BenQ FP767-12MS en FP991

4
20

benq_fp767
De twee schermen die BenQ ons leverde lijken absoluut niet op elkaar. De FP767-12MS is een 17-inch scherm met een zwart en zilveren afwerking. Het vrij dikke zilverkleurige frontpaneel onderaan met de zwarte omlijsting rondom doet dat scherm veel groter lijken dan het in feite is. Ook met beeld erop blijft dat zo en dat vinden we dus een leuke eigenschap.
De 19-incher genaamd FP991 ziet er wat conventioneler uit met een zilverkleurige dunne omkadering op een zwarte voet. Beide schermen hebben zes bedieningsknoppen. Bij dat van 19-inch staan ze rechts onderaan het scherm, bij de 17-incher in het midden van het zilverkleurige frontpaneel dat op die manier eigenlijk meer doet denken aan een antieke radio uit de jaren ’50, al wijkt de blauwe stroomknop in het midden daar weer van af.
De bouwkwaliteit is goed, al voelt de voet van het 17-inch scherm naar onze smaak een beetje te onstabiel aan. Het 17-inch scherm heeft alleen een VGA-connector, bij de 19-incher krijgt u ook een DVI-aansluiting.

Adviesprijs
Benq FP767-12MS: 559 euro;
Benq FP991: 579 euro.
Vorig artikelAudiovisueel entertainmentsysteem voor in de wagen
Volgend artikelCTX S762G en S962G

4 REACTIES

  1. Net zoals bij gewone CRT-schermen hebben lcd-panelen drie pixels nodig om elk een kleur rood, groen en blauw weer te geven. De reactietijd of \’response time\’ van een lcd-paneel slaat op de tijd die een gemiddelde pixel nodig heeft om van actief (zwart, blokkeert het licht) naar inactief (helder, laat het licht door) en weer naar actief te gaan. Een scherm met een reactietijd van 12 ms heeft daar dus twaalf duizendste van een seconde voor nodig. Deze reactietijd is inderdaad een monochroom gegeven (dat is niet hetzelfde als zwart/wit), maar bedenk dat meerdere pixels wel tegelijkertijd aangestuurd kunnen worden en dat de opgegeven tijd dus voor het hele scherm geldt, ongeacht hoeveel pixels actief of inactief zijn of gemaakt worden. Het is dus onzin te stellen dat een 12 ms scherm in games \”maar 20 of zelfs 24 ms\” zou halen, de reactietijd van het scherm is immers niet afhankelijk van het aantal pixels dat aangestuurd wordt. De snelheid van de aansturing (de output van de grafische kaart dus) maakt WEL wat uit! Het allersnelste lcd-paneel zal als een slak beelden tonen als de grafische kaart niet snel genoeg is en zeker als je geen DVI-aansluiting gebruikt (dan moeten er immers nog conversies plaatsvinden). Op voorwaarde dat je grafische kaart met DVI de pixels snel genoeg kan aansturen, ga je geen enkel verschil zien tussen een 12 ms en een 8 ms lcd-paneel om de eenvoudige reden dat het menselijk oog niet snel genoeg is om het verschil in die twee reactietijden waar te nemen. Laat je dus vooral niet vangen door de marketingjongens van lcd-schermfabrikanten die weer wat nieuws gevonden hebben om de verkoop te stimuleren.

  2. dit lijkt maar…
    Meestal halen 12 ms schermen in games maar 20 ms of sommige zelfs 24 ms.
    Enkel van zwart naar wit overschakelen lukt de schermen in 12 ms.
    Vandaar…
    Beter wachten op de 8 ms schermen dan heb je mss een effectief16 ms scherm…

  3. Dat is wel degelijk de opgegeven waarde. Dit scherm reageert dus snel bij bewegende beelden, wat handig is voor gaming en video.

Reacties zijn gesloten.