Virtuele spoorstaking

0
15

Spoorstaking. Het najaar is nog maar net ingezet met enkele fikse regenbuien, of het spoor ligt alweer plat. De NMBS is daardoor sinds jaar en dag de beste promotor voor het gebruik van privé-vervoermiddelen. Heel wat pendelaars, die voor hun droge boterham aangewezen zijn op dit transportmiddel kunnen niet anders dan gelaten alleen of met enkele collega’s per auto de Gruwelijk Grote Files (GGF) vervoegen op weg naar Brussel. Experten en politici breken zich al jaren het hoofd hoe ze de pijn van deze GGF kunnen verzachten. “Het vrachtverkeer moet van de weg tijdens de spits”, menen sommigen. Het is immers een bekend gegeven dat de logge giganten vooral tijdens hun soms drieste inhaalmaneuvers het personenverkeer behoorlijk in de war kunnen sturen. “Er moeten meer treinen komen”, merken anderen op. Makkelijk gezegd. Hoe laat je echter treinen rijden als het personeel er om de haverklap het bijltje bij neergooit? Tot slot zijn er de hardliners die pleiten voor meer en bredere wegen. Het kleinste kind dat een beetje vertrouwd is met het Internet kan je echter haarfijn vertellen dat de vertragingen daar niet zonder meer op te vangen zijn door meer bandbreedte ter beschikking te stellen. Integendeel: nieuwe wegen en bijkomende baanvakken zuigen zeer snel nieuw verkeer aan, waardoor binnen de kortste tijd nieuwe, nog monstrueuzere files ontstaan. De wetenschap heeft nu ook de GGFontdekt als bron van vermaak. Supercomputers die vroeger werden ingezet om de snelheid van het uitdijen van het heelal te berekenen of om Star Wars-wapens te ontwerpen, worden nu omgebouwd tot testbanken van de auto-industrie. Waarom ontstaan files, is de vraag die deze wetenschappers bezig houdt. Het moet gezegd, deze aanpak zorgt al voor de eerste verrassende resultaten. Het alsmaar wisselen van baanvak omdat je denkt dat de rij naast je sneller opschiet is een van de belangrijke oorzaken van het ontstaan van files. Net als op de kermis geeft het alsmaar slalommen bovendien aanleiding tot blikschade en bijkomend oponthoud. De oorzaak van het wangedrag van de automobilisten is duidelijk: het is het gevolg van een hersenkronkel, niet van rationeel rijgedrag. Het zit de mens in de ziel om anderen het leven zuur te maken, zo simpel is dat. Echte oplossingen voor de GGF blijven nog te veel hangen op het niveau van de goede voornemens. Telewerk, bedrijvencentra waar werknemers dicht bij huis aan de slag kunnen, goed uitgebouwde computernetwerken waardoor het snel aangroeiende leger Europese ambtenaren, vertalers en typisten gewoon in eigen regio aan de slag kan, daar lijkt nog steeds geen overheid écht van wakker te liggen. Toch is het de hoogste tijd om het tij te keren. De rekening voor alle vertragingen onder de vorm van het verlies aan werkuren, loopt hoog op. De gezondheidskosten door de toenemende luchtvervuiling lopen ook steeds hoger op. Het inademen van kleffe roetdeeltjes kan men immers bezwaarlijk bestempelen als een gezonde activiteit. Integendeel, net als roken is het een activiteit die best ontraden wordt. Daarom alvast één advies: wie gezond het komende millennium wil ingaan, houdt best de adem in. Als alle millenniumbommen zijn opgeruimd kan het overschot aan informatici worden ingezet om overheid en werknemers bewust te maken van de quasi onbeperkte voordelen en groeikansen die de informatica biedt. Wie op deze trein stapt, hoeft zich niet meer druk te maken over vertragingen en stakingen. Hij kan op zijn pc simuleren dat hij naar zijn werk reist en de reisduur voor de virtuele trip zo instellen dat de prikklok niet moet wachten. Files, vertragingen en treinstakingen zullen dan ongetwijfeld een vast ingrediënt zijn van de sprookjes die grootouders graag aan hun kleinkinderen vertellen.

Vorig artikelMet de nek aangekeken
Volgend artikelRechter in Skynet-vonnis heeft gelijk