Emotie en informatica blijven best gescheiden

4
28
Een tijdje geleden werd ik op een internetforum bijna publiekelijk gelyncht. Ik had het aangedurfd een artikel te schrijven met voorzichtige vraagtekens bij de praktische haalbaarheid om in een bedrijfsomgeving over te stappen van Windows op Linux.

Ik vond het zelf een genuanceerd verhaal, met de belangrijkste pro’s en contra’s mooi op een rijtje. Maar sommigen vinden dat ze Linux te vuur en te zwaard moeten verdedigen tegen het Evil Empire dat Microsoft volgens hen is. In de strijd tussen goed en kwaad is er geen plaats voor nuance. Toen de populaire Nederlandse website Tweakers onlangs een enquête hield onder bezoekers die Apple’s overgehypte iPad effectief in gebruik hadden, verweten sommige lezers de redactie dat ze “assholes” waren. De journalist van dienst had het immers aangedurfd ook naar de negatieve punten te vragen. Het is al langer bekend dat ook Apple-liefhebbers “hun” bedrijf te vuur en te zwaard verdedigen.

Informatica en emotie, ik blijf het iets raars vinden. Ik kan nog begrijpen dat een mooie auto of een knappe mechanische of automatische polshorloge je emotioneel raakt. Maar software of een veredelde computer? Nah… Het is wellicht naïef van me, maar dat zijn voor mij toch vooral gebruiksvoorwerpen. Ik word er alleen emotioneel (lees: kwaad) van als ze niet doen wat van ze wordt verwacht. Maar emoties spelen wel degelijk een rol in de informaticawereld. Emoties zorgen er soms voor dat een interessante techniek niet de erkenning krijgt die ze verdient.

Een treffend voorbeeld is het bittorrent-downloadprotocol. In april 2001 ontdekte de Amerikaanse programmeur Bram Cohen een slimme oplossing voor het uitwisselen van erg grote bestanden over trage verbindingen. Zijn protocol verdeelt de lasten van het up- en downloaden over alle cliëntcomputers. Bittorrent is eigenlijk een omgekeerd succès d’estime zoals de Fransen dat zo mooi uitdrukken (belangrijk, maar onpopulair). Bittorrent wordt door zijn critici niet gesmaakt, maar is juist heel erg populair.

Bittorrent is ondertussen verantwoordelijk voor naar schatting een derde tot de helft van alle internetverkeer. Het is populair bij het publiek omdat het vooral wordt gebruikt om illegale bestanden mee uit te wisselen. Precies daarom is het niet populair bij critici en bij bedrijven. Het protocol wordt tien jaar nadat het is uitgevonden nog steeds nauwelijks gebruikt in professionele informaticatoepassingen.

Dat is onbegrijpelijk. Het is immers niet de schuld van het bittorrent-protocol dat het veelvuldig wordt gebruikt voor illegale downloads. Technisch is er niets mis met dit stukje software. Sommige aanbieders van commerciële software, waaronder zelfs Microsoft, gebruiken varianten van het protocol om grote bestanden naar klanten te sturen. Maar die varianten mogen vooral niet “bittorrent” heten en functioneren vaak niet met populaire bittorrent-clientsoftware.

En Microsoft verdeelt zijn bèta’s van Windows of Office op de klassieke manier, dus via punt-naar-punt verbindingen. Nochtans zou bittorrent een ideale oplossing zijn om de miljoenen downloads beheer(s)baar te houden. Het populaire multiusergame Word of Warcraft wordt wel verdeeld via bittorrent. Maar dat is natuurlijk “maar” een game.

Was het niet omwille van de emotionele connotatie met illegale activiteiten dan zou bittorrent volgens mij veel meer gebruikt worden in professionele informaticatoepassingen.

Vorig artikelEnergiezuinige en ultraslanke Full HD-monitoren
Volgend artikelDe Reader, handig nieuwigheidje in Safari 5.0
Jozef Schildermans
Jozef Schildermans is journalist en schrijver. Zijn recentste roman is De reis van de hofarts (samen met Ludo Schildermans) onder de auteursnaam L.J. Schildermans gepubliceerd bij Uitgeverij Houtekiet.

4 REACTIES

  1. Emotie zal er altijd zijn in elke discussie, dat is nu eenmaal eigen aan een publiek forum. Persoonlijk voel ik meer voor gratis dan voor betalend, maar dat zal mij uiteraard vergeven worden. Nu goed, zoals elke discussie is er eigenlijk geen juist antwoord op de vraag Windows of Linux. Gebruiksgemak en games zijn nu eenmaal troeven van Windows, waarbij Ubuntu een lovenswaardige poging tot gebruiksgemak doet. Dus thuis gebruik ik Windows voornamelijk maar dat is een beetje aan het tanen in de zin dat Google docs + gmail als email concentrator eigenlijk mijn noden vervult en dus dat ik naar een snelstartend linux systeempje aan het uitkijken ben (extra troef die Windows mankeert: opstart tijd). Maar goed tot nader order dus Windows thuis en zeker nog enige tijd dual boot voor af en toe een spelletje. Nu wat is de sterke troef van linux in een werkomgeving (maar niet alle werkomgevingen), dat is dat het heel makkelijk is om CAD tools command line te lopen en scripting te doen. Uiteraard is dat enkel voor bepaalde bedrijven zo, wat ik wil duidelijk maken is dat Linux en Windows eigenlijk hun specifieke doelgroep hebben. En die doelgroep wijzigt langzaam met de komst van de cloud en de cloud diensten, iPad en iPhone toestanden, enzovoort. Of het een aardverschuiving wordt dat zal de toekomst ons leren … .

    • Het is m.i. een correcte inschatting dat de evolutie naar internetgebaseerde diensten (‘cloud’) ook invloed zal hebben op wat mensen op hun pc draaien. Instant-on etc. wordt dan steeds belangrijker en daar mangelt Windows toch wel serieus, ondanks de verbeterde opstarttijden van Windows 7.

  2. Tijdens mijn TEW opleiding had ik het geluk om in mijn 1ste Lic les te krijgen van Robert Bilsen, eminent marketeer (onder andere bij l’Oréal gewerkt in Parijs) maar vooral enthousiast didacticus en meeslepende verteller. Hij maakte ons diets dat, in tegenstelling wat je zou mogen verwachten, in de professionele aankoopbeslissingen gevoelens een niet te onderschatten rol spelen. Men verwacht dat B2B (dat heette toen natuurlijk nog niet zo) aankoopbeslissingen allemaal op ratio gesteund zijn, omdat ze gewikt en gewogen worden door professionals. Niets blijkt minder waar. En dit kregen wij te horen in 1984, dus dat was toen al goed bekend. Dus: ook IT aankoopbeslissingen, zelfs in professionele milieus, zijn erg veel gebaseerd op emotie.

    Bij Oracle speelden wij heel erg de kaart van de betrouwbaarheid naar onze klanten toe. Oracle is betrouwbaarder dan SQLServer bijvoorbeeld. Want er zijn testen allerhande (niet noodzakelijk direct relevant, maar wel dicht genoeg), en 95% van de Fortune 500 en 100% van de Belgische banken draait op Oracle etcetera. Dit zijn allemaal berichten die een warm & cosy feeling geven aan de klant. Ratio? Nee. Emotie? Ja. In diezelfde lijn heeft IBM ons in de jaren zestig al de FUD-marketingtactiek bijgebracht (Fear, Uncertainty & Doubt), waarbij je dus aan een klant informatie geeft (vaak in informele gesprekken) die laten blijken dat het met concurrent X niet zo goed gaat, het bedrijf zal failliet gaan en dan sta je daar, mijnheer IT, met een niet-ondersteund product! Of, als de IT’er niet wilde luisteren, werd er naar de CEO gestapt, om te zeggen: “Weet u wel wat uw IT directeur wil doen? Die wil producten kopen van X, die bijna failliet zijn. Terwijl wij, IBM, altijd zo goed voor u hebben gezorgd…” En dat deden ze tot minstens in de jaren 90, vraag maar eens aan een vriendin die werkte voor een grote retailer wat zij met IBM heeft meegemaakt. Ratio? Nee. Emotie? Ja.

    Daarboven op komt dat Apple en Ubuntu echte ‘love brands’ zijn. Mensen zijn er door gepassioneerd. Het zal een mooi onderwerp voor marketingonderzoek blijven waarom Microsoft, die de markt veroverden niet met het beste product maar wel door de beste marketing en commerciële beslissingen (IBM eruit werken bijvoorbeeld), er nooit in geslaagd zijn om een love brand te creëren. Mogelijks heeft het te maken dat ze zelf verrast waren door de snelheid van hun groei tot dominante marktspeler.

    Want dominante marktspelers krijgen zelden sympathie, wij houden van underdogs. Dit is ook een van de redenen waarom Apple, Ubuntu en andere zoveel steun genieten tegenover Microsoft. Ook al omdat Microsoft zijn gebruikers niet echt bedankt heeft met nuttige innovatie: Can you say Vista? En eigenlijk vergeef ik persoonlijk nog het minst dat het beste programma dat ze ooit gemaakt hebben – Excel for Windows – om zeep hebben geholpen met die onnozele ribbons bovenaan. Dus da’s allemaal niet goed to make the love grow, hé.

    (Zijgedachte: ik snap helemaal niet meer wat er toch bij MSFT gaande is. Die Kin, die goed ontvangen wordt door pers en publiek, direct stopzetten omdat het niet snel genoeg verkoopt. Die toeplooi-tablet, zeker vernieuwend en mogelijk een originele aanval op de iPad: gestopt. Surface computing, het meest innovatieve waar ze ooit mee zijn afgekomen: gestopt. I don’t get it. En ondertussen is Windows Mobile in minder dan een jaar dood en begraven, iedereen switcht naar Google. En is MSN Messenger in minder dan 6 maanden van marktleider een non-entity geworden ten voordele van Facebook en Twitter. Onwaarschijnlijk. Wordt Bill dan toch gemist?)

    En dus is dit de uitdaging voor Apple en Google: markten domineren en toch sympathiek blijven (of gevonden worden). Niet eenvoudig, en het lukt ook niet helemaal: geregeld zijn er dergelijke opmerkingen richting Apple, wat natuurlijk makkelijk is omdat Jobs absoluut dictatoriale trekjes heeft. Desalniettemin gebeurt het protest nog niet met de portefeuille – de iPad en de iPhone4 zijn de snelst verkopende internet devices in de geschiedenis – er zijn nu al meer iPads dan Chrome phones. Ik vind het trouwens prima dat Apple en Google voluit de concurrentie aangaan, da’s alleen maar goed voor de consument.

    Tja, wat je allemaal bedenkt als je ’s nachts even wakker ligt 🙂

    • Bedankt voor je uitgebreide en interessante reactie. Inhoudelijk ben ik het met je eens hoor, maar de stelling was dan ook dat het niet ZOU MOGEN, wat niet wil zeggen dat het niet meespeelt (emotie bedoel ik). En wat je opmerkingen over MS betreft: ik heb mijn aandelen al ettelijke jaren geleden verkocht precies om de redenen die je schetst.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Schrijf je reactie!
Vul hier je naam in

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.