Het betere hak- en snijwerk

4
52

Medieval Lords

Medieval Lords is een klassieker strategiespel met dus ook bouw- economiecomponenten. Je begint met een stad die je geleidelijk aan moet uitbouwen en in balans houden tijdens zijn ontwikkeling en uitbreiding. Om je stad uit te breiden heb je natuurlijk steeds meer geld nodig. Dat kan alleen als je meer onderdanen hebt, maar dat kan dan weer alleen als je voldoende grondstoffen verzamelt. Daarvoor is natuurlijk voldoende ruimte nodig en zo kom je dan tot bezetting van onbezette gronden of verovering van bezette gronden. Enfin, je kent het systeem… waarin onderscheidt Medieval Lords zich dan van bijvoorbeeld Anno 1503, dat trouwens van dezelfde makers is, een familiegelijkenis die heel duidelijk is in de vormgeving en manier van bedienen?
Wel, we kunnen kort zijn: in niet veel. Waar Knights of Honor iets nieuws toevoegt aan het strategiegenre (namelijk mengeling van echte geschiedenis met een strategiespel én nadruk op tactiek en strategie), is Medieval Lords veeleer een saaie herkauwing van wat we al kennen uit bijvoorbeeld Age of Empires. Het spel is bovendien nodeloos ingewikkeld. Zo moet je voldoen aan de verzuchtingen van je bevolking, maar is het niet altijd duidelijk wat het volk je nu precies vraagt.


Medieval Lords

Burcht
Je initiële stad bouw je uit rond jouw ‘dungeon’ of versterkte burcht, maar dat is meestal lastig omdat die burcht niet altijd op een ideale plek wordt neergezet. Zo moet de grond er rond vruchtbaar zijn, maar hoe interessant is dat in dit soort spel dat toch op de eerste plaats gericht is op oorlogje voeren? Koos je een slechte plek om je stad te beginnen, dan kun je die achterstand meestal niet meer goed maken en rest er je niets anders dan helemaal opnieuw te beginnen.


Medieval Lords

Oorlog voeren is ook niet vanzelfsprekend. Zo lukte het ons niet om, zonder de handleiding te lezen, onze legers over zee te voeren. Bovendien vonden we hierover niets in de handleiding, zodat we vrezen dat het gewoon niet kan. De legers zijn klein en veel minder mooi afgewerkt dan in Knights of Honor. Over het algemeen vallen de graphics van dit spel tegen, zeker op videokaarten (of drivers) zonder nVidia ‘Cinematics’ ondersteuning.
Misschien wordt Medieval Lords voor echte doorzetters toch nog een interessant spel, maar omdat het zo ingewikkeld in elkaar steekt en je er een sterk déjà vu effect bij krijgt, zal de doorsneespeler het naar onze mening snel aan de kant leggen.


Medieval Lords

Website: http://www.montecristogames.com/

Adviesprijs
Knights of Honor: 45 euro; Medieval Lords: 42 euro.
Systeemvereisten
Knights of Honor: 1,5 GHz of hoger Pentium IV of AMD Athlon; 512 MB of meer RAM; 16x cd-rom/dvd-rom speler; 1,3 GB vrije ruimte op de harde schijf; 16 MB videokaart met resolutie van 1024×768; WinXP, WinME, Win2000, Win 98SE (dit zijn de aanbevolen systeemvereisten).
Medieval Lords: 1,5 GHz of hoger Pentium IV of AMD Athlon; 512 MB of meer RAM; 1,2 GB vrije ruimte op de harde schijf; 3D nVidia GeForce 4 Ti met 128 MB RAM of hoger; WinXP, WinME, Win2000, Win 98SE (dit zijn de aanbevolen systeemvereisten).

1
2
3
Vorig artikelDECT-telefoon belt ook via Skype
Volgend artikelGsm met stereoluidsprekers en discolicht

4 REACTIES

  1. dit is een heel leuk spel als je een goede strategie hebt zodat je andere landen kunt onderwerpen en veroveren en daardoor nog sterker word als je slim bent de houd je de machtigere landen wel als vrienden

  2. Dit spel is een zeer mooi strategiespel waarmee je enige uurtjes druk bent. Het is volgens mij niet geschikt voor de jongere spelers die lekker willen knallen maar wat meer voor de oudere onder ons. Het vraagt veel geduld en er zijn veel zaken waar je tegerlijkertijd op moet letten. Hou je van strategie en heb je veel geduld dan is dit spel zeer mooi. Ik vind het zelf een beetje in de \”Risk\” categorie vallen.

  3. ik heb dit spel dit is een miskoop en heel saai en je kan temet niks doen hiermee niet kopen volg mijn raad

Reacties zijn gesloten.