Met een pda in de hand door het ganse land

6
37

Dat je met een navigatiesysteem nooit nog naar de weg moet vragen, is misschien overdreven. Maar op uw bestemming raken verloopt toch heel wat vlotter én veiliger dan met het traditionele kaartlezen. Veel nieuwe wagens zijn uitgerust met een vast ingebouwde navigatiesysteem. Losse, draagbare navigatiesystemen – al dan niet draaiend op een pda of handheld pc – hebben het voordeel dat je ze in meerdere voertuigen kunt gebruiken. Soms zijn ze ook geschikt voor gebruik op een moto of tijdens een wandeling.
garminstreetpilot2610
Global Positioning System of GPS is een navigatiesysteem op basis van satellieten die rond de aarde draaien. De eerste satelliet werd in februari 1978 gelanceerd. Begin 1994 schoot het Amerikaanse Ministerie van Defensie (DOD) de laatste van 24 satellieten de hemel in. Daarmee voltooiden de Amerikaanse militairen het miljarden kostende NAVSTAR GPS (Navigational System with Time And Ranging Global Positioning System). De 24 zogenaamde Block-II satellieten, waarvan er 21 operationeel zijn en er 3 als actieve reserve dienst doen, draaien op 20.200 km hoogte cirkelvormige banen rond de aarde met een omlooptijd van ongeveer 12 uur. Ze komen dus twee keer per dag voorbij hetzelfde punt. De satellieten zijn in zes baanvakken zó over het aardoppervlak verdeeld dat ze 24-uurs dekking geven, ook als één of meerdere satellieten niet beschikbaar zouden zijn. Dit betekent dat er steeds minimaal vier of vijf satellieten ‘in zicht’ zijn vanaf een bepaald punt op of boven het aardoppervlak.
De positie van elke satelliet kan heel precies berekend worden via radar en doorgegeven worden aan elke satelliet. Elke satelliet heeft een cesium-atoomklok aan boord. Op een golflengte van circa twintig centimeter zendt elke satelliet ruisachtige signalen uit die alle GPS-informatie bevatten (zoals positie en tijd). Om een positie te bepalen via dit systeem heb je een GPS-ontvanger nodig. Die legt contact met zoveel mogelijk satellieten. De ontvanger berekent de afstand tot elke satelliet door te timen hoe lang een signaal erover doet van de satelliet naar de ontvanger. Vermits het signaal zich verplaatst aan lichtsnelheid (300.000 km/s) zijn er twee variabelen bekend: snelheid en tijd. Via de formule A = ST berekent de ontvanger de afstand tot elke satelliet en slaat die gegevens op. De horizontale positie (lengtegraad/breedtegraad) berekent de ontvanger vervolgens softwarematig door te bepalen hoe ver het apparaat verwijderd is van drie verschillende satellieten. Via een vierde satelliet kan de ontvanger ook de hoogte berekenen en krijg je een driedimensionale positiebepaling.

De individuele besprekingen van de acht navigatiesystemen kun je lezen door in het kader rechts bovenaan dit scherm op de linken te klikken. De conclusie vind je op de volgende pagina.

1
2
Vorig artikelOffice 2004 voor Mac 30 dagen op proef
Volgend artikelALK TravRoute CoPilot live Pocket PC 4
Jozef Schildermans
Jozef Schildermans is journalist en schrijver. Zijn recentste roman is De reis van de hofarts (samen met Ludo Schildermans) onder de auteursnaam L.J. Schildermans gepubliceerd bij Uitgeverij Houtekiet.

6 REACTIES

  1. ben van plan de fujitsu-siemens loox420 te kopen met bluetooth gps reciever , wat denkt u daarvan?

  2. Navman was niet bereid deel te nemen aan de test. Moet je aan hen vragen waarom niet… wellicht bang voor een vergelijkende test?

  3. Waarom wordt NAVMAN in deze test niet opgenomen? Navmans ICN 630 is nochtans een goed beestje en bijlange zo duur niet als bepaalde concurrenten.

Reacties zijn gesloten.