U bent de activa van Facebook

1
53
Elke Facebookgebruiker is rond de 100 dollar waard. Dat is een vrij simpele rekensom, die nog wat kan verschillen naargelang de ‘uitslag’ van de beursgang. De enige activa die Facebook heeft, zijn de gebruikers. Iedere Facebookgebruiker is de eigendom van Facebook. U bent het product.

Facebook, net zoals andere sociale netwerken, bestaat uit zijn gebruikers. Neem die weg, en er is niets meer. Vraag het maar aan MySpace of Second Life. Letterlijk niets meer, want het enige waar Facebook geld mee kan verdienen, zijn de gegevens die de aangesloten leden achterlaten. Marketing- en reclamelui mogen op basis van die gegevens doelgroepen zoeken om reclame aan te bezorgen. En daarvoor te betalen, tegen de 4 miljard dollar vorig jaar.

facebook

facebook (© ; licentie: )

Toen het begrip internet 2.0 ontstond, of peer-to-peer, consumer-to-consumer en andere equivalenten, dachten velen dat het gratis internet zichzelf ging overtreffen. Internetgebruikers hadden bedrijven niet meer nodig om met mekaar te communiceren, ze zouden zich verenigen in zelfonderhoudende groepen, en dat werden de sociale media.

Mooi niet, dus. Meer dan ooit geldt deze tegenstelling: we willen collectief wel dat het internet gratis is, maar even collectief laten we enkele bedrijven ons bezitten. Ze bezitten gegevens die we hen vrijwillig geven en geven vrijwillig de toestemming dat zij daar steenrijk van worden. Steenrijk, omdat het niet over een lokaal netwerkje, ergens een nationale dienst gaat, maar omdat de simpele idee wereldwijd schaalbaar is. En zo haal je 900 miljoen stuks activa.

En voor sociale netwerken specifiek: deze bedrijven hebben geen product. De klant is het product. De klant staat in de balans in de kolom van de activa. Facebook bezit al die klantenverhalen, Twitter mijn en uw tweets, LinkedIn onze curricula, Flickr onze foto’s, enzovoort.

Niets menselijks is het internet vreemd, en dus is Facebook mogelijk. De enige zelfreinigende kracht die het internet nog bezit, is zijn ingebouwde onzekerheid en volatiliteit. Je kan nu al de kwetsbaarheid van Facebook zien, dezelfde kwetsbaarheid die Netlog ook heeft ondervonden. Als het publiek massaal iets anders interessants vindt, is het gedaan met het bedrijf. Omdat het niets anders bezit dan zijn klanten.

Over Toon Lowette
De internetgebruiker is niet koning, hij is dictator. Online diensten zijn succesvol als ze zich ondubbelzinnig richten op de taak waarmee de bezoeker naar een site gaat. Sinds 1982 is Toon Lowette ondubbelzinnig bezig met nuttigheid en taakgerichtheid in online diensten, als consultant en als uitgever.

Volg de commentaren van Toon Lowette
Volg Toon Lowette op Twitter

Vorig artikelPhilips LED-beeldscherm met geïntegreerde webcam
Volgend artikelSpeel gratis Wolfenstein 3D in je webbrowser

1 REACTIE

  1. Vraag het maar aan MySpace of Second Life. Letterlijk niets meer

    Of de betekenis van “letterlijk” is veranderd, of Dhr Lowette Heeft zowel MySpace of Second Life niet gecontroleerd.
    Een korte browse sessie levert mij de informatie dat MySpace vorig jaar inderdaad hard omlaag ging qua gebruikers aantallen, maar wel nog steeds grof afgerond 60000000 hits per maand.
    Op de wikipedia artikel vinden we meer concrete cijfers: “…and that it had fallen from 95 million to 63 million unique users during the previous twelve months
    Ook wordt duidelijk dat MySpace uit de gratie van internet is gevallen door FaceBook’s populariteit.

    Misschien had de auteur hierop moeten wijzen ipv claimen dat MySpace “Letterlijk ‘niets meer’ heeft aan leden.”.

    En dan natuurlijk Second Life.
    Eerst door de media een gans met gouden eieren gelabeld.
    En daarna, toen dit overdreven bleek te zijn, ter plekke dood verklaard door dezelfde media.

    Inderdaad, met zo’n 1000000 actieve leden in 2011 liep Second Life zowiezo achter op MySpace. Maar zowel de business model alswel de medium zelf verzekerd Linden Labs dat elke gebruiker die nog een account heeft lopen, betaald voor de onkosten die gemaakt worden door Second Life.
    Daarbij komt ook nog het feit dat Second Life een sandbox platform betreft. Het is dus exact wat je ervan maakt.

    Eerst een beetje onderzoek doen voordat je zulke harde beweringen maakt.

    De reden dat ik hier een punt van maak is dat ondanks dat ik nog steeds leuk verdien aan de verkoop van virtuele goederen en diensten in Second Life, ongeïnformeerde auteurs artikelen plaatsen die onwaarheden beweren, vermoedelijk omdat “het eens gezegd is in een ander artikel”.

    http://techcrunch.com/2011/05/11/myspace-stabilizes-unique-visitors-but-all-other-usage-stats-plummet/

    http://en.wikipedia.org/wiki/Myspace#Decline:_2008.E2.80.93present

    http://community.secondlife.com/t5/Featured-News/The-Second-Life-Economy-in-Q3-2011/ba-p/1166705

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Schrijf je reactie!
Vul hier je naam in

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.