Genetisch verantwoord gamen

0
30

Net wanneer Clonaid vijf vermeende kloonbaby’s angstvallig verborgen houdt voor de buitenwereld en het kloonschaap Dolly het leven liet, pakt Microsoft uit met een genetisch game experiment. Verschillende diersoorten versmelten tot één… het moge duidelijk zijn Impossible Creatures geen alledaags real time strategy game is. Dus de moeite waard om eens van dichterbij te bekijken. Miauwblafloei!
impossiblecr1
Genetisch materiaal verzamelen van verschillende diersoorten en zogenaamde blauwdrukken samenleggen om nieuwe diersoorten te ontwikkelen vormt de basis van Impossible Creatures. In de scenariomode ga je de strijd aan met een aantal ontspoorde wetenschappers die je bestoken met genetisch gemanipuleerde dieren. De diersoorten die je zelf ontwikkelt zullen de manschappen van je leger vormen. Het is dan ook belangrijk om de pluspunten van de verschillende dieren te combineren zoals bijvoorbeeld de snelheid van een cheetah met de aanvalssterkte van een schorpioen. Elk dier bestaat uit vijf elementen: de kop, voor- en achterpoten, het lichaam en de staart. Deze vijf kun je verwisselen bij het maken van een nieuwe genetische blauwdruk. De verschillende wezens die je zo samenstelt, zien er erg grappig uit: een leeuw met de staart van een stinkdier, een walvis met zebrapoten, enz. De eigenschappen van de verschillende dieren zijn daarbij tot in detail uitgewerkt.

Net als in elke RTS-game maak je in Impossible Creatures eenheden aan in een speciaal daarvoor bestemd gebouw. Je kunt ook mensen aanmaken voor het bouwen van de structuren. Voor wie het zich afvraagt: menselijke genen kunnen niet gemengd worden met die van dieren. Kwestie van ons toch nog wat verheven te voelen. De mensen staan ook in voor het verzamelen van grondstoffen. De enige grondstoffen die je in Impossible Creatures nodig hebt, zijn steenkool en elektriciteit. Een beetje vreemd dat je hiermee zowel gebouwen als dieren kunt maken.

Klonen met voorbedachte rade
Het is erg leuk om de dierengevechten te aanschouwen, maar vanuit tactisch oogpunt is het allesbehalve gemakkelijk. In een gewoon RTS-spel kun je enkel units met vaststaande kenmerken bouwen. Je weet met andere woorden welke goed zijn in de aanval en welke in de verdediging. In Impossible Creatures stel je echter zelf de eigenschappen van je dieren in. Je moet dus goed nadenken over wat je nodig hebt in je leger en niet vallen voor het grappige uitzicht van een of ander nieuw dier. Om dezelfde reden is het ook moeilijk om de eigenschappen van de legers van je tegenstanders in te schatten. Je kunt zo veel verschillende combinaties uitproberen dat sommigen snel de pedalen zullen verliezen. Maar de echte RTS-fan zal juichen, want voor het eerst is het mogelijk om je leger erg precies bij te sturen in al zijn eigenschappen. Nog een verschil met de klassieke RTS-games is dat je weinig of geen evolutie doormaakt. In de meeste games in dit genre moet je een soort beschaving opbouwen. In Impossible Creatures is er wel een kleine evolutie in het aantal gebouwen en de technieken die je kunt aanwenden maar daar blijft het dan ook bij. Nieuwe gebouwen kun je overigens enkel bouwen door te gaan spioneren bij de vijand. Door energierovend (in steenkool en elektriciteit) onderzoek kun je de blauwdrukken van je diersoorten iets bijsturen. Maar uiteindelijk draait Impossible Creatures vooral rond de dierengevechten en hierdoor mist de game wel wat diepgang.

Conclusie
Impossible Creatures blaast een nieuwe wind in het real time strategy genre. De vernieuwingen vormen geen hapklare brok, maar het ontwikkelen van eigen units is zeker een vernieuwend en fascinerend gegeven. Gaia heeft nog geen mening gegeven over dit game, maar wij geven het alvast de stempel ‘DiskIdee Approved’ mee. Ook grafisch is de game overtuigend, maar zeker geen hoogvlieger.

Officiële site van het spel: www.microsoft.com/games/impossiblecreatures
Ontwikkelaar: Relic Entertainment
Uitgever: Microsoft

Adviesprijs
ongeveer 45 euro
Systeemvereisten
Microsoft Windows 98/Me/XP/2000, 500 MHz processor, 128 MB RAM, 16 MB video card, 1,5 GB vrij op harde schijf