De spoken zijn terug

0
21

Begin 2006 verscheen de tactische shooter Tom Clancy’s Ghost Recon Advanced Warfighter (GRAW) op de markt voor de Playstation en Xbox consoles. Ruim en jaar later komt uitgever Ubisoft alweer met deel twee op de proppen. Is GRAW 2 een waardige opvolger of een slap excuus om nog meer geld aan het succesvolle spelconcept te verdienen? DiskIdee mocht een dag meevechten met de “ghosts” om een antwoord op deze prangende vraag te krijgen.
Tom Clancy
Tom Clancy’s Ghost Recon Advanced Warfighter 2 borduurt zonder enige twijfel voort op het concept en het succes van zijn voorganger. Deel één zette ruim een jaar geleden de toon door goede graphics en geluid te combineren met tactische en strategische diepgang. Omdat er, met name op de Xbox 360, geen spel te vinden was dat ook maar enigszins leek op GRAW was er geen concurrentie en verkocht het spel meer exemplaren dan dat de paus volgelingen heeft. Toch was GRAW niet perfect, met name de intelligentie van de tegenstanders was lager dan die van een slimme zwakbegaafde.

Verhaallijn
Na de zege in Mexico stad uit GRAW deel 1 dachten de Amerikanen dat de rebellen verslagen waren, maar niets bleek minder waar. De rebellen uit deel 1 hebben zich bij de Mexicaans-Amerikaanse grens teruggetrokken en bereiden een compleet nieuw offensief voor. De Ghosts, een Amerikaanse groep elitesoldaten die bekend staan om hun bijna onzichtbare werkwijze, worden opnieuw opgetrommeld om dit offensief een halt toe te roepen. De kaarten zijn in GRAW deel 2 echter anders geschud, de rebellen hebben namelijk atoomwapens waarmee ze een aantal steden in de VS willen opblazen. De gehele single-player campagne draait om dit scenario en heeft als einddoel om de atoomwapens onschadelijk te maken.

De enige constante is verandering
Naast het vervolg op de verhaallijn van deel 1, en dus een nieuwe oorlogscampagne, biedt GRAW nog een aantal andere leuke vernieuwingen. Dat is maar goed ook, want de campagne alleen is in 10 tot 16 uur al uit te spelen, met name wanneer de moeilijkheidsgraad op zijn laagste wordt gezet. Dit had van ons toch wel wat meer mogen zijn. Medium of Hard is dus aan te raden wil je het meeste uit de campagne-modus halen. Afijn, de andere inhoudelijk vernieuwingen ten opzichte van deel 1 zijn niet mis. In GRAW 2 krijg je namelijk de beschikking over een vers arsenaal aan wapens, inclusief de allernieuwste en experimentele prototypes. Naarmate je vordert in de missies, komen steeds meer van dit soort wapens tot je beschikking.

Ghost Recon Advanced Warfighter
1
2
3
4
5
6
Vorig artikelSupereenvoudig of aartsmoeilijk
Volgend artikelHandenvrij bellen in de wagen, thuis of op kantoor