de hofarts (samen met Ludo Schildermans) onder de auteursnaam L.J. Schildermans gepubliceerd bij Uitgeverij Houtekiet.

4 REACTIES

  1. Vraag:
    Kan de C510 van deur tot deur in Duitsland, mits een SD kaartje te veranderen.Of Zijn het buiten de BENELUX enkel de hoofdwegen.?

  2. In tegenstelling tot wat we eerder schreven, heeft de Mio C710 geen interne harde schijf. De kaartgegevens zijn opgeslagen op een intern flashgeheugen. Het artikel werd in die zin aangepast.

Reacties zijn gesloten.