Snel en veilig on line enquêtes creëren

4
66

Praktijktest
Wij wilden het systeem toch eens in de praktijk uitproberen in een "levende situatie". We creëerden een on line enquête met zestien vragen en draaiden die op DiskIdee. De bedoeling was om de gebruikerservaring met DiskIdee te onderzoeken. De enquête liep van begin november 2003 tot begin januari 2004. We kozen ervoor om niet met pop-ups te werken, hoewel dit natuurlijk wel mogelijk is. De bezoekers van de site dienden actief op een link te klikken om de enquête te starten. Iets meer dan tweeduizend bezoekers deden dit. Iets meer dan vijfhonderd daarvan vulden uiteindelijk de enquête in. Het opstellen van de enquête verliep gemakkelijk. De on line wizard liet ons toe een bestaande webenquête als voorbeeld te nemen. Het aanpassen van de vragen aan onze testsituatie leverde geen problemen op. Niet alleen de vragen, maar ook de volledige look-and-feel konden we aan onze website aanpassen, met inbegrip van het plaatsen van ons logo op het vragenvenster.
DiskIdee is alleen Nederlandstalig, zodat we alleen een Nederlandstalige versie van de enquête dienden te creëren. Maar het systeem laat toe om meertalige enquêtes te creëren, een voordeel tegenover gelijkaardige software die wordt aangeboden door Amerikaanse concurrenten.


Geavanceerde mogelijkheden

Hoewel wij er geen gebruik van maakten, kan de Checkmarket-software ook enquêtes met vertakkingen creëren. Hiermee kun je respondenten met verschillende antwoorden naar andere pagina’s leiden. De vertakkingen werken met logische operatoren zoals "als", "dan" en "anders". Piping behoort ook tot de mogelijkheden. Hiermee kun je antwoorden op voorgaande vragen weergeven als onderdeel van een latere vraag. Zo kan een enquête bijvoorbeeld worden gepersonaliseerd met de naam van de respondent. Extractie is de mogelijkheid om bepaalde vragen weer te geven gebaseerd op de antwoorden op voorgaande vragen. Het is mogelijk panels van respondenten op te slaan en e-mails te versturen om ze uit te nodigen voor nieuwe enquêtes. Enquêtes kunnen ook volledig webgebaseerd zijn, via een link of via een pop-up.

1
2
3
Vorig artikel17-inch LCD-scherm met slank design
Volgend artikel6-megapixelmodel in het EasyShare gamma
Jozef Schildermans
Jozef Schildermans is journalist en schrijver. Zijn recentste roman is De reis van de hofarts (samen met Ludo Schildermans) onder de auteursnaam L.J. Schildermans gepubliceerd bij Uitgeverij Houtekiet.

4 REACTIES

  1. De CheckMarket tool is veel meer dan een gimmick. Ik heb zelf als statistisch-methodologisch geschoold market researcher de tool gebruikt bij telco-gigant Telenet, en de resultaten die hieruit voortvloeien zijn zéér valide, tot grote voldoening van de (marketing)directie.
    CheckMarket heeft overigens als bedrijf meer dan voldoende beroepseer om haar cliënteel te adviseren indien deze niet over voldoende methodologische expertise beschikt, zoals ondermeer bij het opstellen van een correcte vragenlijst, en het gegeven dat resultaten bruikbaar zijn vanaf 10 à 15 % respons.
    Dataverzameling is met andere woorden niet enkel eenvoudig, maar ook kwaliteitsvol.

  2. Indien u zelf niet de nodige kennis in huis hebt, bieden wij buiten onze standaardtool nog een brede waaier aan maatwerk aan, gaande van consulting over vraagopstelling en panelsamenstelling tot analyse en interpretatie van de resultaten.
    Wat betreft kwaliteit kunnen wij u verzekeren dat wij zeer strenge veiligheidsnormen hanteren voor het vergaren en verwerken van de ingegeven data, waardoor de betrouwbaarheid van de resultaten gegarandeerd wordt.
    Indien u vragen of opmerkingen heeft, is onze drietalige helpdesk telefonisch, per fax en per e-mail bereikbaar op alle werkdagen van 9u tot 18u; in de weekends en op feestdagen enkel per e-mail.

  3. Als je een ernstige enquête wil maken, dan moet je inderdaad de nodige regels volgen. Maar dit systeem bied je de mogelijkheid om de technische kant van de zaak in elk geval op een betaalbare en gebruiksvriendelijke manier af te handelen. Het staat je natuurlijk vrij om de enquête op zichzelf professioneel te laten opstellen, maar je kunt ze dan met dit systeem goedkoop uitvoeren.

  4. De kunst van een goede enquete zit in het stellen van de juiste vragen, gekoppeld aan een correct steekproefkader, een aspect dat bij oplossingen als deze schromelijk over het hoofd gezien wordt. Leuke gimmick, maar tenzij je de kennis in huis hebt, niet echt bruikbaar voor ernstige informatievergaring. Ik zou mijn huis niet willen verwedden op de juistheid van de verzamelde informatie. Het maakt misschien wel het aspect dataverzameling een stuk eenvoudiger, maar daarom niet kwaliteitsvoller.

Reacties zijn gesloten.