Betaalbare, verwisselbare gsm-car kit

4
68

Het Nederlandse bedrijf Trust brengt een goedkope, handenvrije gsm-car kit op de markt die de gebruiker eenvoudig zelf kan installeren. In combinatie met een Bluetooth-mobieltje bel je er handenvrij mee, wat niet alleen veiliger is, maar ook wettelijk verplicht.
trustbtcarkit_vp
Sinds 1 juli 2000 is handenvrij bellen tijdens het autorijden verplicht. Grootscheepse campagnes tegen mobiel telefoneren zorgden echter niet voor een daling van het aantal overtreders. Volgens een recente enquête van de automobilistenorganisatie Touring combineert 74 procent van de bestuurders rijden met telefoneren en doet twee derde van hen dat niet handenvrij. Touring noemt dat cijfer "verontrustend". Drie op vier chauffeurs heeft geen handenvrije gsm-kit. Handenvrij bellen kan natuurlijk ook zonder dergelijke kit, bijvoorbeeld met een oortje en microfoon. Veel chauffeurs willen die echter niet voortdurend dragen tijdens het rijden. Zeker voor korte ritten loont het meestal de moeite niet om oortje en microfoon te installeren.
De HS-8100 Bluetooth Car Kit van Trust vormt mogelijk een oplossing voor deze problemen. Het is een betaalbare (79,95 euro) en gemakkelijk zelf te installeren handenvrije gsm-oplossing. De peervormige, pikzwarte car kit past in de sigarettenaansteker van elke wagen. De installatie verloopt eenvoudig: de gebruiker steekt de kit in de 12 V autoaansluiting en zet de stroom aan met de schuifschakelaar op de zijkant. De luidspreker van de kit is op een beweegbaar armpje gemonteerd en kan daardoor gemakkelijk in de best hoorbare stand worden geplooid.

Handenvrij bellen
Om handenvrij te kunnen bellen, moet de gsm over Bluetooth beschikken. Dat is het geval met ongeveer de helft van de gsm’s die vandaag worden verkocht. Bluetooth werkt storingvrij omdat zender en ontvanger zestienhonderd keer per seconde van frequentie wisselen en daarbij kunnen kiezen uit 79 verschillende kanalen. Is er ergens een probleem, dan slaat het apparaat dat kanaal gewoon over.
De HS-8100 Bluetooth Car Kit moet voor gebruik aan een Bluetooth-mobieltje worden gekoppeld. Zonder paring of koppeling kunnen gsm en car kit immers niet met elkaar communiceren. Dit hoeft maar één keer te gebeuren. Voor een succesvolle koppeling moet het mobieltje het Headset Protocol (HP) of het HandsFree Protocol (HFP) van Bluetooth ondersteunen. De overgrote meerderheid van alle Bluetooth-mobieltjes herkent één van beide protocollen en heeft dus geen moeite om met de kit te communiceren.
Nadat de kit is ingeschakeld, moet de gebruiker drie seconden op de ‘Link’-knop drukken om de verbinding te maken met de Bluetooth-gsm. Die link wordt dus niet automatisch gelegd, zoals bij sommige duurdere Bluetooth-kits. Nadat de link is gelegd, kunnen inkomende gesprekken worden opgenomen of beëindigd via de ‘Call’-knop. Het volume wordt geregeld via een drukschakelaar op de zijkant. De luidspreker geeft de stemmen van de beller voldoende duidelijk weer, ook in grotere wagens met meer omgevingslawaai.


Trust Bluetooth Car Kit: inhoud verpakking

1
2
Vorig artikelMultifunctional print, scant en kopieert ook zonder pc
Volgend artikelMini-geheugenkaartjes
Jozef Schildermans
Jozef Schildermans is journalist en schrijver. Zijn recentste roman is De reis van de hofarts (samen met Ludo Schildermans) onder de auteursnaam L.J. Schildermans gepubliceerd bij Uitgeverij Houtekiet.

4 REACTIES

  1. Eens met Danny,Trust heeft ook bij mij niet het voordeel van de twijfel.

    Het enige wat Trust wel aardig doet zijn de Headsets en microfoons,de rest zou ik nooit kopen,zelfs geen muis…

  2. De eerste foto geeft de indruk dat de body van de Trust nogal een scherpe hoek vormt met het stekkergedeelte, wat bij mijn wagen problemen zou kunnen opleveren. Kan die hoek gewijzigd worden, of anders gezegd, kan de body gedraaid worden t.o.v. de stekker?

Reacties zijn gesloten.