Snel en veilig on line enquêtes creëren

4
66

Checkmarket.com is een Belgische ASP, opgericht door een Amerikaan, die klanten in binnen- en buitenland toelaat om snel en veilig on line enquêtes te maken, te versturen en te analyseren. Wij probeerden het systeem uit.
checkmarket_0
Checkmarket.com biedt on line software aan waarmee iedereen on line enquêtes kan maken en analyseren. Het bedrijf werd opgericht door de Amerikaan Alexander Dobronte, maar heeft zijn hoofdkantoor in Turnhout. De activiteiten zijn gericht op Belgische en buitenlandse klanten. De software werkt in alle landstalen plus het Engels, maar kan naar wens in andere talen worden omgezet (zoals al gebeurde met het Russisch).
De drempel ligt laag. Iedereen kan snel lid worden en een enquête starten. De betalingen gebeuren naar keuze via kredietkaart of via elektronisch bankieren. Er kan ook worden gefactureerd per project of op maandbasis. De instapkosten liggen laag. Een enquête creëren kan al vanaf 125 euro. Per respondent betaal je als gebruiker een vast bedrag: een halve euro voor 1 tot 499 respondenten, 30 eurocent tot 4.999 respondenten, 20 eurocent tot 9.999 respondenten en 10 eurocent bij meer dan 10.000 respondenten. Je kunt zelf zowel de duur van de enquête als het maximale vereiste aantal respondenten instellen.
Hoewel de software geschikt is voor kleine en eenvoudige enquêtes, kan het systeem net zo goed ingewikkeldere enquêtes met meerdere duizenden respondenten aan. De enquêtes kunnen zowel anoniem als op uitnodiging gebeuren. Ook is het mogelijk te werken met vaste panels. Referenties zoals Barry Callebaut, NATO, Electrabel, Interpolis, Pioneer, Telenet en Teris getuigen van de veelzijdigheid van het systeem.

1
2
3
Vorig artikel17-inch LCD-scherm met slank design
Volgend artikel6-megapixelmodel in het EasyShare gamma
Jozef Schildermans
Jozef Schildermans is journalist en schrijver. Zijn recentste roman is De reis van de hofarts (samen met Ludo Schildermans) onder de auteursnaam L.J. Schildermans gepubliceerd bij Uitgeverij Houtekiet.

4 REACTIES

  1. De CheckMarket tool is veel meer dan een gimmick. Ik heb zelf als statistisch-methodologisch geschoold market researcher de tool gebruikt bij telco-gigant Telenet, en de resultaten die hieruit voortvloeien zijn zéér valide, tot grote voldoening van de (marketing)directie.
    CheckMarket heeft overigens als bedrijf meer dan voldoende beroepseer om haar cliënteel te adviseren indien deze niet over voldoende methodologische expertise beschikt, zoals ondermeer bij het opstellen van een correcte vragenlijst, en het gegeven dat resultaten bruikbaar zijn vanaf 10 à 15 % respons.
    Dataverzameling is met andere woorden niet enkel eenvoudig, maar ook kwaliteitsvol.

  2. Indien u zelf niet de nodige kennis in huis hebt, bieden wij buiten onze standaardtool nog een brede waaier aan maatwerk aan, gaande van consulting over vraagopstelling en panelsamenstelling tot analyse en interpretatie van de resultaten.
    Wat betreft kwaliteit kunnen wij u verzekeren dat wij zeer strenge veiligheidsnormen hanteren voor het vergaren en verwerken van de ingegeven data, waardoor de betrouwbaarheid van de resultaten gegarandeerd wordt.
    Indien u vragen of opmerkingen heeft, is onze drietalige helpdesk telefonisch, per fax en per e-mail bereikbaar op alle werkdagen van 9u tot 18u; in de weekends en op feestdagen enkel per e-mail.

  3. Als je een ernstige enquête wil maken, dan moet je inderdaad de nodige regels volgen. Maar dit systeem bied je de mogelijkheid om de technische kant van de zaak in elk geval op een betaalbare en gebruiksvriendelijke manier af te handelen. Het staat je natuurlijk vrij om de enquête op zichzelf professioneel te laten opstellen, maar je kunt ze dan met dit systeem goedkoop uitvoeren.

  4. De kunst van een goede enquete zit in het stellen van de juiste vragen, gekoppeld aan een correct steekproefkader, een aspect dat bij oplossingen als deze schromelijk over het hoofd gezien wordt. Leuke gimmick, maar tenzij je de kennis in huis hebt, niet echt bruikbaar voor ernstige informatievergaring. Ik zou mijn huis niet willen verwedden op de juistheid van de verzamelde informatie. Het maakt misschien wel het aspect dataverzameling een stuk eenvoudiger, maar daarom niet kwaliteitsvoller.

Reacties zijn gesloten.