Hakken en zagen

0
40

Irritatie
Met nauwelijks meer kennis dan in het begin arriveren we weer in het hoofdmenu. We kiezen voor een nieuw spel met het ene karakter dat beschikbaar is en gaan de strijd aan. Al in één van de eerste missies zit een level waarbij je als speler een weg moet banen door een tiental legers goblins. Na een half uur worstelen met de controller en honderden goblins verder, wordt het ineens een stuk moeilijker gemaakt door sterkere wezens. Legt je karakter hier het loodje, dan mag je weer vrolijk helemaal overnieuw beginnen en een half uur knoppen rammen. Erg vervelend dat er geen tussentijds savepunt is gemaakt. Na het drie keer geprobeerd te hebben en dus 1,5 uur van je leven hieraan te hebben besteedt, zou bij velen wel eens een kritiek-irritatiepunt kunnen aanbreken.


Kijk me aan!

Met zijn allen
Naast het karakter dat je zelf speelt, is het mogelijk om twee legereenheden naast je te hebben. Je kunt zelf kiezen of je troepen gewapend zijn met zwaarden, pijl en boog of spiesen. In het spel is het mogelijk om deze twee troepen onafhankelijke commando’s te geven. Helaas zit er niet meer in dan verdedigen of aanvalluh! Het liefst heb je natuurlijk de twee legereenheden naast je wanneer het gevecht begint. Resultaat is veel stof, lawaai en op den duur een bergje levenloze lichaampjes. Er gaat echter niets boven het zelf opruimen van het vijandelijk gespuis …


Meet the family…

Monotoon
Origineel aan N3 is dat met later verworven karakters veldslagen worden gespeeld die je al een keer hebt gespeeld, maar dan vanuit een ander perspectief. Vocht je in het begin van N3 tegen de goblins, in latere missies ben je zelf de goblin-generaal in diezelfde veldslag. Wie nu precies de good-guys zijn en wie de bad-guys, wordt hierdoor een lastige vraag.
Dit maakt echter niet goed dat N3 weinig variatie biedt, Ook verderop in het spel, na vele missies, is het enige wat je doet, honderden ventjes afslachten, sommige klein, sommige iets groter, soms met speciale moves, vaker met het standaard werk. De verhaallijn ontwikkelt zich bovendien te laat en te langzaam. Verder biedt het spel een aantal oninteressante unlockables zoals tekeningen van karakters. Deze monotoonheid wordt helaas ook niet gecompenseerd met multiplayer mogelijkheden. Geen Massive Online Multiplayer Hack ’n Slashfest (M.O.M.H.S) met andere legers. Het was toch fantastisch geweest om via Xbox-Live meerdere legers tegenover elkaar te zetten, blijkbaar te duur of te moeilijk. Een gemiste kans.
Na deze tirade van kritiek ook nog wat positieve feedback. N3 heeft een strakke bediening, de soundtrack is erg sfeervol en de graphics laten niets te wensen, zeker niet in High Definition.

Conclusie
Ninety-Nine Nights imponeert door de aanwezigheid van honderden geanimeerde karakters tegelijkertijd op het scherm en de mooie graphics, maar stelt teleur in gameplay. Het spel is eentonig, oppervlakkig en biedt geen Xbox Live ondersteuning om het verdriet om de aankoop te delen met andere gedupeerden. Alleen aan te raden voor de doorgewinterde Manga/Lord of the Rings liefhebber die alle tekortkomingen over het hoofd kan zien.

Officiële sites van het spel: www.xbox.com/en-US/games/n/nnn & www.n3-game.jp
Ontwikkelaar: Phantagram & Q? Entertainment
Uitgever: Microsoft Game Studios

Adviesprijs
60 euro
1
2
3
Vorig artikelWestern Digital krimpt draagbare harde schijven verder
Volgend artikelSimpele, maar krachtige videobewerking