Het miljoenste elektronische treinticket

2
22

Vandaag weer eens een treinticket online besteld en geprint, en dit nummer stond er op: 996273. In de komende dagen print er iemand het miljoenste e-ticket van de NMBS. Wie drempels ziet om de trein te nemen, moet weten dat aanschuiven aan het loket al lang niet meer hoeft.
Sinds ik meer dan vier jaar geleden mijn eerste elektronisch treinticket heb afgedrukt (bestelnummer ergens in de 24000), heb ik tientallen keren niet meer aangeschoven aan het loket.
Ik weet nu precies hoeveel minuten voor het vertrek van mijn trein ik van huis kan gaan: twaalf minuten nadat ik de deur dichttrek sta ik op het perron.

Onbekend, onbemind
Nog altijd hoor ik dat mensen niet weten dat je treintickets voor gewoon binnenlands verkeer elektronisch kan bestellen. Onlangs nog, iemand die vertelde dat ze haar ticket van Parijs naar ik weet niet meer precies waar van het net gehaald had, zodat haar overstap vanuit de Thalys in de Gare du Nord comfortabel zal zijn. Zouden ze in België ook eens mogen mee beginnen.
Zij was stomverbaasd te horen dat dat hier al meer dan vier jaar mogelijk is. Ja, dat ik een paar weken geleden mijn treinticket van Frankfurt naar Darmstadt heen en terug voor morgen online besteld en geprint heb, ja, dat geloven ze allemaal. Duitsland, Frankrijk, logisch.

Hoeveel?
Jammer dat de persdienst van de NMBS in de afgelopen weken geen tijd heeft gevonden om op onze vragen te antwoorden. Stijgt het aantal online bestellingen? Bestellen mensen lang op voorhand? Over hoeveel bestellers gaat het en groeit dat aantal? Hoeveel abonnees vernieuwen hun abonnement online? Stijgt dat aantal? Misschien komt het antwoord toch nog.
Komt er een promotiecampagne naar aanleiding van het miljoenste ticket? En komt er sowieso promotie voor dit element van treincomfort?
Een deel van het antwoord heb ik zelf berekend aan de hand van de nummers op mijn tickets van de afgelopen paar maanden. Momenteel worden er net geen duizend bestellingen per dag online uitgevoerd.

Toon Lowette is mede-oprichter van 6minutes. Hij is voormalig Knack-journalist en sinds 1982 actief in elektronisch uitgeven, eerst bij krantengroep De Standaard, daarna als onafhankelijk consultant. In 1999 lag hij mee aan de basis van de e-mailnieuwsbrievenuitgeverij 6minutes.

Vorig artikelZorgeloze internetbeveiliging voor kleine ondernemingen en webwinkeliers
Volgend artikelA4 kleurenprinter voor de zakelijke markt

2 REACTIES

  1. De reactie van Rudi klopt niet helemaal. Zelf heb ik al eens een ticket verkeerd besteld, met een verkeerde datum. Ik heb enkele uren later toen ik dat ontdekte, contact opgenomen met het telefoonnummer van de helpdesk, en ze hebben meteen deze aankoop geschrapt van de credit card. Wat dat printen betreft, ik heb ook al eens een ticket moeten meenemen met de befaamde strepen van te weinig inkt, of de verkeerde kleuren vanwege een kleur die op was. Ik ben ook eens een ticket vergeten mee te nemen, maar ik had mijn computer mee en daarin zat de pdf die met e-mail was verstuurd. De kaartjesknipper heeft dat ook aanvaard, al kon (en mocht) hij nergens in knippen. De andere opmerkingen lijken mij wel correct. Het is altijd wat uitkijken, maar het werkt voor de rest perfect. Toon Lowette

  2. je moet wel weten dat er aan een e-ticket wel beperkingen zitten, zoals het belangrijkste struikelblok: het is nooit terugbetaalbaar. Heb je wel altijd het goedkoopste? De computer onderhandelt niet. Een weekend biljet gekocht via computer: je moet dezelfde dag terugkeren….. Wat als bij het printen net die inkt van je printe halverwege op is? Pech. Uw e-ticket is op naam, dus je kan het niet doorgeven, een biljet gekocht aan het loket wel.
    Zoals je ziet zijn er wel belangrijke verschillen die misschien een reden zijn om uw ticket aan het loket te kopen.
     
    Greetz
    Rudi 

Reacties zijn gesloten.