Tweede Wereldoorlog of Science Fiction?

9
424

Secret Weapons of WWII is de tweede uitbreiding voor de oorlogssimulator Battlefield 1942 waarmee EA Games sinds september van vorig jaar een flink deel van de spelletjesfanaten wist te fascineren. Eerder dit jaar kwam reeds een eerste uitbreiding (Road to Rome) op de markt en terwijl we dit schrijven wordt naarstig gewerkt aan Battlefield Vietnam. EA Games en Digital Illusions CE (DICE) zijn duidelijk van plan om het succes van Battlefield 1942 tot de laatste druppel uit te melken.
sw_wwii_000
Waar Road to Rome zich voornamelijk verdienstelijk maakte in het toevoegen van meer en grotere mappen, spitst Secret Weapons zich voornamelijk toe op het uitbreiden van het wapenarsenaal met voornamelijk experimentele tuigen die in realiteit een bijzonder lage participatie aan de tweede wereldoorlog op hun palmares mogen schrijven. Veel van de aan Battlefield 1942 toegevoegde vehikels zijn nooit echt verder geraakt dan de ontwerptafel van Britse, Amerikaanse of Duitse ingenieursteams (zoals dat van Werner von Braun) of de geheime, militaire testbasissen en dat is waarschijnlijk maar goed ook.
In de lucht krijgt de Luftwaffe versterking van de bijzonder futuristisch ogende Horton HO 229, een staartloze vliegende vleugel, voortgedreven door een straalmotor en bewapend met een dodelijke combinatie van machinegeweren en ongeleide raketten. De tegenhanger voor de RAF is de Armstrong Whitworth AW-52, die door het luchtruim kan suizen aan de duizelingwekkende snelheid van 1200 km/u. Leuk, maar gezien de relatief kleine mappen van Battlefield 1942 niet echt praktisch. Je vliegt zowat voortdurend van de ene “Attention! You are leaving the battlefield. Deserters will be shot!” waarschuwing naar de andere. Hetzelfde kan je zeggen van de twee splinternieuwe en bloedsnelle jachtvliegtuigen: het Duitse Natter raketvliegtuig en de Amerikaanse McDonnel F-85 Goblin straaljager. Beide toestellen waren in wezen bedoeld als wegwerpvliegtuigen: opstijgen, opdracht uitvoeren, eruit springen en te voet terug naar huis. Vergeet dus niet een parachute mee in te pakken als je met deze tuigen het luchtruim kiest.


De Horton HO 229 vliegende vleugel

Luchtdoelgeschut en raketwerpers
Tegen al dat geweld vanuit de lucht moet natuurlijk ook een gezond tegengewicht gevonden worden. Vreemd genoeg vinden we deze anti-lucht tegenmaatregelen enkel bij de asmogendheden terug. De Wasserfall geleide raket is wellicht het moeilijkst te besturen onderdeel van Battlefield. Deze afstandsbestuurde raket wordt afgeschoten vanuit een bunker (vergelijkbaar met de zware kanonnen die in de basisversie van Battlefield ingezet worden tegen schepen). Wanneer je deze lanceerbunker betreedt (standaard met de ‘E’ toets), vind je jezelf plotseling terug vooruit loerend vanuit de neus van de raket. Na de lancering kan je het traject van de raket bijsturen, maar dat rotding gaat zo snel dat je je doel gegarandeerd voorbijvliegt vooraleer je van de schrik bekomen bent. De enige echt bruikbare anti-lucht tegenmaatregel is de Duitse Flakpanzer: het onderstel van een Panzer IV tank waarvan de koepel vervangen is door een vierloops 37mm luchtdoelgeschut. Uiterst mobiel, goed gepantserd en voorzien van een ontzagwekkende vuurkracht is de Flakpanzer een ware nachtmerrie voor vliegtuigen, lichte voertuigen en infanterie.


Van achter naar voor: de Wasserfall geleide raket, de Flakpanzer en het nieuwe Gewehr 43 met teleskoopvizier.

Aan de geallieerde kant vinden we de omgebouwde M4 Scherman tank waar het machinegeweer bovenop de koepel vervangen is door een T-34 Calliope raketwerper, met de leuke bijnaam ‘Screaming Mimi’ (gillende keukenmeid). Dit ding lanceert tegen een rottempo raketten die bijzonder effectief zijn tegen aanstormende infanterie, lichte voertuigen en bunkers. Wil je echter werkelijk gewicht in de schaal werpen, dan heb je de keuze tussen twee reusachtige grondmonsters. De Duitse Sturmtiger benader je, voor je eigen gezondheid, best niet langs voor. Deze kolos is een combinatie van het onderstel van de beruchte Tiger tank met daarbovenop een heus stuk scheepsgeschut gemonteerd. De draagwijdte en vernietigingskracht van dit kanon heeft zijn weerga niet op het battlefield, tenzij in de geallieerde tegenhanger: de T95/T28 supertank. Hun gezamenlijke zwakheid is evenwel de beperkte munitievoorraad en het bijzonder geringe zijdelingse draaivermogen van het kanon. Richten doe je simpelweg door heel de tank te verplaatsen.


De Sturmtiger



De T95/T28 Supertank

Van de kant in het water
Met uitzondering van de Flakpanzer raak je in het spelverloop van Battlefield op alle hogervermelde rariteiten vrij snel uitgekeken. Echt geslaagde toevoegingen kan je ze dus bezwaarlijk noemen. Gelukkig geldt dat niet voor een aantal andere nieuwe speeltjes. Aangezien de nieuwe mappen in Secret Weapons (er zijn er in totaal 8) noodgedwongen groter zijn dan de originele mappen (al was het maar om voldoende manoeuvreerruimte te voorzien voor de snelle vliegtuigen), is er extra plaats voor grote waterpartijen, zoals meren, rivieren en kanalen die als hindernis tussen de vijandelijke kampen liggen. Te voet van je spawnpunt richting vijand trekken, daarbij de vele waterhindernissen overzwemmend, is bij Secret Weapons dan ook geen optie meer. Je moet gewoon gebruik maken van één van de vele extra voertuigen wil je voor het einde van het spel op je plaats van bestemming arriveren.


Geen natte voeten

Wie water zegt, denkt aan amfibievoertuigen en het zal dus niemand verbazen om in Secret Weapons twee dergelijke vehikels terug te vinden. De Duitse Schimmwagen is een (hopelijk) waterdichte jeep uitgerust met een buitenboordmotor. Hiermee kan je probleemloos zo van het land het water inrijden, de plas tegen een behoorlijke snelheid overvaren en aan de andere oever via land je weg opnieuw verderzetten. De Schwimmwagen biedt plaats aan twee inzittenden en is uitgerust met een zwaar machinegeweer. Aan de geallieerde zijde vinden we de LVT4 Water Buffalo terug, een gepantserd rupsvoertuig dat zowel over het land als op het water kan voortbewegen. Het biedt plaats aan meerdere personen en is voorzien van twee zware machinegeweren. Ten slotte is er nog het Commando Raft: deze kleine boot is dank zij zijn buitenboordmotor bijzonder snel en kan een heel team in één keer aan wal brengen.Secret Weapons biedt ook extra voertuigen om je op land wat sneller uit de voeten te maken. Beide zijden hebben een eigen versie van het zijspan waarmee je Indiana Jones en diens vader over Duits grondgebied kon zien stuiven. Plaats voor twee personen en de bijrijder mag zich amuseren met een zwaar machinegeweer.
Gegarandeerd lachen geblazen is het (vooral in multiplayer spelen) met het Duitse Rocket Pack. Dit is een primitieve raketmotor die je als een rugzak op je schouders kan gespen en waarmee je vertikaal de lucht in kan gaan om vervolgens vanuit vogelperspectief je vijanden te bekogelen. Eén klein nadeel: de geringste treffer in de brandstoftank verandert je zonder pardon in een in hogere sferen verkerende versie van Jeanne d’Arc.


Vlieg er eens uit met het Rocket Pack

Bewegende spawnposities
De meest waardevolle toevoeging aan Battlefield is volgens mij het C-47 transportvliegtuig (enkel aan geallieerde zijde). Deze verbeterde versie van de befaamde tweemotorige DC-3 kan dienen als een mobiel spawnpunt: je kan nieuwe troepen aan boord van dit vliegtuig laten verschijnen terwijl het toestel vliegt. Zo kan je een hele groep para‚s in één keer met de parachute achter de vijandelijke linies droppen of een nieuw spawnpunt creëren door het vliegtuig ergens in vijandelijk gebied aan de grond te zetten. Secret Weapons of WWII biedt ook acht nieuwe mappen. Wat weinig voor een uitbreiding die zo pittig geprijsd is, vinden wij… maar wie zijn wij? De mappen zijn wel mooi uitgewerkt, een stuk ruimer dan hun voorgangers en bieden meer taktische mogelijkheden. Ze situeren zich meestal rond geheime fabrieken en laboratoria zoals Peenemüende, Telemark en Hellendoorn of het Eagle’s Nest in Obersalzberg. Toch hadden we bij het spelen al te vaak een “déjà-vu” gevoel bij het binnentreden van gebouwen en bunkers. Vele bouwsels zijn namelijk identiek hetzelfde als bij voorgaande mappen (zoals de kerketoren en de bunkercomplexen van Omaha Beach). Jammer ook dat er geen enkele moeite gedaan is om voor de Single Player mode de bestaande Campagne op te fleuren of een nieuwe te voorzien. Battlefield 1942 blijft volharden in zijn profiel als multiplayer spel. Dat blijkt ook uit de toevoeging van de (langverwachte) nieuwe optie bij meerpersoonsspelen over het netwerk of internet. Zes van de acht mappen bieden een nieuwe ‘Objective Mode’, waarbij het er niet zozeer op aankomt zolang mogelijk stand te houden en zo veel mogelijk vijanden af te slachten, maar waar je de overwinning kan halen door het uitvoeren van een opdracht. Zo behalen de geallieerde de overwinning indien ze de bijna operationele V3-basis van Mimoyecques kunnen vernietigen door springstof te droppen in drie ventilatieschachten of door de brandstofsilo’s in de buurt van de wapenfabriek van Essen in de lucht te jagen. Voor wie van multiplayer spelletjes houdt een niet te missen nieuwigheid!


Halfweg de V3-basis van Mimoyecques neemt een Flakpanzer een geallieerd C-47 transportvliegtuig onder vuur.

Artificiële (on)intelligentie
Ook op het vlak van de grafiek of het geluid moet je met de laatste uitbreiding niets verwachten. Buiten wat extra geluiden en beelden voor de nieuwe voertuigen en wapens is er niets veranderd. Van een uitbreiding wordt dat ook niet echt verwacht, maar we hadden toch tenminste gehoopt dat EA Games en DICE van de gelegenheid hadden geprofiteerd om de ingebouwde AI een beetje op te krikken. Niet dus… je computergestuurde tegenstanders reageren nog altijd even dom als voorheen (Donnerwettert es in Köln?). Sluip je door het lange gras naar een vijand en schiet je op hem of smijt je je splinternieuwe werpmes tussen zijn ribben, dan is de kans groot dat ie prompt naar de lucht gaat zitten staren. Ook hilarisch, maar op de lange duur frustrerend en ergerlijk, is de fout die al van in het begin in Battlefield 1942 zit, maar waar niemand iets aan schijnt te willen doen: als je bijvoorbeeld met een bazooka op de toren van een aanstormende tank schiet waardoor de mitrailleurschutter uit de koepel metershoog de lucht in wordt geslingerd, verwacht je dat die kerel een eindje verder morsdood op de straatstenen kwakt. Niet in Battlefield 1942! Daar trekt onze arme schutter doodleuk zijn parachute open om je vervolgens met zijn geweer onder vuur te nemen. Blijkbaar hoort volgens EA Games een parachute tot de standaarduitrusting van een tankbemanning.


Conclusie
Secret Weapons of WWII breidt de originele Battlefield 1942 uit met 16 nieuwe voertuigen, 8 nieuwe mappen en 7 nieuwe wapens. Gezien de pittige prijs die je moet betalen voor dit expansion pack een wat magere ruil. De Single Player AI is dezelfde als voorheen en dus kompleet knudde. En nu we toch aan de klaagmuur staan: het feit dat je zelfs voor een multiplayer spelletje over het eigen thuisnetwerk voor iedere speler een originele Battlefield 1942 CD nodig hebt alsook de noodzaak om de originele CD van “Road to Rome” terug te laden wanneer je één van deze mappen wilt spelen getuigt van weinig klantvriendelijkheid en versterkt onze mening dat EA Games de Battlefield-fans tot de laatste eurocent wil uitmelken. Het goede nieuws: vooral voor de echte multiplayer liefhebbers van Battlefield 1942, schuilt in de nieuwe ‘Objective’ speelmode.

Officële site van het spel: http://www.eagames.com/official/battlefield/1942/us/home.jsp
Ontwikkelaar: DICE
Uitgever: Electronic Arts
Demoversie downloadbaar op: http://www.eagames.com/official/battlefield/1942/us/gamedemo.jsp of http://www.planetbattlefield.com/bf1942/SecretWeapons/demo.shtml
Adviesprijs
€ 29,99
Vorig artikelBinnenzakcamera
Volgend artikelScannen met een pen

9 REACTIES

  1. wasserfall: mimoyeqeus, boven bij duitse bunkers, peeenmunde, op dat eiland,
    rocketpack: hellendoorn, grote huis bij neutrale vlag, kbely airfield, in dat huis bij tweede control point vanaf de allies base
    en de rest moet je zelf maar zoeke

Reacties zijn gesloten.