Krachtige navigatie, onhandige interface

4
61


Draagtas C710 / C510E

Navigatiemogelijkheden

Op het vlak van navigatiemogelijkheden is Mio Map v3.x bijzonder krachtig; deze  navigatiesoftware biedt zowat dezelfde mogelijkheden als recente versies van TomTom, weliswaar in een minder gebruiksvriendelijke verpakking. Het kaartmateriaal is afkomstig van Tele Atlas en bijgewerkt tot 2006. De kaarten bevatten huisnummers en snelheidsindicaties. Uiteraard is er ook een uitgebreide database met nuttige plaatsen (POI), naast de optie om flitslocaties toe te voegen uit de database die Mio op het internet bijhoudt. De synchronisatie van de gegevens gebeurt via de Windows-applicatie MioSync; het valt op hoe primitief deze software oogt, maar het synchroniseren werkt wel. Een abonnement van één jaar op de flitslocaties is in de aanschafprijs inbegrepen. Registratie op de website van Mio is verplicht, anders werkt de synchronisatie niet. De gebruiker kan zelf nuttige plaatsen en cameralocaties toevoegen.

Mio Map biedt twee kaartweergaves: Kaartscherm en Cockpit-scherm. Het Kaartscherm werkt zoals een gewone wegenkaart en is bedoeld om locaties op te zoeken, een overzicht op te roepen van een reisweg etc. Het navigeren gebeurt in het Cockpit-scherm. Daarin kan de kaart naar keuze in 2D of 3D worden weergegeven. Schakelen tussen beide weergaves kan met sneltoetsen, of automatisch via de intelligente zoom. Bij langere reiswegen is het mogelijk om alleen naar 3D over te schakelen vlak voor een manoeuvre en voor het overige de overzichtskaart op het scherm te houden. In de praktijk werkt dit erg goed en overzichtelijk. Ook de achtergrondverlichting kan intelligent worden ingesteld en bijvoorbeeld bij batterijgebruik alleen worden ingeschakeld vlak voor en tijdens een manoeuvre, zodat de batterij zoveel mogelijk wordt gespaard. Hetzelfde geldt voor de nachtstand (geïnverteerde kleuren): ook die kan automatisch worden geactiveerd wanneer de zon ondergaat. (De navigatiecomputer gebruikt daarbij het tijdssignaal van de gps-satellieten). Zoomen in de kaarten is ook heel eenvoudig.

Het is mogelijk verschillende via-punten en verschillende types voertuigen op te geven tijdens het navigeren: wagen, vrachtwagen, motorvoertuig, fiets, wandelaar. De huidige locatie en rijrichting worden aangegeven middels een groene pijl. Tunnelnavigatie wordt niet ondersteund: de computer verliest het gps-signaal in tunnels en stopt dan na een waarschuwing met navigeren. Het navigeren vervolgt na het verlaten van de tunnel. Bij langere tunnels kan het gebeuren dat de route dan opnieuw wordt berekend. In bepaalde verkeerssituaties (bijvoorbeeld bij een opeenvolging van kortere en langere tunnels in een stad of in een berggebied) kan dit tot verwarringen leiden, bijvoorbeeld wanneer de navigatiecomputer niet direct terug kan vinden op welk wegdeel je je juist bevindt.

Eerder gekozen locaties worden automatisch toegevoegd aan Historie. Routes kunnen worden gelogd en deze logs kan men achteraf openen om informatie op te vragen of om de route  opnieuw af te spelen. In het scherm Route-informatie kan een route worden gesimuleerd, een route-overzicht worden opgeroepen (op kaart of in tekstvorm) of een overzichtsscherm worden geopend met de belangrijkste statistieken over de route (duur, afstand).

Veiligheid

De verkeersinformatie die in bepaalde landen (waaronder de Benelux) gratis via TMC is te ontvangen, kan optioneel worden geïntegreerd in de route. Daarbij kan men de navigatiecomputer zo instellen dat automatisch een alternatieve route wordt berekend wanneer de verkeersmoeilijkheden op x km afstand samenvallen met de route. Deze afstand (van 1 tot 30 km) dien je wel in een ander scherm in te stellen dan het informatiescherm voor de TMC-meldingen; dit laatste kun je alleen maar bereiken via het gps-informatiescherm, waarbij je wel drie of vier keer op een pictogram moet tikken: het is een voorbeeld van de soms onhandige gebruikersinterface.

Wanneer dit op de kaart is geïntegreerd, toont Mio Map optioneel de geldende maximumsnelheid. Eveneens optioneel waarschuwt hij je als je de maximumsnelheid overschrijdt. Het is daarbij mogelijk een percentage van toegelaten overschrijding in te voeren. De waarschuwing klinkt slechts eenmaal als je boven die snelheid komt. Pas als je opnieuw onder de toegelaten snelheid rijdt en daarna eventueel opnieuw de snelheid overschrijdt krijg je een nieuwe waarschuwing.

Ook voor de flitslocaties kunnen verschillende vormen van waarschuwing, zowel visueel als auditief, worden ingesteld. Het is bijvoorbeeld mogelijk om het auditieve signaal irritanter te laten horen als je een flitslocatie op een hogere dan de toegelaten snelheid nadert. Zodra je snelheid mindert, wordt het signaal minder irritant. Honderd procent vertrouwen op deze informatie mag je natuurlijk niet, want de reële verkeersinformatie heeft natuurlijk voorrang op de verkeersinformatie die de navigatiecomputer kent. Regelmatig de flitslocaties updaten via MioSync is de boodschap, maar ook dan kloppen de gegevens natuurlijk nooit honderd procent. Mio Map kent vier types camera’s: vaste, mobiele, ingebouwde en zone. De mobiele locaties worden weergegeven op plaatsen waar ‘vaak’ wordt geflitst, maar het betekent natuurlijk niet dat er op het moment dat je er passeert ook effectief een politievoertuig staat te flitsen.

Andere mogelijkheden

De C710 en C510E hebben nog enkele andere applicaties, al zijn die niet met elkaar geïntegreerd zoals bij de nieuwe versie van TomTom wél het geval is. De enige uitzondering is de contactendatabase, waarvan de gegevens kunnen worden gebruikt in het navigatieprogramma Mio Map (voor het navigeren naar een contact of het weergeven van contacten als POI’s (nuttige plaatsen) op de kaart). Het invoeren van contacten op de navigatiecomputer dien je evenwel te doen in het Contacten programma, dat je alleen kunt opstarten wanneer je eerst Mio Map afsluit. Hetzelfde geldt voor de mp3-speler, de foto-applicatie (diashow) en de rekenmachine. Je kunt dus niet zoals op de TomTom 910 muziek beluisteren tijdens het navigeren. Het overdragen van muziek en foto’s via Mio Transfer is ook een primitieve bezigheid. Al met al zijn de multimediafuncties van de C710/C510E duidelijk als idee achteraf voorzien; de integratie van de verschillende software-onderdelen op de navigatiecomputer en de integratie van de mogelijkheden van de navigatiecomputer met Windows-pc’s zouden veel beter kunnen. Op dit vlak kan Mio nog een en ander leren van TomTom.

Conclusie
Op navigatievlak werken de nieuwe navigatiecomputers van Mio uitstekend en bieden ze vele mogelijkheden. Mio Map 3 kan zeker de vergelijking met de nieuwe versie van TomTom doorstaan, tenminste op het vlak van de functionaliteit en de kaart- en navigatieweergave. De multimediasnufjes van de C710/510E stellen niet veel voor, maar ze vormen ook niet de hoofdfunctie van deze apparaten. De meegeleverde Windows-software stelt al evenmin veel voor, en kan zeker de vergelijking met de software van TomTom niet doorstaan. Het grootste minpunt van deze navigatiecomputers in de minder gebruiksvriendelijke interface van Mio Map; het is niet altijd duidelijk waar een optie zich bevindt in de vele menu’s, en vaakgebruikte functies vergen soms te veel stappen. Veel wordt goed gemaakt door de aantrekkelijke prijs van deze navigatiecomputers, die in elk segement flink onder die van TomTom zit. Voor (veel) minder geld koop je bij Mio negentig procent van de functionaliteit die je bij TomTom vindt.
Adviesprijs
Mio C710: 499 euro, C510E: 399 euro en C210: 299 euro
1
2
3
4
Vorig artikelMultifunctioneel kompas voor in de wagen en daarbuiten
Volgend artikelCoolpix weelde
Jozef Schildermans
Jozef Schildermans is journalist en schrijver. Zijn recentste roman is De reis van de hofarts (samen met Ludo Schildermans) onder de auteursnaam L.J. Schildermans gepubliceerd bij Uitgeverij Houtekiet.

4 REACTIES

  1. Vraag:
    Kan de C510 van deur tot deur in Duitsland, mits een SD kaartje te veranderen.Of Zijn het buiten de BENELUX enkel de hoofdwegen.?

  2. In tegenstelling tot wat we eerder schreven, heeft de Mio C710 geen interne harde schijf. De kaartgegevens zijn opgeslagen op een intern flashgeheugen. Het artikel werd in die zin aangepast.

Reacties zijn gesloten.