Plopper-de-pop

2
38

Nieuwe technologieën geven de consument een grotere vrijheid om advertenties over te slaan. Denk bijvoorbeeld aan zogenaamde pop-up “killers”. Binnenkort zullen wellicht ook tv-liefhebbers als ze dat willen advertentievrij kunnen kijken.
Pop-ups: u haat ze toch ook? Gelukkig bestaat er software om die vervelende open- of onderspringende browservenstertjes naar de eeuwige binaire jachtvelden te sturen. In de nieuwste versie van de Google toolbar werd een goed functionerende pop-up killer geïntegreerd. Yahoo volgde ondertussen Google’s voorbeeld. Deze bedrijven doen dat overigens vooral uit eigenbelang. Ze willen meer surfers lokken naar hun contextuele tekstadvertenties.

Promotie
Pop-ups vormen een gemakkelijke promotiemethode voor seks- en goksites en brengen het beetje geld op waar sites met gratis content proberen van te leven. Volgens Nielsen/Net Ratings bestaat meer dan zeven procent van alle internetadvertenties uit pop-ups.
Volgens een studie van Advertising.com die begin dit jaar werd gepubliceerd, klikken surfers dertien keer vaker op pop-ups dan op banners. De reden is simpel: nogal wat pop-ups zien eruit als gewone Windows-vensters. Vaak wordt er uit onwetendheid op geklikt. De meeste consumenten beschouwen pop-ups daarom als een agressieve marketingtool. Analisten schatten dat twintig procent van alle surfers blokkeersoftware hebben geïnstalleerd, ondanks het feit dat je die actief moet opzoeken en installeren.
Misschien zijn de dagen voor pop-ups geteld. Microsoft kondigde onlangs (eindelijk) aan dat in de volgende Service Pack voor Windows XP een blokkeeroptie voor pop-ups aanwezig zal zijn. De definitieve versie van SP2 wordt verwacht tegen april van dit jaar. De vraag is alleen nog of die optie standaard in- of uitgeschakeld zal staan. Als de optie standaard ingeschakeld wordt, dan betekent dit zo goed als zeker het einde voor pop-upadvertenties.

Windows
Wel moet Microsoft dan nog bijkomende maatregelen nemen. Want pop-ups kunnen bij Windows-gebruikers ook binnenkomen via de Windows Messenger Service. Systeembeheerders gebruiken WMS om statusberichten te tonen op clientcomputers, maar slimme marketeers hebben een gaatje ontdekt waardoor ze via WMS reclame kunnen zenden naar elke Windows-computer die verbonden is met het internet. Het Amerikaanse bedrijf D-Squared, dat wordt geleid door twee universiteitsstudenten uit San Diego, deed dit zó massaal dat de aangevallen pc’s crashten. De Amerikaanse Federal Trade Commission (FTC) daagde het bedrijf prompt voor de rechter, maar die oordeelde dat het voorlopig mag doorgaan met zijn praktijken. De advocaat van D-Squared argumenteerde overigens dat het bedrijf aan dienstverlening deed. D-Squared maakt namelijk software om… pop-ups te blokkeren! Het enige verweer tegen de praktijken van D-Squared is om de WMS op alle clients uit te schakelen.

Vrijheid, blijheid
Nieuwe technologieën geven de consument een grotere vrijheid om advertenties over te slaan. In de tijdschriftenwereld vinden we dat gewoon. Advertenties staan netjes gescheiden van de redactionele inhoud en je kunt ze gemakkelijk negeren. Op het internet kun je via blokkeersoftware advertenties uitschakelen. Bij televisie ging dat tot nu toe moeilijker, hoewel ik persoonlijk al sinds jaren alle tv-uitzendingen in uitgesteld relais bekijk via twee videorecorders, waarbij ik de reclame meestal doorspoel. Digitale videorecorders (DVR’s) en persoonlijke videorecorders (PVR’s) vergemakkelijken deze praktijk, omdat je er reclame vliegensvlug mee kunt overslaan. In de V.S. zullen volgend jaar al elf procent van de tv-kijkers over DVR’s beschikken. Uit onderzoek blijkt dat zestig procent van de bezitters van een DVR de meeste tv-advertenties overslaat. Sommige analisten voorspellen dat de inkomsten van de Amerikaanse tv-stations over vijf jaar met wel tien procent zouden kunnen dalen door het groeiende succes van DVR’s. Vroeg of laat zal dat ook bij ons gebeuren. En dan is de tv in hetzelfde bedje ziek als het internet: gratis content, en te weinig inkomsten. Benieuwd hoe ze zich daaruit gaan redden.

Vorig artikelDraagbaar platform voor digitaal entertainment
Volgend artikelNieuwe pc-utilities
Jozef Schildermans
Jozef Schildermans is journalist en schrijver. Zijn recentste roman is De reis van de hofarts (samen met Ludo Schildermans) onder de auteursnaam L.J. Schildermans gepubliceerd bij Uitgeverij Houtekiet.

2 REACTIES

  1. Geachte,
    Mijn dank is groot aan u!
    wij werden namelijk gek van al die berichtjes via messenger over pornosites e.d die ongevraagd op ons scherm verschenen.
    Dankzij uw uitgebreide beschrijving heb ik het hopelijk kunnen kunnen oplossen en voorkomen dat onze kids van 9 en 12 jaar, ongestoord kunnen internetten, althans van dit probleem af zijn!

    Wij zijn maar amateurs op het gebied van computers, dus nogmaals mijn dank!

  2. Dear Sir,

    I`m Interest with your product.
    Can you ship to Indonesia?
    Do you accept credit card for payment?
    Reply me soon.

Reacties zijn gesloten.