Rendez-vous voor gamers

0
41

futuris1
Herfst en winter zijn traditiegetrouw de periodes waarin vele duizenden weer naar evenementenhallen trekken om een of andere themabeurs te bezoeken. Beursen bestaan in alle soorten en maten maar een groots opgezet event gewijd aan games had België nog niet. Afgelopen weekend kwam daar verandering in met Futuris Powerplay, een driedaagse happening in de Brussels Event Brewery. Diskidee ging er een kijkje nemen.

De wereld van spelletjeswereld is flink aan het uitbreiden en krijgt daardoor meer en meer aandacht in de media. Volgens een studie van Strategy Analytics zullen dit jaar wereldwijd 42 miljoen consoles verkocht zijn. Dit is een stijging van liefst 84 percent ten opzichte van 2001! In de Verenigde Staten overstijgt de omzet van de gaming-industrie nu al deze van de muziekbusiness en dat is opmerkelijk. Waar er vroeger nog een soort taboe rustte op het spelen van games, lijkt de jeugd van tegenwoordig zich massaal los te rukken van alle vooroordelen. Ouders zullen het fenomeen waarschijnlijk nooit ten volle begrijpen, laat staan waarderen, maar laten we die discussie even voor wat ze is…

Rendez-vous
Een rendez-vous voor de groeiende gamende gemeenschap, dat is de opzet van Futuris Powerplay. Buiten drank en fast food wordt er niks verkocht op PowerPlay: de beurs wil geen commerciële happening zijn. De bedoeling van de aanwezige bedrijven is natuurlijk wel om zoveel mogelijk reclame voor eigen huis te maken. Met nationale publiciteitscampagnes en vooral gratis inkom ging Futuris Powerplay voluit voor het grote publiek. De opkomst op zaterdagnamiddag was zeker niet teleurstellend. Het publiek kon in ruime mate kennismaken met een nieuwe softwaretitels voor zowel PC als console. Ideaal om enkele games uit te testen voordat je tot aankoop overgaat. Nintendo en Microsoft haalden een groot aantal consoles naar de Brussels Event Brewery. Grote afwezige in dit rijtje is Sony met PlayStation 2. Een woordvoerder van Sony vertelde ons dat deze beurs geen prioriteit is in het marketingprogramma van PlayStation 2. Ook had Sony weinig vertrouwen in het welslagen van de beurs. Misschien wel ten onrechte. Verder hadden ook verschillende softwarebedrijven een stand op Futuris Powerplay: Codemasters, Electronic Arts, Infogrames en Ubi Soft met voorstellingen van games zoals Colin McRae Rally 3, FIFA 2003 en Splinter Cell. Ook gaming accessoires waren van de partij met Hercules en Thrustmaster.

Naast deze hardcore game deelnemers waren er ook enkele ‘afgeleide’ deelnemers aanwezigen. Zo kon je chatten op groot scherm via je gsm en Mobistar, de allernieuwste java games voor de Siemens M50 gsm uittesten of lekker ‘analoog’ gamen met verscheidene card- en boardgames als Magic: The Gathering, De kolonisten van Catan, enz. Wel viel op dat er beduidend minder interesse was voor deze klassieke stands dan voor de consoles en computers.

Niet toegankelijk voor het grote publiek was de LAN-party. In een donkere ruimte met gratis muffe slaapgeur zaten de jongeren lustig te gamen met Counterstrike, Quake III, Unreal Tournament 2003, Warcraft III en Return to Castle Wolfenstein. Met liefst 650 deelnemers bleek dit onderdeel van de beurs een voltreffer van formaat. Wat het bezoekersaantal betreft, zat het allemaal wel snor. Inhoudelijk was de beurs echter nogal bescheiden. Een groot aantal stands was er gewoon niet en sommige stands waren echt mager van opzet. Futuris Powerplay probeert zich te spiegelen aan de beroepsbeurzen zoals E3 in Los Angeles en ECTS in Londen, maar deze beurzen evenaren is zo goed als onmogelijk. Inhoudelijk tonen de twee genoemde beurzen exclusief materiaal: bezoekers krijgen er previews te zien van games die in het beginstadium van de ontwikkeling zijn. Futuris Powerplay is daarentegen veeleer een showcase van (bijna) eindproducten die in veel gevallen zelfs al op de markt zijn. Ook de locatie wordt best eens herbekeken. De Brussels Event Brewery mag dan een mooi gebouw zijn, gemakkelijk bereikbaar is het zeker niet. Er waren weliswaar shuttles van en naar het Brusselse Zuid-station. Maar een halfuur wachten op deze bussen in het herfstweer van het voorbije weekend vonden we niet zo aangenaam.

Conclusie
De organisatoren hebben zich geëngageerd om minstens vijf jaar lang Futuris Powerplay in te richten. Een grondige evaluatie van deze eerste editie kan enkel maar leiden tot een betere versie volgend jaar. Laat Futuris Powerplay rustig doorgroeien en dan hebben we over een paar jaar misschien een kanjer van een gamebeurs in België.
Adviesprijs
toegang gratis (mits registratie)
Vorig artikelAll-in-one lcd-schermen
Volgend artikelKaartje lezen