Stockcarracen op de superachtbaan

3
38

In tegenstelling tot de klassieke racegames waarbij je het verdiende geld gebruikt om uitrusting voor de wagen te kopen (zoals betere banden, een zwaardere motor, aangepaste ophanging en meer van dat fraais), kun je in de winkel van TrackMania enkel maar stukjes baan kopen. Dadelijk meer daarover. Het uitbouwen van je auto tot een blitse snelheidsmachine kan je dus mooi vergeten. De drie soorten bolides (één type voor elk soort baan) die je in TrackMania te rijden krijgt, komen enkel in een uit te kiezen kleurtje lakwerk, maar zijn verder standaard uitgerust zonder uitbreidingsmogelijkheden. De SnowCar vertoont sterke gelijkenissen met een goedkope, Japanse pick-up, maar ligt bijzonder goed op de weg; het doorkruisen van de woestijn mag je doen in een variant van de Starsky & Hutch American PowerCar die voornamelijk geschikt is in het nemen van scherpe bochten op twee wielen en voor de diverse cross-country rally’s krijg je een uitgebouwde replica van een R5 (of is het een Mini Coopertje?) met een bijzonder stijve ophanging, een goede baanvastheid op modder en zand maar zero grip op gras.

Verder is de besturing van de wagens recht toe, recht aan: enkel gas geven, remmen en links of rechts sturen. Geen bijkomende finesses zoals het nemen van slippende bochten met de handrem of extra vermogen door een nitro-injectie. Het is me tot op heden dan ook een mysterie waarom de wagens in TrackMania wel met een (voor de rest overigens nutteloze) claxon zijn uitgerust.

PuzzleMania?
Totaal nieuw voor een racegame is het onderdeel PUZZLE dat TrackMania zo verschillend maakt van de concurrentie. Hierbij krijg je een gedeeltelijk afgewerkt parcours en een handvol bouwblokken (stukjes weg). De bedoeling is om met deze puzzlestukjes het parcours af te maken en wel op een zodanige manier dat je er de snelste tijd op kan laten afklokken. Hiervoor is inzicht vereist in het gedrag van de wagen, het effect van de stukjes baan op het rijgedrag en een optimale schikking. Maar zelfs het oplossen van de puzzle en het uitbouwen van de meest optimale track is geen garantie op succes: je moet nog altijd de finish halen binnen één van de drie gestelde tijden om een bronzen, zilveren of gouden medaille te behalen vooraleer je naar de volgende puzzle mag overgaan. TrackMania voorziet in twee series van acht puzzles.

1
2
3
4
Vorig artikelNotebooks worden entertainmentcentra
Volgend artikelFocus op fotorestauratie

3 REACTIES

Reacties zijn gesloten.