Waarom telecom- en internetbedrijven netneutraal moeten zijn

3
62
Telecom- en internetbedrijven zouden netneutraal moeten zijn: net zoals bij telefoongesprekken hebben zij uitstaans met wat er wordt verteld. Zij transporteren gesprekken. Maar op het internet vallen zaken te doen door bepaalde gebieden af te schermen. En daarom lobbyen de groten der aarde tegen netneutraliteit. Terwijl het grote debat bezig is, duiken de praktische schendingen op in het alledaagse leven. Zoals in deze reclame van Mobistar.

Is het niet aantrekkelijk? Uw mobiele operator die u de mogelijkheid geeft uw meest gebruikte toepassingen onbeperkt te gebruiken. We zitten namelijk nog altijd met torenhoge mobiele internettarieven (meer dan het dubbel van sommige landen). En dus beperken we ons in mobiel internetten tot tariefplannen met 250 of 500 of 1000 MB trafiek per maand.

Niet echt handig voor de fervente mobiele gebruiker. Dus biedt Mobistar nu een tariefplan aan waarbij Facebook en Twitter niet in de megabytes worden meegeteld. Kijk even mee in de tabel van het Dolfijn-tarief.

Mobistar tarieven

Mobistar tarieven (© ; licentie: )

Op zich lijkt het aantrekkelijk, natuurlijk, voor wie de sociale media mobiel druk gebruikt. Tegelijkertijd geeft de klant zijn operator wel de toestemming mee te kijken in wat er op de verbinding passeert. Anders kan de operator het verschil niet maken tussen een bit voor Facebook of een byte voor de mail, ik zeg maar wat.

De filtering die hier wordt toegepast, is nog tamelijk grof: trafiek met Facebook en Twitter is op basis van protocols en IP-adressen afzonderbaar.

Maar de operator neemt dus wel een loopje met de netneutraliteit. En we krijgen een weliswaar kleine maar goede illustratie van waar het naar toe gaat: de operator luistert mee in gesprekken, en die analogie is niet overroepen. Meeluisteren in analoge gesprekken tussen mensen is zeer tijdrovend. Meeluisteren in digitale gesprekken tussen computers kan automatisch, én er kunnen statistieken over worden bijgehouden. Alles kan worden geregistreerd. En zal worden geregistreerd en gebruikt, als het commercieel beter uitkomt.

Mobistar is heus niet de enige die deze aanbiedingen toepast of zal toepassen. Het bedrijf kan dat omdat er geen aparte wetgeving is die dit verbiedt (eigenlijk is er ook geen die het toestaat, maar dat zullen advocaten zeker aanvechten). Europa is ermee bezig, de Belgische wetgever is ermee bezig. In Nederland zou dit met de recente nieuwe wet niet mogelijk zijn. Of vergis ik mij?

Over Toon Lowette
De internetgebruiker is niet koning, hij is dictator. Online diensten zijn succesvol als ze zich ondubbelzinnig richten op de taak waarmee de bezoeker naar een site gaat. Sinds 1982 is Toon Lowette ondubbelzinnig bezig met nuttigheid en taakgerichtheid in online diensten, als consultant en als uitgever.

Volg de commentaren van Toon Lowette
Volg Toon Lowette op Twitter

Vorig artikelWindows 8 Pro voor slechts 40 US dollar
Volgend artikelDraadloze internetrouter met net dat beetje meer

3 REACTIES

  1. Telenet doet het al jaren zonder enige wettelijke basis:

    http://klantenservice.telenet.be/content/telenetnetwerkbeheer

    Er staat dat internet zo optimaal mogelijk verdeeld wordt, lees dat als, we doen met je bandbreedte wat we willen zonder het jou te zeggen en zonder transparantie. Zonder dat ooit je toestemming is gevraagd. Waar is de ombudsman telecom? Die slaapt rustig verder. Waar is de bevoegde minister? Druk bezig de Waalse reactoren open te houden. Niemand die de telecom operatoren aanpakt, zij kunnen de consument eender wat aansmeren en de meesten zijn niet technisch op de hoogte zodat Telenet (en Mobistar en Belgacom) vrij spel heeft.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Schrijf je reactie!
Vul hier je naam in

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.