Welk internetabonnement is voor jou het meest geschikt?

14
81

Excel-tabel met overzicht Belgische light breedbandabonnementen

PDF-tabel met overzicht Belgische light breedbandabonnementen

– Voor zo’n 30 tot 45 euro per maand krijg je een ‘normaal’ breedbandabonnement. Dat levert je een werksnelheid op van ongeveer 3 à 4 Mbit/s in ontvangstrichting en ongeveer 200 à 400 kbit/s in verzendrichting. Ook hier zijn er maandelijkse downloadbeperkingen: rond de 10 à 15 GB.
– Voor een prijs tussen de 35 en pakweg de 60 euro per maand vinden we de perfomante plus-abonnementen voor de zware gebruikers. Hier mag je downloaden voor minstens 15 GB per maand en aan snelheden van 3,36 tot ongeveer 8 Mbit/s. De details vind je in onderstaande tabellen (ze openen in een nieuw venster):

Excel-tabel met overzicht Belgische normale en performante breedbandabonnementen

PDF-tabel met overzicht Belgische normale en performante breedbandabonnementen

Een woordje uitleg bij de tabellen

  • "Doe Het Zelf" Installatie-/activatiekosten: hoeveel moet je betalen om alles geïnstalleerd en werkend te krijgen. We veronderstellen dat je al een analoge telefoonaansluiting hebt.
  • Prijs modem: hoeveel kost de modem die de provider in kwestie ons heeft aangeraden?
  • Jaarabonnement: de smalbandproviders maken een onderscheid tussen gratis abonnementen en betaalabonnementen. De breedbandproviders hanteren een maandforfait.
  • Maandelijkse gebruikskost volgens ons scenario: we gaan ervan uit dat je 15 keer per maand op het internet gaat (om de twee dagen), goed voor alles samen 24 uur per maand (20 uur in de daluren, 4 in de piekuren). Het vermelde maandbedrag bij de smalband- of inbelformules is de som van de telefoon-, de connectiekosten en het eventuele jaarabonnement (gedeeld door 12). Voor breedband vermelden we het gehanteerde maandforfait (onbeperkte toegang in de tijd).
  • Maandelijks volume voor basisabonnement: wat mag je hooguit verbruiken per maand? Als je deze limiet overschrijdt, moet je ofwel bijbetalen ofwel word je op smalband geplaatst (uw downloadsnelheid wordt dan verlaagd tot 64 kbit/s ofwel standaard ISDN-snelheid) tot uw verbruik opnieuw onder de limiet zakt. De breedbandproviders hebben deze beperking ingevoerd om te voorkomen dat een paar "sponzen" √ mensen die niets anders doen dan downloaden √ heel hun netwerkbandbreedte zouden opsouperen.
  • Ontvangstbandbreedte: Welke snelheid krijg je ter beschikking voor ontvangst en dus voor downloads? Hoe hoger de bandbreedte, hoe sneller.
  • Verzendbandbreedte: welke snelheid krijg je ter beschikking om te verzenden en dus voor uploads? Je verzendt niet alleen informatie wanneer je e-mails verstuurt maar ook tijdens het surfen (je stuurt dan ontvangstbevestigingen en gekozen opties of opdrachten naar de webserver van de provider). Hoe hoger de verzendbandbreedte, hoe sneller.
  • Aantal mailboxen – aantal e-mailadressen per mailbox √ mailboxruimte: een mailbox is zoiets als een postbus. Je kunt post gericht aan meerdere mensen in één postbus krijgen, maar het is ook mogelijk om elke bewoner zijn eigen brievenbus in de voortuin te zetten. Per mailbox heb je een zekere ruimte ter beschikking om mails (post) in te bewaren, ongeacht het aantal gebruikers (e-mailadressen) per mailbox. Vandaar dat een provider extra punten verdient als hij meerdere mailboxen ter beschikking stelt en ook meerdere e-mailadressen per mailbox toelaat. Zo kun je zelfs een kroostrijk gezin van e-mail voorzien zonder dat je daarvoor extra moet betalen of moet uitwijken naar minder veilige webmailoplossingen zoals HotMail.
  • Webruimte: krijg je ruimte ter beschikking om zelf een website te maken en, zo ja, hoeveel?
  • Gratis spamfilter – Gratis viruscontrole: veel providers bestrijden tegenwoordig zelf spam en virussen op hun eigen mailservers. Zo ben je zeker dat alle mails die je ontvangt virusvrij zijn en geen spam. Een provider die gratis een spamfilter en een viruscontrole ter beschikking stelt, verdient extra punten!
  • HELPDESK: als je een helpdesk opbelt, dan is dat omdat je hulp nodig hebt. Dus wil je iemand kunnen bereiken op dat specifieke ogenblik en het liefst zonder dat het je veel geld kost. Bijgevolg is het van belang dat een helpdesk royale openingstijden heeft en dat je naar een nummer kan bellen dat je zo weinig mogelijk kost. Als helpdeskmedewerkers terugbellen in plaats van je minutenlang te laten wachten terwijl zij informatie bijeen sprokkelen, is dat mooi meegenomen. Omdat de kwaliteit van een helpdesk heel sterk afhangt van de medewerker die je op dat moment toevallig aan de lijn krijgt √ hoe groot is zijn of haar kennis, is de persoon vriendelijk en zoekt hij met je mee naar een oplossing √beoordelen we dit criterium niet. Maar een laag beltarief en ruime openingstijden zijn alvast een eerste indicatie.

1
2
3
4
Vorig artikelNetwerkopslag met printersharing en snelle data-organisatie
Volgend artikelWachtwoorden, een kwelling

14 REACTIES

  1. Als ik met mijn auto van 140 km/h s wil gaan crossen op het circuit van zolder kan ik dan niet mee met die van 240 km/h, er zijn niet alleen mensen die alleen op het internet surfen maar ook mensen die met 2 pc\’s surfen/ on-line gamen en een film van Telenet PCTV aan het bekijken zijn. En geloof van mij die UPLOAD snelheid heb je nodig en met die van Telenet van 128 kbit/sec was je niet veel, nu is ze 512 kbit/s en kan ik alles doen zonder vertraging. Dus vergelijk de snelheid maar, en de prijs die telenet ervoor vraagt vind ik beter dan wat belgacom je verplicht om een telefoonlijn te nemen!! 1 Ding zou ik willen toevoegen, vergelijk ook eens de klantenservice, want daar ben ik niet over te spreken van Telenet!!!

  2. De tabel bevat nog enkele fouten zoals bijvoorbeeld de uploadsnelheid van de Chello abonnementen.
    De chello classic heeft een upload van 512kbps, chello plus 768kbps.

  3. SUS001: zoveel verbruikt dat niet hoor, dat zijn telkens voedingen van enkele Watts (tussen 5 en 15 W).
    dablacky: Je hebt gelijk. Toen ik het artikel maakte in september 2004 heb ik dat nochtans zitten nakijken op de site van Telenet. Het is natuurlijk altijd mogelijk dat firma\’s de specificaties van hun producten aanpassen nadat een test op deze site verschenen is, daar kunnen we verder niets aan doen…

  4. * Versatel is niet de goedkoopste omdat het Belgacom abonement er bijgeteld moet worden. (Scarlet ONE= ADSL+Tel+GSM voor 50€/maand en geen Belgacom abonement meer!)
    * Voor de gebruikers van P2P software: vergelijk zeker ook de uploadsnelheid van de providers alvorens te kiezen.
    * Telenet is inderdaad de snelste maar ook de duurste (zie reactie van be037446@pi.be)

  5. Er staat een foutje in de grafiek van normale en perfomante breedbandoplossingen.

    Telenet Expressnet geeft 4 mailboxen ipv 2. en Telenet Expressnet Plus heeft er 8 ipv 2.

  6. @guyvankerckhoven
    Guy, ik heb je opmerkingen ook op het forum gezet onder Internet / Algemeen/ Hoe is de service van uw internetprovider? (Reageer!)

  7. @guyvankerckhoven
    Guy, ik heb je opmerkingen ook op het forum gezet onder Internet / Algemeen/ Hoe is de service van uw internetprovider? (Reageer!)

  8. versatel light voor 20euro met een upload van 250MB? dit betekent al vlug de maximumprijs van 30euro! Laat mij maar mijn eulite van 1GB upload! of is dit nog niet gekend?

  9. Heb problemen met mijn internetverbinding en bel naar mijn provider (Tiscali) waar ik een nieuw nummer voor de helpdesk krijg aan…1,12 Euro per minuut ! Als dat geen schande is.
    Tel daarbij op dat je gewoonlijk eerst tien minuten moet wachten tot je iemand aan de lijn krijgt die er dan minstens een kwartier over doet om ….het probleem niet te kunnen oplossen maar het probleem ergens anders legt (de telefoonlijn, uw computer).
    Wie vertelt mij eens wat positieve ervaringen met een internetprovider?

  10. Bij telenet hangt uw muur vol bakjes (geen schoon zicht) en ik heb ook horen zeggen dat die noodvoeding en de modem die altijd opstaan per jaar een aanzienlijke stroomopname heeft.
    Is dat waar dan moet die stroomopname eigenlijk ook mee spelen in het berekenen van de kosten.
    Als iemand weet wat dat per jaar kost laat het me dan aub eens weten.

  11. > Die volledige versie is welgeteld 270.999.272 bytes groot, dat is het equivalent van meer dan negentig A4-pagina\’s boordevol tekst.

    kan niet , he, of je moet zeer zeer zeer klein schrijven 🙂

  12. De wekelijkse en maandelijkse grafieken zijn inderdaad puur op snelheidsmetingen gebaseerd, maar de tarieven vergelijken doen we ook. Het tweede deel van deze tekst vergelijkt alle abonnementsvoorwaarden van zowat alle mogelijke breedbandabonnementen. Dus naast de prijs ook wat ze bieden of niet bieden.

  13. Wat voor nut hebben die tests eigenlijk ?
    Het gaat hier meer over \”mijn wagen rijdt 200 km/h\” en \”uw wagen rijdt 220 km/h\” terwijl 140 km/h ruim voldoende is. M.i. een louter academisch discussie.
    Ik heb sinds lange tijd ADSL maar geef mij nu eens één goede reden om naar Telenet over te stappen omdat ze nu toevallig de snelste zijn.
    Zouden de providers niet beter afgerekend worden op hetgeen ze beloven en bv. tarieven vergelijken ?
    Je weet trouwens waar je aan toe bent als je voor ADSL of Kabel kiest. Dus kom achteraf niet klagen dat de ene sneller is dan de andere.

    Jos.

Reacties zijn gesloten.