Netwerken via het stopcontact

17
239

Je hebt dringend een netwerkaansluiting nodig en er ligt geen kabel of er is geen draadloze verbinding? Geen probleem, er zijn zogenaamde homeplugs op de markt waarmee je snel een netwerkverbinding via het stroomnet kan maken. We bekeken een oplossing van Sitecom.
Sitecom 200 Mbps Homeplug Kit LN-511
De homeplug kits zijn momenteel redelijk populair. Ze zijn veelal zeer gebruiksvriendelijk en eenvoudig te installeren Je kan ze ook voor allerlei toepassingen gebruiken. Zo zijn er van het merk Devolo speciale adapterkits verkrijgbaar om muziek van je pc naar je stereo te streamen (doorsturen).

In de doos

Wanneer we de doos van de Sitecom 200 Mbps Homeplug Kit LN-511 openen, treffen we zeer weinig aan. Behalve de twee adapters en netwerkkabeltjes, zijn alleen wat foldertjes en een zéér beknopte handleiding aanwezig. Geen cd met extra tools of uitgebreidere handleiding. Dit is natuurlijk geen goed nieuws voor mensen die niet thuis zijn in deze technologie. Zij zullen het moeten stellen met de simpele handleiding die met behulp van afbeeldingen de installatie duidelijk(er) maakt.

Design
Sitecom heeft gekozen voor een strak, zwart design met enkel vier lampjes: Power, Mode, Homeplug en Ethernet. Het Power-lampje gaat branden als de adapter in het stopcontact zit. Waarvoor het Mode-lampje dient is ons een raadsel, want het gaat niet branden bij een internetconnectie en ook niet bij een directe verbinding tussen twee pc’s. Er is ook geen handleiding beschikbaar om te achterhalen waarvoor het dient! Als het homeplug lampje brandt, is er een fysieke connectie tussen de adapters. Als de netwerkverbinding in orde is, zal het Ethernet-lampje flikkeren.

1
2
Vorig artikeleID top of flop?
Volgend artikelNieuwe CoolPix camera’s waaronder een model met ingebouwde Wi-Fi-functie

17 REACTIES

  1. De homeplugs hebben bij mij een tijdje goe gewert tot 1 van de twee kapot ging. Ik heb hem vervangen met exact dezelfde als ik had (LN-509). Ik heb wel verbinding maar grote IP pakkatjes droppen continu. Mijn NAS staat beneden maar daar kan ik helemaal niets meer naar toe kopieren. Krijg continu de melding dat het netwerk niet beschikbaar is. Toch maar proberen een UTP kabel naar zolder zien te krijgen want dit werkt echt niet.

  2. Bezit de Sitecom starter set LN-515 met een derde unit LN-505.
    3 maanden feilloos werkte ze en met behoud van snelheid (ZIGGO 20MB) Tijdens vakantie heb ik de units uit de stopcontacten gehaald en ook de internet router uitgezet. Na terugkomst alles weer geinstalleerd maar nu doet het probleem zich voor dat de unit LN-515 alleen nog maar werkt als ik deze en de LN-505 op een stekkerdoos zet. Led indicatie (middelste brand groen) Als ik de LN-515 plaats op een stopcontact met aansluiting op het ZIGGO modem dan vindt de LN-505 de LN-515 niet en led indicatie blijft uit. Sluit ik een LN-505 op het modem en de ander op het stopcontact van de computer dan is er verbinding maar de indicatieled (middelste) brand rood en mijn snelheid is het vijfvoudige minder. (met moeite 4MB) Geprobeerd alles te resetten( zeer moeilijk bij de units) en opnieuw geinstalleerd via de software van SITECOM.( homeplug 200 utility) Niets helpt het blijft dat de twee LN 505 elkaar wel vinden maar met snelheid verlies en de LN-515 krijg ik niet meer aan de praat dan alleen nog op een verdeeldoos met daarnaast de LN-505. Wie weet een oplossing? Wie kan en heeft ook hier ervaring mee? Graag jullie reactie want van SITECOM valt denk ik weinig te verwachten gelet ook de zeer sumiere gebruiksaanwijzing. ( PLUG EN PLAY?)

    • Kijk eerst eens op de site van Sitecom in de support rubriek of er geen firmware update bestaat van deze homeplugs. Het uitvoeren van een update is met de Sitecom-software geen probleem, op voorwaarde dat je de stekker rechtstreeks verbindt met je pc via een netwerkkabel. Na die update zijn ze automatisch gereset en kun je ze terug aan elkaar koppelen. De software laat ook toe een wachtwoord in te stellen.

      • Beste Jozef, bedankt voor je reactie en tja ook dat heb ik geprobeerd op de site van sitecom. Maar geen updates betreft firmware. Ik ben nu afhankelijk van ervaringen die anderen hebben met deze set. Ik heb alles geprobeerd en ben ten einde raad. Heb wel internet via de de twee LN-505 maar de snelheid is 4mb terwijl het gewerkt heeft met 20 mb. Als ik draadloos via een router werk heb ik wel 20 mb download dus aan het modem of provider ligt het niet.

  3. Beste,
    Ook ik heb een probleem met de LN-513 200Mbps Homeplug Kit. In het verleden had ik al een dergelijke kit geplaatst tussen modem van Telenet en een N-wireless  router. Van de router ga ik dan naar één pc die in de ruimte opgestelt is in de nabijheid van de wireless router. Dat werkt prima. Ook kan ik draadloos op de router met de laptop. Nu moest ik een tweede pc draadloos aansluiten, dus weer een Homeplug kit aangekocht. Wanneer ik de Homeplug in het stopkontakt steek en er de utp kabel van de router insteek. Vervolgens in een andere kamer de andere Homeplug in het stopkontakt steek, en dan de utp kabel van de Homeplug in de pc, dan wordt het niets. Op beide Homeplugs branden de lampjes Power en het ethernet lampje. Verder  brand het homeplug lampje niet. Heb al diverse mails gestuurd naar sitecom. Ga morgen eens bellen naar hun hotline nummer,  en hoop zo tot een tweede werkende set te komen omdat een utp kabel bijleggen niet mogelijk is.
     
    Groetjes
     
    Robert

  4. ik heb de volgende probleem met de homeplug.
    Na installatie, en de lampjes branden van ethernet, heb ik beperkte intermogelijkheden. Door het ontbreken van een goed handleiding weet ik dit niet op te lossen. Noemen ze dit pluf en play?

    gr Ton

  5. Als de homeplug lichtjes weer uitgaan dan kunnen de plugs elkaar niet vinden: ze zitten niet op hetzelfde stroomsegment, of de bekabeling is niet geschikt. Probeer eens in verschillende stopcontacten tot de lichtjes evt. groen blijven branden: dan weet je in elk geval dat het niet aan de plugs ligt maar wel aan je elektriciteitsbekabeling.

  6. Tja, het zou heel gemakkelijk moeten gaan…. Maar ik krijg het dus ook niet aangesloten. Wellicht heb ik iets fout gedaan (zou zomaar kunnen met die handleiding!) De homeplugs kunnen elkaar niet vinden, niet met stekkers en verbinding en ook niet zonder stekkers. (dus echt alleen de kastjes in de stopcontacten) De power lampjes branden wel en de ethernet ook, als er tenminste een stekkertje aan zit. De homeplug gaat even groen branden, maar gaat helaas ook snel weer uit….. Iemand enig idee wat mijn probleem zou kunnen zijn? (En of ik de kastjes misschien kan resetten ofzo.) Bedankt! Jo.

  7. Ik spreek uit ervaring als ik zeg dat het niet feilloos werkt.
    De verbinding valt vaak weg en wanneer ik dan één van de homeplugs even opnieuw in het stopcontact doe dan werkt het weer voor even.
    Op een ander stopcontact geen enkel probleem, waarom….geen idee ??

    Had geen zin om in mijn nieuwe woning de marmeren vloeren te slopen, maar ik ga nu toch echt proberen een utp via één van de buizen te krijgen !

    succes

  8. Het werk in het hele huis,het maak niet uit op welke groep je zit, je steek een stekker naast je modem je plug een ftp kabel in je modem de andere steek je ergens in waar je maar wil, een kind kan het doen ,

  9. Normaal gezien zou het moeten werken in een en dezelfde woning, maar je bent pas zeker als je het kunt uitproberen (officieel moeten de adapters op dezelfde stroomgroep zitten, maar in de praktijk werkt het binnen een woning vaak wel over verschillende groepen heen).

  10. Goedemiddag,
    ik heb problemen met draadloos internet tussen het modem de pc’s op de slaapkamer (1e verdiep) en op zolder.
    En het gebruik van Homeplug adapters lijkt me ideaal maar… moeten de adapters dan op DEZELFDE groep/stop zijn ‘aangesloten’? Het gaat bij mij om 3 verschillende groepen waar modem en pc’s hun netstroom aftappen.
    Kan ik dan nog Homeplug adapters installeren?
    Of ligt het probleem (internetverbinding valt soms kort of soms iets langer uit) meer aan de Experiabox van KPN-HetNet?
    Is het signaal te zwak? Ook aanschaf van Siemens-108 usb-adapters had geen verbetering tot gevolg.
    Hiervoor gebruikte ik een eigen draadloos modem i.c.m. Tiscali als provider en dat werkte probleemloos.
    Helaas kan ik niet meeliften op andere draadloze modems die mijn laptop detecteert want van sommige is het signaal beduidend sterker…

    Wat is wijsheid?
    Vriendelijke groet, Peter

  11. @Bianca #4: Met 1 pc is de installatie van een homeplug-verbinding meer dan eenvoudig. Ik veronderstel dat de modem momenteel in de living ergens in de buurt van je pc staat. Zet je pc uit, de netwerkkabel die momenteel in je pc zit trek je eruit en steek die in homeplug1, homeplug1 vervolgens in een stopcontact. Neem je pc naar boven, steek homeplug2 in een stopcontact, een netwerkkabeltje (meestal meegeleverd in de homeplug set) van homeplug2 in je pc en zet de pc terug op. Klaar, niks geen instellingen (tenzij je vreest dat iemand anders in je huis met een 3de homeplug onrechtmatig gebruik gaat maken van je Internetverbinding, maar die kans lijkt me erg klein). Ik heb zelf op deze manier al meerdere "installaties" opgezet, meestal gebruik ik Devolo homeplugs maar het merk doet er niet zoveel toe. Momenteel doet Devolo trouwens een actie (in België althans) van -30 euro op sqommige modellen bij inlevering van een oude modem of router ( zie bijvoorbeeld http://www.hcw.be/p.aspx?p=B9030).

  12. Van Casema kreeg ik een mailtje waarin het bedrijf aan abonnees een aanbieding doet voor  de homeplug serie van Sitecom. Op dit moment staat onze computer midden in de woonkamer. Wij willen deze graag verplaatsen naar de bovenverdieping, waar deze minder in het oog springt, maar zien het niet zitten om kabels te trekken. Wij vragen ons af of de homeplug series van Sitecom hiervoor ook een oplossing is (voor de duidelijkheid, wij hebben slechts 1 computer; er is geen sprake van een netwerk). Ik ben benieuwd of er naast Ingrid meer mensen zijn die mij iets kunnen vertellen over de werking van de homeplug serie van Sitecom. Zijn er wellicht andere, betere of voordeliger alternatieven?
    Gr. Bianca
     

  13. Beste Ingrid,

    We legden jouw probleem aan Sitecom (http://www.sitecom.com) voor en kregen de volgende reactie:

    De installatie van de Homeplug adapters is zeer gemakkelijk. Bij het product worden twee kabels geleverd waarmee de gebruiker de homeplugs eenvoudig kan aansluiten. Men hoeft alleen de eerste adapter bij de router of modem aan te sluiten en de homeplug in het stopcontact te steken. De tweede homeplug adapter wordt in een andere stopcontact gestoken en via een kabel aan de desktop PC, notebook of switch aangesloten.

    1)  Verbind uw homeplug met de bijgeleverde kabel aan een router/modem en steek deze in het stopcontact

    2)  Verbind uw homeplug met de bijgeleverde kabel aan uw pc/notebook/switch en steek deze in het stopcontact

    Mocht u problemen ondervinden met de installatie van uw Sitecom product, kunt u met het e-mail formulier contact opnemen met onze supportafdeling. Ons streven is binnen 5 werkdagen te reageren. Wanneer uw situatie een directe oplossing vereist kunt u ook contact opnemen met de hotline tegen een tarief van € 0,50 per minuut (In Vlaanderen is het tarief € 0,44/minuut). Op werkdagen tussen 10.00 uur en 17.00 uur en op zaterdag tussen 12.00 en 16.00 uur wordt u door één van onze medewerkers te woord gestaan.

    Sitecom Europe BV

  14. Beste Ingrid, <br/><br/> We legden jouw probleem voor aan Sitecom en kregen de volgende reactie: "De installatie van de Homeplug adapters is zeer gemakkelijk. Bij het product worden twee kabels geleverd waarmee de gebruiker de homeplugs eenvoudig kan aansluiten. Men hoeft alleen de eerste adapter bij de router of modem aan te sluiten en de homeplug in het stopcontact te steken. De tweede homeplug adapter wordt in een andere stopcontact gestoken en via een kabel aan de desktop PC, notebook of switch aangesloten. 1) Verbind uw homeplug met de bijgeleverde kabel aan een router/modem en steek deze in het stopcontact 2) Verbind uw homeplug met de bijgeleverde kabel aan uw pc/notebook/switch en steek deze in het stopcontact Mocht u problemen ondervinden met de installatie van uw Sitecom product, kunt u met het e-mail formulier contact opnemen met onze supportafdeling. Ons streven is binnen 5 werkdagen te reageren. Wanneer uw situatie een directe oplossing vereist kunt u ook contact opnemen met de hotline tegen een tarief van € 0,50 per minuut (In Vlaanderen is het tarief € 0,44/minuut). Op werkdagen tussen 10.00 uur en 17.00 uur en op zaterdag tussen 12.00 en 16.00 uur wordt u door één van onze medewerkers te woord gestaan.

    Sitecom Europe BV"
  15. Ik heb hier dus zo’n kit – gisteren gekocht. Een povere handleiding met ergens vermeld dat er een uitgebreidere versie op de site van Sitecom is – niet te vinden dus. Ik heb het dus nog niet aan de praat gekregen en krijg wat van die draden die allemaal ergens in moeten… Je kunt het wel raden: ik ben uiterst ontevreden! Als ik er verstand van had dan had ik om te beginnen al niet voor deze dure oplossing gekozen. Ik heb gekozen vanwege het beloofde gebruiksgemak, ha! niet dus.

Reacties zijn gesloten.