De wereld in je hand

7
51

HP/Compaq verkoopt een draagbaar GPS-systeem voor zijn reeks van iPAQ Pocket PC. De gebruikte technologie is afkomstig van het Belgische bedrijf Alturion, terwijl de kaarten worden geleverd door Tele Atlas.
gps_alturioncoverbeeld
HP/Compaq GPS Navigation for iPAQ Pocket PC is een OEM-versie van een product dat werd ontwikkeld door de Antwerpse start-up Alturion N.V. (zie kader). De bundel bestaat uit een Navman GPS-sleeve,
een bijbehorende plooibare houder voor in de auto (die je via een stevige zuignap aan het windscherm bevestigt), een stroomadapter voor in de auto, een CF-kaartje van 128 MB en een cd-rom met de
Alturion GPS-software en kaarten voor de Benelux. Voor een iPAQ moet je zelf nog zorgen, maar het product is compatibel met de 36×0, 37×0 en 38×0 iPAQ series en vergt minimaal 32MB systeemgeheugen.
Wij testten een en ander met een Compaq iPAQ H3700 en een nieuwe H3800 met Bluetooth.
Satellietnavigatie voor Pocket PC bestaat al langer dan vandaag. Het Nieuw-Zeelandse Navman levert trouwens normaal software mee met zijn GPS-sleeve. (Lees meer over hoe GPS werkt in ons
achtergrondartikel.
) Wat is er dan zo speciaal aan de Alturion-software? Die slaagt er voor het eerst in om de functionaliteit van een volwaardige auto-GPS in een draagbaar apparaatje te gieten:
bewegende kaarten, interactieve informatieaanwijzingen én een stem die je tijdig laat manoeuvreren. Er zitten nog wel wat beperkingen aan het systeem (waarover straks meer), maar voor een veel lagere
prijs dan een normaal autonavigatiesysteem krijg je toch een vergelijkbare (en zeker bruikbare) functionaliteit.

Installatie
Bij Alturion hebben ze serieus nagedacht over de gebruikerservaring. Installatie komt er op neer dat je je iPAQ in de Navman-sleeve schuift. Daarna wordt de software automatisch geïnstalleerd en kun
je direct aan de slag. In de Quick Start handleiding vind je snel een aantal tips voor een beter gebruik van het systeem. Het is belangrijk dat je die uitvoert, omdat je anders voor onverklaarbare
problemen kunt komen te staan. Eén van de tips is om de iPAQ iets meer applicatiegeheugen te geven zodat de GPS-software optimaal zijn werk kan doen. Een andere tip is om het geluid van de iPAQ op
zijn maximum in te stellen. Het is ook belangrijk een goede positiefix te verkrijgen. Dit kun je nagaan in de satellietdialoog; het toverwoord is “3D”. Zodra de groene “3D” stip permanent oplicht,
weet de GPS tot op enkele meters nauwkeurig waar je je bevindt. Pas dan kun je correct navigeren. Tijdens onze testen duurde het meestal ongeveer twee minuten voor het systeem een positiefix verkreeg.
Ondertussen is er een (gratis) software-update uit die het systeem flink sneller maakt.

Navigeren
Je kunt een route plannen van je huidige positie naar een willekeurige straat op de ingeladen kaart. Door de beperkingen van de iPAQ is het beter om niet te grote kaarten te laden. Die kun je dan in
het geheugen van de iPAQ laden, waardoor het opzoeken van straatnamen een stuk sneller verloopt (het is dan een kwestie van seconden). Leuk is dat je ook fonetisch kunt zoeken, waardoor je straatnamen
kunt terugvinden waarvan je niet de juiste schrijfwijze kent. Je kunt kaarten selecteren via de meegeleverde Windows-desktopapplicatie. Op de CF-kaart zijn de kaarten voor België en Luxemburg al
voorgeïnstalleerd. Die nemen bijna de volledige 128MB in beslag. Zoek je in deze kaarten, dan kan het terugvinden van een straat enkele minuten duren. Je kunt een grotere geheugenkaart in de
Navman-sleeve steken, of zelfs een IBM Microdrive, maar in de praktijk vertraagt dit het systeem te erg. Dit is een beperking van de iPAQ die eigenlijk nog niet snel genoeg is voor dit soort
applicaties. Toekomstige krachtigere versies van de iPAQ zullen deze problemen verhelpen. Alturion werkt overigens aan een servicepack om het opzoeken in grotere kaarten ook met de huidige generatie
van iPAQs te versnellen.

Stem
Eens je bestemming ingevoerd, kun je de iPAQ een route laten berekenen. Een aangename vrouwenstem brengt je hiervan op de hoogte. Deze stem geeft je vervolgens ook de nodige instructies, net zoals dat
zou gebeuren in een volwaardige auto-GPS. Op het scherm van de iPAQ verschijnt een bewegende kaart waarop je je route kunt zien. Mits de juiste instellingen zoomt deze kaart in of uit afhankelijk van
de snelheid waarmee je rijdt. Onderaan tonen pijl en tekst het volgende uit te voeren manoeuvre. De afstand tot dat manoeuvre zie je rechts bovenaan in meters of kilometers, afhankelijk van de
resterende afstand. Via opties kun je het systeem zo instellen dat de vrouwenstem je waarschuwt als je te snel rijdt. Vertrouw hier niet te zeer op, want de kaarten van Tele Atlas bevatten nog niet de
snelheidsbeperkingen voor alle wegen op de kaart. Snelheidsbeperkingen kunnen overigens ook veranderen, en de politie zal wellicht niet aanvaarden dat je de GPS de schuld geeft van een eventuele
snelheidsovertreding. Het is niettemin een leuke optie, die ook aantoont dat het GPS-systeem perfect zou kunnen worden gebruikt voor een systeem van automatische snelheidsbegrenzers, maar dat is een
andere discussie.

Beperkingen
Wij testten versie 1.0 van de Alturion-software, die wel volledig functioneel is, maar op tal van gebieden nog zou kunnen worden verbeterd (sommige punten zijn ondertussen verbeterd via een gratis
software-update voor geregistreerde gebruikers). Veel van de wenselijke verbeteringen zullen echter maar kunnen worden uitgevoerd als er krachtigere Pocket PC’s op de markt verschijnen. Als je
bijvoorbeeld in de verkeerde richting rijdt dan zal de GPS je niet vragen om een U-bocht te maken, maar voortdurend opnieuw de route berekenen, waarbij de correcte route op de getoonde kaart dan van
je wegschuift. De eerste keer is dat verwarrend, na een tijdje weet je dat je in de andere richting moet rijden. De kaart is bijvoorbeeld ook altijd naar het noorden gericht; je kunt er niet voor
kiezen om de kaart in de rijrichting te laten draaien, iets wat handig zou zijn, maar momenteel de rekenkracht van een Pocket PC te boven gaat. De internet antenne van de Navman-sleeve heeft een vrij
zicht naar de hemel nodig om een positiefix te verkrijgen. Sommige windschermen hebben een coating die dit onmogelijk maakt. Wij konden de GPS bijvoorbeeld om die reden niet succesvol gebruiken in een
Chevrolet Tran Sport. Een oplossing in deze gevallen is de installatie van een GPS met externe antenne. Die bestaan ook voor de iPAQ maar brengen wel een meerkost met zich mee. De Alturion-software
werkt eveneens op andere PocketPC’s en kan apart worden gekocht (je hebt dan nog een GPS-ontvangen nodig voor je PocketPC), of in een bundel met een van de andere merken. Raadpleeg je dealer of
Alturion voor meer informatie over wat er allemaal beschikbaar is.

Conclusie
De Alturion/Compaq iPAQ GPS-bundel is een knap staaltje van miniaturisatie. Voor een relatief bescheiden bedrag koop je een volwaardige interactieve GPS-oplossing die als grote voordeel heeft dat hij volledig draagbaar is en dus van voertuig naar voertuig kan worden meegenomen.
Adviesprijs
849,- euro. Europese kaartenbundel Tele Atlas kost 278,- euro (1,4 GB op twee cd-roms).
Systeemvereisten
Compaq iPAQ PocketPC 36×0, 37×0 of 38×0 series, 32MB RAM (64MB aanbevolgen). Voor de desktopapplicatie: Intel PII, 266 MHz of gelijkwaardig, MS Win XP/2000/ME/98, 250MB schijfruimte, 64MB RAM, CD-ROM lezer.
Vorig artikelFluitend naar je bestemming
Volgend artikelOne, two, three… GO!
Jozef Schildermans
Jozef Schildermans is journalist en schrijver. Zijn recentste roman is De reis van de hofarts (samen met Ludo Schildermans) onder de auteursnaam L.J. Schildermans gepubliceerd bij Uitgeverij Houtekiet.

7 REACTIES

  1. Binnenkort testen we de verbeterde nieuwe versie van Alturion GPS. Tom Tom hebben we niet kunnen testen omdat er geen invoerder is die het ons al ter test heeft toegestuurd. Ik kan dus niet zeggen of die beter of slechter is.

  2. Ik heb beide getest en Tom tom is veel beter dan Alturion + veel goedkoper. De kaarten zijn veel kleiner en groot voordeel de stem liegt niet zoals bij Alturion. Tom tom laat me ook niet op de meest vreemde plaatsen de afrit nemen om daarna terug op dezelfde snelweg te moeten.

  3. Ik gebruik een iPAQ 3630 met een Navman sleeve en de software van Tom Tom dewelke (tussen haakjes) ook spraak heeft !
    Ik ben héél tevreden omtrent de software alhoewel ik soms héél lang (2 tot 15 minuten) moet wachten alvoor de GPS geïnitialiseerd is. Het voordeel van deze combinatie is dat je het ook al wandelend kan gebruiken weliswaar rekening houdend met de dan beperkte actieradius van de batterij dewelke ook de GPS moet aansturen in dit geval. Na twee uur geeft deze de geest en hopelijk ben je dan wel op je bestemming dan 😉
    Nog een héél groot voordeel van Tom Tom is de beperkte bestandsgrootte, met slechts 52 Mb op je geheugenkaartje kan je de volledige Benelux laden en kan je op straat niveau navigeren !
    Alhoewel er nog ruimte is voor verbetering kan ik stellen dat ik zeer teverden ben over deze combinatie.

    http://www.dpi.easynet.be

  4. Werk reeds 3 jaar met Psion 5mx en de Palmtop GPS ontvanger (muismodel) Kaarten TomTom Routeplanner Europe en CityMaps Europe van Palmtop Software. De Psion moet wel aangevuld worden met een Compact Flash card van min. 32 MB om een beetje ruimte meer te scheppen voor de kaarten. Belgie tot in de kleinste details (1.3 MB), Frankrijk tot in de kleinste details (ong. 9.0 Mb). Weliswaar in monochrome versie, doch van mogelijkheden onbeperkt. Wordt gebruikt in 2 wagens en op de motor. Spijtig dat Psion nooit gewerkt heeft aan een kleurversie in dit model. Dit zou het summun geweest zijn. Vooral dat ge steeds beroep kunt doen op een azerty-toetsenbord om uw instellingen aan te passen. Zelfs al rijdend.

  5. Ik gebruik Tom Tom Navigator, en ben toch héél tevreden als ik deze test lees.
    Mijn Jornada (StrongArm CPU) vind ik voldoende voor deze applicaties.
    Tom Tom heeft wel geen spraakherkenning, maar dat vind ik toch geen gebrek…zeker niet als het systeem er door vertraagd wordt…
    Tom Tom gaat bliksemsnel, draait de kaarten in uw rijrichting, vertraagt niet door laden van kaarten,….en is bovendien een pak goedkoper!
    Gans België past op 21 MB (alle straten)! Benelux 51 MB!
    Frankrijk 200 MB (alle straten)
    Voor 129 € (Benelux) koop je hem al in Carrefour of 111 € in Duitsland. Een koopje zou ik zo zeggen in vergelijking met Alturion. Daar betaal je férm voor de losse softwarebundel.
    http://www.tomtom.nl

    Heb een HP Jornada 568 (256 MB CF kaart) met Holux GM 210 GPSmuis en Neogps (CF kaart met Li-Ion batterij)

Reacties zijn gesloten.