Scheppingsverhaal anno 2004

2
38

Voor de campagne biedt Perimeter een serie van 27 aaneensluitende scenario’s (plus een tutorial). Een echte campagne kan je dit niet noemen, je moet namelijk elke individuele opdracht tot een goed einde brengen vooraleer je naar de volgende opdracht kan gaan. Een veldslag verliezen en maar zien welk effect dit later op de hele oorlog zal hebben is er dus niet bij. Pas wanneer je de huidige opdracht met succes hebt vervult, wordt de volgende opdracht ontsloten. Tussen twee opdrachten in wordt het verhaal wel mooi aan mekaar gepraat door één van de Wijzen, zodat je tenminste weet wat er van je verwacht wordt en waarom. In de loop van de campagne evolueert wel de beschikbaarheid van nieuwe technologieën en wapens. Aanvankelijk zit je met een beperkt repertorium van gevechtseenheden en bouwwerken, maar naarmate je op andere planeten met succes opdrachten uitvoert, verover je nieuwe wapens en doe je nieuwe kennis op die je bij je volgende opdrachten kan inzetten.

Perimeter kan je ook met in groepsverband spelen. Via het lokale netwerk (LAN) of het internet kunnen tot vier spelers deelnemen aan één sessie. Spelen via het internet kan door het ingeven van het TCP/IP adres van een Perimeter-server (als je dat kent) of via GameSpy Arcade en het Permiter-kanaal.

Conclusie
Met Perimeter wil Codemasters het Real Time Strategie game nieuw leven inblazen. Met innovatieve concepten als terraforming en nanotransformatie lijkt dat warempel nog te lukken ook. Het spel is in ieder geval voldoende verschillend van andere spelen in het genre om de aanschaf te overwegen. De grafische vormgeving is indrukwekkend, de achterliggende engine van Russische makelij verzet miljoenen polygonen per scherm wat vooral bij de terraforming fraaie effecten garandeert. De landschappen zijn futuristisch en mooi afgewerkt. Ook over het geluid kunnen de programmeurs tevreden zijn. De geluidseffecten zijn best te pruimen en de achtergrondmuziek is zelden storend, doorgaans goed gecombineerd met de gebeurtenissen in het spel en absoluut genietbaar. Ook de interface werkt vlot en (na een vrij pittige leercurve) voldoende intuïtief. Het enige frustrerende aan het spel in single player mode is het soms oneerlijk lijkende onevenwicht tussen robotspeler en menselijke tegenstrever. Spelers in spe wezen gewaarschuwd dat ze sommige levels meerdere keren zullen moeten overdoen (zelfs met een ‘Easy’ instelling) vooraleer de robottegenstander zich te grazen laat nemen.

Officiële site van het spel: http://www.codemasters.co.uk/perimeter
Ontwikkelaar: K-D LAB
Uitgever: Codemasters
Demoversie te downloaden op: http://www.codemasters.co.uk/perimeter/downloads

Adviesprijs
42,90 euro
1
2
3
4
5
Vorig artikelEerste luidspreker met een houten conus
Volgend artikelNieuwe gsm’s in het instapassortiment

2 REACTIES

  1. Kan je die uitspraak ook een beetje funderen met objectieve argumenten (en liefst zonder schuttingtaal te gebruiken)?

Reacties zijn gesloten.