Dwalen door een science fiction-omgeving

0
66

Hier begint duidelijk het minder prettige nieuws over dit spel en het gaat van kwaad naar erger. RF speelt voor een groot deel als een typische MMORPG: je begint als een level 1 personage, je vervult dan een aantal quests om ervaring op te doen om uiteindelijk een voldoende hoog level te bereiken om tegen andere spelers te kunnen vechten. Het probleem bij RF online is dat de periode die je doorbrengt voor je aan het PvP (Player versus Player) gedeelte komt ongelooflijk saai is. Bijna al je opdrachten bestaan uit het vermoorden van een bepaald aantal beesten van één of andere soort. Van enige originaliteit of spanning hebben ze hier duidelijk nog nooit gehoord, er zijn spellen uit de jaren ’80 waar men meer innovatie aan de dag legde. Hierbij komt dan nog dat het bereiken van de hogere levels waarop je mee kunt doen met PvP nogal lang duurt, je moet je toch al snel enkele tientallen uren vervelen voor je daar eindelijk geraakt. Het aantal spelers dat onderweg afhaakt is dan ook niet gering, want in gameland is er geen enkele zonde onvergeeflijker dan het vervelen van je spelers.


De Cora zijn een spiritualistische maatschappij

Goed begonnen is half gewonnen – maar dan andersom
In de andere aspecten van het spel zoals het vechten blijft RF online steken in een stereotiep en clichématig gameplay. Het werkt wel, maar overtuigend is het allemaal niet. Als er dan toch eens een poging gedaan is om eens wat anders te doen dan de concurrentie, mislukt dat dan ook nog jammerlijk. Zo is het omhoog gaan in levels opgesplitst in twee delen: je level als personage en je level van bekwaamheid in een specifieke vaardigheid. Hoe hoger het level van je personage, hoe hoger je maximale vaardigheden horen te zijn. Je moet dus oppassen om niet te snel je personage op te levelen, want als je te ver onder je maximale niveau zit in een bepaalde vaardigheid, zal het onmogelijk worden om die ooit nog te verhogen.
Als je bijvoorbeeld de eerste tien levels van je personage met een zwaard en schild vecht en dan wil je met een pijl en boog aan de slag, zul je merken dat je je vaardigheid met die boog niet gemakkelijk meer omhoog krijgt. In theorie klinkt dit als een ingenieus systeem dat enigzins aan de Elder Scrolls serie RPG’s doet denken. In de praktijk leidt het er echter toe dat je uren bezig bent met vaardigheden te trainen die je niet echt wilt gebruiken, maar die je nodig hebt om bijvoorbeeld een betere bepantsering te kunnen dragen. Echt leuk is het niet om je uren aan stuk expres te laten aanvallen door een monster, om toch maar je vaardigheid met schilden omhoog te krijgen. Is er al gezegd dat de verveling snel toeslaat?


De Bellato gebruiken hun mechanische creaties om oorlog te voeren

1
2
3
4
5
6
Vorig artikelKaraoke in je hand
Volgend artikelBijna 100 Warner Bros titels beschikbaar via nieuwe downloadservice