Een dollar voor Steve Jobs

0
21

Wat koop je vandaag nog voor een dollar? Wel, Steve Jobs bijvoorbeeld. De Apple-topman krijgt salaris, bonussen, noch aandelenopties en verdient één dollar. Jobs was al multimiljardair toen hij in 1997 opnieuw aan de slag ging bij Apple. Zijn onbezoldigde status is uiteraard ook een stunt en een marketingtruc. Niettemin zijn er voorbeelden genoeg van collega’s van Jobs die even rijk zijn en voor wie het nooit genoeg kan zijn. Van 2000 tot 2003 leed het Apple-aandeel stevige koersverliezen. Jobs liet daarom in 2003 zijn opties vallen op 55 miljoen Apple-aandelen en ontving in ruil vijf miljoen gekelderde aandelen, die hij drie jaar lang niet mocht verkopen. In die drie jaar verelfvoudigde de koers. Daardoor is dat pakket aandelen ondertussen ruim 800 miljoen dollar waard. Als Jobs wil kan hij dus binnenkort mooi langs de kassa passeren.

Renaissance
De renaissance van Apple is voor een groot stuk te danken aan de iPod. Sinds de lancering in oktober 2001 werden daar al meer dan 42 miljoen exemplaren van verkocht. Apple heeft in de markt van de digitale multimediaspelers momenteel een marktaandeel van bijna zeventig procent. Nochtans lanceerde het die markt niet. Bedrijven zoals Creative en iRiver waren er al langer op actief, maar lieten zich de kaas van het brood eten door Apple.
Achteraf is het natuurlijk gemakkelijk om het succes van de iPod te verklaren. Maar we mogen niet vergeten dat de iPod meer een filosofie dan een product is. Gebruiksvriendelijkheid is het allerbelangrijkste, en daar blinken de iPod’s in uit. Zelfs opa’s en oma’s kunnen hem bedienen, wat bij de concurrentie lang niet altijd het geval is. Bovendien zien de iPod’s er goed uit, niet alleen de apparaatjes zelf, maar ook alles eromheen. Ook kon Jobs zijn contacten in de mediawereld uitspelen om bekende artiesten zoals Bono aan te zetten de iPod mee te promoten. Verder slaagde hij er in de grote platenmaatschappijen te overtuigen mee te stappen in de iTunes-muziekwinkel, en die vervolgens sterk te integreren met de iPod.

Uitdaging
Dé grote uitdaging voor Apple is diversifiëren, zodat het niet wederom een "one product company" wordt. Persoonlijk ben ik eerder optimistisch gestemd over de toekomst van Apple. De iPod nog maar een schim van het soort draagbare apparaatjes waar we in de toekomst allemaal mee zullen rondlopen. Bovendien zijn er nog mogelijkheden genoeg voor vernieuwende producten.
Eén voorbeeldje maar. De gemiddelde huiskamer bulkt van de digitale multimediainhoud die her en der verspreid zit én bovendien niet wordt geback-upt. Een bedrijf dat als eerste een gebruiksvriendelijk, compact en betaalbaar raid-systeem uitbrengt voor thuisgebruik zou een grote slag kunnen slaan. Tal van bedrijven zouden dit technisch aankunnen, maar alleen het Apple van Steve Jobs zou dit op de juiste manier kunnen. Dat wil zeggen op zo een manier dat ook opa en oma begrijpen waarom ze thuis een flinke harde schijf met ingebouwde back-up nodig hebben. En laten we daarbij dan vooral niet over raid spreken, maar het houden bij, ik roep maar iets, de Apple iTank.

Vorig artikelDe familiebanden wat strakker aantrekken
Volgend artikelNieuwe versie alles-in-één oplossing voor fotobewerking
Jozef Schildermans
Jozef Schildermans is journalist en schrijver. Zijn recentste roman is De reis van de hofarts (samen met Ludo Schildermans) onder de auteursnaam L.J. Schildermans gepubliceerd bij Uitgeverij Houtekiet.