Zombies afknallen op de Loveboat

2
29

Resident Evil is terug van weg geweest op de PlayStation 2. Officiëel had Nintendo alle Resident Evil rechten opgekocht voor de Gamecube. Dit tot grote teleurstelling van de PS2-bezitters, die het nu zonder fatsoenlijke Survival horror moesten doen. Maar Capcom heeft tussen de mazen van de regels door toch nog een Resident Evil game voor de PS2 uitgebracht. Het gaat hier echter niet om een “Hard Core” Resident Evil spel. Deze game is in Japan het zoveelste deel van de Biohazard Gun Survivor reeks.
dead_box
Ok, nu niet gelijk boe roepen. In tegenstelling tot de andere zeer
teleurstellende Survivor spellen is deze game nog best aardig geworden. Dat komt
doordat de game van een nieuwe engine is voorzien die beter werkt dan de vorige
spellen. Daarnaast is het spel niet alleen maar 1st person maar ook 3rd person.
Hiermee slaat Capcom dus duidelijk een andere weg in met zijn Gun Survivor
serie. (goddank)

Cruiseship Evil?
Het spel begint op een
cruiseschip waar de held van het verhaal, overheidsagent Bruce McGivern, onder
schot wordt gehouden door een man in lange leren jas en lang haar. Deze man,
Morpheus, is de schurk van het verhaal. Gelukkig wordt de held gered door een
mysterieuze Chinese dame die een handgranaat naar hen gooit. Bruce kan net op
tijd wegspringen. Na de explosie is er geen spoor meer te zien van Morpheus of
de mysterieuze dame. Omdat het dek helemaal in de fik staat, besluit de held
naar binnen te gaan. Dan begint het spel. Als snel wordt je duidelijk dat het
niet koosjer is op het schip. Overal liggen lijken verspreid. Deze lijken staan
binnen de korste keren op om kreunend naar jouw vlees te graaien. Gelukkig heb
je een pistool bij je om jezelf te beschermen.



Lightgun compatible
De game bestaat uit twee
elementen, namelijk derde persoons rondlopen en eerste persoons schieten. Door
het indrukken van de R1 knop switch je van 3rd person naar 1st person. Met de
rechter analoge stick van de controller richt je en nogmaals op R1 drukken laat
je schieten. Met de linker analoge stick loop je en switch je dus ook
automatisch van 1st person naar 3rd person zodra je deze stick naar voren duwt.
Voor het 1st person shooting gedeelte is een lightgun (de G-Con) te gebruiken,
maar met de controller gaat het ook prima. De besturing in zijn geheel is goed
en met name het verkennen in 3rd person zit goed in elkaar. In tegenstelling tot
het normale Resident Evil kan je hier wel de camera bewegen.

Weinig
adventure, weinig spel

Hoewel Resident Evil: Dead Aim geen onaardig spel
is, heeft het twee grote tekortkomingen. De eerste tekortkoming is dat het
adventure gedeelte bijzonder klein is. Dit bestaat uit het openen van deuren met
de juiste sleutels, that’s it. Daarnaast kan je bijna niet verkeerd lopen in het
spel. Je wordt de gehele tijd maar één kant op gestuurd waar nauwelijks van af
te wijken valt. Dit wordt gedaan met behulp van massa’s deuren die helemaal niet
open kunnen of op slot zitten.
De tweede tekortkoming is de duur van het
spel. Dead Aim bestaat uit drie delen: het cruiseschip, een riool en een lab.
Het riool en lab zijn bij elkaar net zo groot als het cruiseschip en zijn op
zichzelf dus bijzonder klein. In totaal heb je het hele spel op de normale
moeilijkheidsgraad binnen 8 uur uitgespeeld. Dat is veel te kort als je het mij
vraagt. We raden je trouwens aan om Resident Evil minimaal in “Normal” mode te
spelen. De “easy” mode is echt veel te gemakkelijk.



Goede punten
Gelukkig zijn er ook goede punten. Zo
zijn de filmpjes, graphics en geluid bijzonder sfeervol zoals we dat gewend zijn
van Resident Evil. De zombies hebben aardig wat kogels nodig voordat ze
definitief gaan liggen, en dit kan voor spannende situaties zorgen als je
omsingeld bent. Gelukkig kan je bij de diverse “Save-points” je standaard kogels
weer helemaal opladen. Zo heb je weliswaar oneindig veel munitie tot je
beschikking, maar moet je er wel moeite voor doen. De game is gelukkig ook niet
gierig met genezende items. Symptomen voor besmetting met het T-Virus moeten wel
migraine zijn, aangezien er regelmatig pijnstillers bij de neergeknalde zombies
te vinden zijn.


Conclusie
Resident Evil: Dead Aim is bijzonder vermakelijk en kan ondanks zijn korte duur veel plezier opleveren. Voor de lightgun is dit één van de leukste titels. Echter betwijfel ik of je het nog een keer zult spelen nadat je het hebt uitgespeeld. Kortom, een heerlijke game om eens te huren.

Officiële site van het spel: www.capcom.com/ResidentEvil
Ontwikkelaar: www.capcom.com
Uitgever: www.capcom.com
Adviesprijs
 59,99
Vorig artikelKleine kubus met groot geluid
Volgend artikelMuzikaal klavertje vier

2 REACTIES

Reacties zijn gesloten.