Verslavend!

1
18

Command & Conquer: Red Alert 2 ligt voor me en dat zullen we geweten hebben. De eerste Red Alert was zo verslavend dat hij verboden zou moeten worden. Zal de opvolger erin slagen om het succes te evenaren en de lat voor toekomstige real time strategy games (RTS) hoger te leggen?
redalert_2_doos
Net zoals bij Red Alert krijg je twee cd-roms, één met de campagne van de Geallieerden en één van de Sovjets. Ik kies voor de blauwe cd, de Geallieerden. Tijdens de installatie aanhoor je het verhaal: de Russen vallen de Verenigde Staten binnen en het is natuurlijk jouw taak om deze aanval tegen te houden en de Sovjets een pak voor de broek te geven. In het begin was ik vooral teleurgesteld door de matige graphics: geen 3D-engine zoals de meeste RTS games, maar wel een bitmap-engine zoals de Age Of Empires-reeks. Je krijgt met andere woorden geen voxels en geen hervormbaar terrein en dat is een stap terug ten opzichte van de voorganger. De standaardresoluties gaan tot 1024 bij 768 beeldpunten maar middels wat handwerk valt dit op te krikken. Over het algemeen zijn de eenheden mooi geanimeerd maar meerdere grote eenheden schuiven over elkaar en dat is niet bepaald een mooi gezicht. De gebouwen zijn groter dan in Tiberian Sun en het design is niet echt vernieuwend. Kortom, sfeervolle graphics maar zeker niet revolutionair. Ook de beroemde full motion video-filmpjes die de samenhang van de missies verzorgen, zijn weer van de partij. Jammer genoeg kunnen ze niet tippen aan de filmpjes van Tiberian Sun: je ziet onbekende acteurs die overduidelijk last hebben van overacting. Wie goed oplet zal zelfs merken dat ze hun tekst gewoon aflezen!

Neutraal
Een toffe vernieuwing is de komst van neutrale gebouwen. Dat kunnen appartementen, boerderijen en hotels zijn die eenmaal ingenomen door de infanterie van uiterlijk veranderen: zandzakken voor de muren, prikkeldraad en planken voor de vensters. Verder zijn er nog de zogenaamde tech buildings die alleen in te nemen zijn met een ingenieur en vooral van belang zijn bij multiplayer-sessies. Afhankelijk van het type gebouw krijg je dan bepaalde voordelen: een ziekenhuis geneest bijvoorbeeld je manschappen. Ook de grote verscheidenheid aan eenheden is prachtig om te zien: GTI-soldaten die zich ingraven met zandzakken, een Russische tankcolonne die ontoombaar doorgaat, een spion die zich vliegensvlug vermomt in en vervolgens vijandelijk gebouwen saboteert en ga zo maar door. In Red alert 2 hebben alle eenheden totaal verschillende eigenschappen en dat is een grote pluim voor de makers want het levert een perfect uitgebalanceerd spel op.

Conclusie
Red Alert 2 is ongetwijfeld een topper maar zal zeker geen revolutie in het genre ontketenen. Wel weten de sfeer die het spel uitademt en de mix van eenheden de aandacht vast te houden. Het is lange tijd geleden dat ik me nog zo goed geamuseerd heb met een RTS-spel. Een waardige opvolger van het origineel!
Adviesprijs
45,86 euro
Systeemvereisten
Pentium II 266 MHz, 64 MB RAM, 350 MB vrij op harde schijf, 8x cd-rom speler
Vorig artikelMuzikaal uithoudingsvermogen
Volgend artikelVoor de echte muziek- en filmfanaat

1 REACTIE

Reacties zijn gesloten.