Winterhorror met ‘het dinges’

1
22

‘The Thing’ stamt uit 1982 en is een film waarin een gruwelijk buitenaardse levensvorm terechtkomt in een expeditiecentrum op Antarctica. De rest van het verhaal kun je zelf wel invullen. Survival horror games zijn erg in, denk maar aan de Resident Evil reeks, dus werd het verhaaltje van The Thing opgerakeld en tot game verwerkt. Trek je muts, een goed paar handschoenen en misschien een extra luier aan, want het wordt huiveren van de kou en de angst!
thing1
The Thing lijkt niet meteen een originele titel. Maar op zoek gaande naar de mysterieuze doodsoorzaak van een team onderzoekers op Antarctica, schept een dergelijke nietszeggende beschrijving een geheimzinnig sfeertje. Je wordt met je team gedropt in een kamp met verlaten en half vervallen gebouwen. Zuidpooltoerisme zit er niet in want je manschappen kunnen maar een beperkte tijd in de extreme koude doorbrengen. Wat er binnen wacht, is echter nog erger dan de vriesdood: heel veel bloed en afgerukte lichaamsdelen. Nice! Je team bestaat uit verschillende personen: een engineer, een ‘medic’ en een soldaat. Dit team blijft enkel in de eerste missie aan je zijde. Doorheen de game zul je andere personen met dezelfde functies ontmoeten. Je hebt je manschappen vaak nodig, maar laat dat vertrouwen niet grenzeloos zijn. Een van de eigenschappen van ’the thing’ is dat het elke gedaante kan aannemen: ook je teamleden kunnen dus besmet worden en zich op een elk moment tegen jou keren. Doorheen het spel kun je bloedtesten vinden om de aanwezigheid van ’the thing’ te testen. Het belang van deze testen blijft echter onduidelijk. Bij het opnieuw spelen van een bepaalde missie voerden we de test uit vlak voor de transformatie van een teamgenoot. De test was negatief. Op deze manier hebben zulke snufjes natuurlijk geen enkele zin.

Simpele horror
De moeilijksgraad van The Thing ligt helemaal niet hoog. Je krijgt orders die bij elke missie slechts kort in de linkerbovenhoek van het scherm verschijnen. Dat je deze boodschap mist vormt geen probleem, want The Thing draait niet om raadsels. Gewoon wat rondlopen, objecten verzamelen en wanneer een filmpje het spel overneemt weet je dat er een nieuw hoofdstuk aanbreekt. Voor het eerst oog in oog staan met the thing is wel even schrikken: een groot rood en niet nader te specificiëren monster. Er lopen ook kleine Œdinges≠rond, die vooral door hun hoeveelheid vervelend zijn. Eens kennisgemaakt met de monsters is deze game eigenlijk helemaal niet griezelig meer. Je gaat de beesten tegemoet en schiet ze overhoop net zoals de gemiddelde kakkerlakverdelgerman (mm, wat een woord) zijn job uitoefent. Enkel de transformaties van je teamgenoten naar Michael Jackson look-a-likes hebben nog het grootste verrassingseffect. Maar nog voor ze ‘Beat it’ beginnen te zingen, liggen ze al dood op de grond want nogmaals, erg moeilijk om neerknallen zijn de monsters niet. Wapens en munitie zijn er ook al in overvloed wat het spel minder uitdagend maakt. Tijdens de gevechten beschik je bovendien over een automatisch richtsysteem zodat je altijd het monster raakt. De aanwijzer verandert van kleur, van groen naar rood, om de weerstand van de tegenstander aan te duiden. Ook dit systeem maakt de game veel gemakkelijker en bijgevolg minder spannend.

Vertrouwen en angst
Je teamleden kunnen het vertrouwen in jou als leider verliezen. Dit gebeurt als je hen onder vuur neemt of als je niet deelneemt aan de gevechten. Een teamlid zonder vertrouwen haakt af tijdens de gevechten en richt zich uiteindelijk tegen jou. Je kun het vertrouwen behouden door teamleden op tijd en stond te voorzien van munitie en wapens, door heldhaftig voor hun ogen de monsters aan te pakken of door je eigen bloed te testen. Als je teamleden teveel bloed of monsters zien, worden ze bang. Door deze angst flippen ze helemaal door met als gevolg zelfmoordneigingen of het aanvallen van de eigen manschappen. Als teamleider neem je de schrik bij je team weg door voor hun ogen monsters te doden of gemakkelijker nog, je team te drogeren met adrenalineshots. Onze ervaring leert dat vertrouwen geven en angst wegnemen vooral neerkomt op het doneren van wapens en munitie. Het trust/fear systeem is een leuke en originele invalshoek, maar kon wel veel beter uitgewerkt worden.

Sfeer
Grafisch is The Thing overtuigend. Het spel met licht en donker geeft de game de juiste sfeer mee. Ook de barakken, de interieurs, enz. zien er realistisch uit. Het lijkt wel of Antarctica volgebouwd staat met labo≠s en onderzoekcentra, want in de game loop je van gebouw naar gebouw. Ook de geluiden dragen bij tot de sfeer: de gure wind en voetstappen rondom jagen het kippenvelgehalte flink de hoogte in.

Conclusie
The Thing is niet de zoveelste saaie port van film naar computergame. Het geheel kon echter veel angstaanjagender en bij momenten is The Thing eerder een (gemakkelijke) third person shooter in plaats van een survival horror game. Maar het blijft erg lekker om spelen.

Officiële site van het spel: www.thethinggames.com
Ontwikkelaar: Computer Artworks
Uitgever: Vivendi

Adviesprijs
69 euro
Systeemvereisten
PlayStation 2 spelconsole
Vorig artikelBelgisch geluid
Volgend artikelStijlvol luidsprekersysteem

1 REACTIE

  1. hallo , mijn naam is coppens bianca en ik heb het spel the thing gekocht ,maar is er iemand die mij kan helpen ik kan niet meer verder . Ik kan die dikke monsters niet meer afschieten met mijn brandgeweer hoe ga ik verder ?

Reacties zijn gesloten.