Denken in zwart en wit

0
39

Origineel, innovatief, ingenieus,… Er zijn veel adjectieven die je kan bedenken bij een puzzelspel als Echochrome, dat gebaseerd is op de optische illusies van Escher en waar de realiteit nooit is wat het lijkt.
Echochrome (Platform PSP)

Bij het opstarten zal vooral de minimalistische vormgeving van dit spel je opvallen. Geen schreeuwerige kleuren of springerige animaties, maar simpelweg platformen met trappen, gaten, jumps,… in zwart en wit. Een soort doolhof zeg maar. In Solo is het doel het mannetje met zijn vier schaduwen te verenigen, in willekeurige volgorde als ze er allemaal al staan of soms verschijnen ze één voor één. Bij Pair is het bedoeling het witte poppetje te verenigen met het andere witte en het ene zwarte met het andere zwarte. Toch kan je de mannetjes zelf niet bewegen. De enige mogelijkheid die je hebt, is de camera van hoek te veranderen om zo op een andere manier naar het level te kijken.

Ongewone wetten
Hierbij gelden vijf wetten die automatisch toegepast worden. Perspective Traveling stelt dat als het lijkt alsof twee paden aan elkaar grenzen, dat ook het geval is. Perspective Landing houdt in dat het mannetje steeds zal vallen op wat eronder lijkt te zijn, net zoals je met Perspective Jump springt naar wat er boven lijkt te zijn. Door Perspective Existence kan je een kloof tussen verschillende platformen laten verdwijnen, want als je niet ziet wat er achter een blok schuilt dan veronderstelt men gewoon dat er een pad ligt. Op een gelijkaardige manier kan je met Perspective Absence gaten in de grond wegtoveren door de camera zo te draaien dat je het gat niet meer ziet. Je doet dus niets anders dan de camera draaien om zo alles telkens op een andere manier te bekijken. Wie vroeger op school technisch tekenen gehad heeft, zal waarschijnlijk spontaan een flashback krijgen naar vooraanzichten, bovenaanzichten en zijaanzichten.

Intensief denkwerk
Om je brein wat te laten wennen aan de mogelijkheden, start je vrij makkelijk. Al snel zal je je hersenen nog meer aan het werk moeten zetten en bij heel wat van de levels zal je ze misschien zelfs moeten

Echochrome

pijnigen. In Freemode krijg je een willekeurig level voorgeschoteld dat je binnen de tijd moet uitspelen. Voor wie niet graag onder tijdsdruk staat, is er de Gallery in het Atelier. Hier vind je alle levels terug in

1
2
3
Vorig artikelToegang tot al je HD-bestanden
Volgend artikelMonitor met aandacht voor het milieu