Digitale kloof

1
19

“Van alle Belgen stelt 67 procent geen gebruik te maken van het internet, noch thuis, noch op het werk. Dat is vier procent meer dan het Europese gemiddelde.” Deze ontnuchterende cijfers staan in representatief onderzoek uitgevoerd in opdracht van de Europese Commissie (Belga, 29/5/02). Twee op drie Belgen gebruikt het internet dus niet. Wat bezielt de Gentse schepen van Personeelsbeleid en Informatica Marina Hoornaert (SP.a) dan om er in haar beleidsnota 2001-2006 voor te pleiten pc’s op de openbare weg te plaatsen? Hoornaert wil ook een “multimediaal service center” oprichten waar men goedkoop kan faxen, e-mailen en surfen. De bedoeling is de Gentenaar naar de website van de stad te laten surfen. Ik heb het natuurlijk niet hoogstpersoonlijk onderzocht, maar ik vermoed dat de 33 procent Gentenaars die wél het internet gebruiken, thuis al een pc hebben staan. De door Hoornaert bedachte openbare pc’s zijn, met permissie, weggegooid geld. We vergeven het de schepen graag, want ze is lid van een partij die een programmapunt maakt van het gratis weggeven van allerlei door de belastingbetaler gefinancierde diensten. Niettemin lijkt me dit niet de manier om de digitale kloof te dichten.
Het plan van Minister van Gelijkekansenbeleid Laurette Onckelinx (PS) om dit najaar tegen een kleine maandelijkse vergoeding computers uit te delen aan kansarmen dicht die kloof, ondanks zijn hoge Sinterklaasgehalte, evenmin. De digitale kloof is niet op de eerste plaats een financiële of materiële koof. Het is vooral een kennis- en mentaliteitskloof, waarbij klasse- en generatieverschillen een grote rol spelen. Ik kan het niet beter verwoorden dan Lodewijk Deleu, voormalig hoofdredacteur van Clickx (nu hoofdredactie van Knack Weekend): “Als er ergens een kloof is, dan is het tussen arm en rijk.” Als je elke dag moet vechten voor je bestaan dan is de digitale kloof wel het minste van je zorgen. En hij voegt eraan toe: “De overheid moet niet de waterdrager van de technologische ontwikkelingen zijn, en niet de promotor zijn van halve en hele hypes. (…) Een goed bestuur schoolt zijn bevolking bij in het omgaan met veranderingen, zorgt voor een pedagogische omkadering, vist maatschappelijk zwakke groepen op, spijkert de wetgeving bij… Kortom: de overheid moet zorgen voor een klimaat waar het bedrijfsleven kansen krijgt en zijn verantwoordelijkheid kan opnemen.” Waar gaapt de digitale kloof het wijdst? In het onderwijs en dan vooral in het basisonderwijs. Ondanks alle inspanningen die er al zijn gebeurd, blijft de informaticavoorziening in het Belgische onderwijs lamentabel. Op vele plaatsen is er een situatie waar of de informatica uit de lessen wordt geweerd omdat een deel van de leerlingen thuis niet over de nodige uitrusting beschikt, of waar sommige leerlingen achter worden gelaten in de digitale woestijn. Die leerlingen lopen een digitale achterstand op die ze later nog maar moeilijk zullen inhalen. Als er dan toch gratis of goedkope computers moeten komen, dan wel in onze scholen en dan vooral de basisscholen.
Daarnaast is er nood aan goedkope en simpele opleidingen voor die 67 procent van de Belgen die er blijkbaar geen idee van heeft wat het internet voor hen kan betekenen. Ook hier kan de overheid via gerichte subsidiëring een scheve situatie rechttrekken. Ten slotte zou het de overheid sieren als ze op de eerste plaats voor eigen deur keert. Dat bijvoorbeeld onze politiediensten en het gerecht niet eens over een fatsoenlijk e-mailsysteem beschikken is onbegrijpelijk. Bij het ministerie van Financiën krijgen ze hopelijk dit jaar eindelijk hun e-mail. Andere ambtenaren zullen nog een hele tijd moeten wachten tot onze overheid zijn eigen digitale kloof dicht.

Vorig artikel18-inch LCD wordt betaalbaar
Volgend artikelEenvoudig zelf videomonteur spelen
Jozef Schildermans
Jozef Schildermans is journalist en schrijver. Zijn recentste roman is De reis van de hofarts (samen met Ludo Schildermans) onder de auteursnaam L.J. Schildermans gepubliceerd bij Uitgeverij Houtekiet.

1 REACTIE

  1. In de eerste plaats wens ik de auteur van dit artikel te danken voor zijn aandacht voor de beleidsnota van schepen Marina Hoornaert, maar tegelijk wil ik hem ook wijzen op een aantal onnauwkeurigheden.
    De beleidsnota van schapen Hoornaert vermeldt niet de intentie om pc’s op de openbare weg te plaatsen. Dit zou inderdaad weggegooid geld zijn. Het is wel de intentie van de schepen om op enkele strategische plaatsen in de Gentse stadskern elektronische infokiosken te plaatsen, vergelijkbaar met de veelgebruikte WIS-computers van de VDAB, om Gentenaars en bezoekers op een eenvoudige manier laagdrempelige toegang te geven tot de stedelijke diensten.
    Immers, de stad Gent wordt in heel Europa geroemd omwille van de sterk uitgebouwde website (http://www.gent.be) en de aan de website verbonden dienstverlening, getuige daarvan de twee prijzen die burgemeester Beke onlangs in Wenen in ontvangst mocht nemen naar aanleiding van de uitreiking van de Europese ‘oscars’ voor websites van Europese steden. Is het dan zo absurd om door middel van infokiosken deze elektronische dienstverlening op een nog eenvoudiger manier aan te bieden? De schepen pleit in haar beleidsnota ook voor het uitbreiden van het pc-park in openbare plaatsen zoals bibliotheken en buurtcentra. Niettegenstaande het feit dat er reeds op deze plaatsen openbare pc’s ter beschikking staan, voornamelijk gebruikt door mensen die niet het geld hebben om een eigen pc aan te schaffen – en jawel, er zijn nog zulke mensen, meneer Schildermans – maar toch niet achter willen blijven, blijkt dat de vraag groter is dan het aanbod. Getuige daarvan de lange rijen wachtenden in de bibliotheken.
    Met het ‘multimediaal service center’ wordt niet bedoeld een locatie waar mensen goedkoop kunnen faxen, surfen en mailen. U heeft de tekst duidelijk niet goed gelezen, meneer Schildermans. Het service center is een geavanceerd call center, waar inwoner en niet-inwoners van de stad Gent terecht kunnen met al hun vragen over de dienstverlening van de stedelijke diensten. En dit kan via telefoon, brief, fax, e-mail, en door middel van de tot een portaal herwerkte website, die ook weer toegankelijk zal zijn via de infokiosken op straat.
    Wij denken dat door deze initiatieven de digitale kloof toch weer een klein beetje zal zijn gedicht. Trouwens, vorige week nog werd door burgemeester Beke en schepen Hoornaert aan alle Gentse erkende verenigingen en aan alle klassen van het stedelijk onderwijs een eenvoudige website cadeau gedaan. De hieraan verbonden web creator is zeer eenvoudig, zodat het aanmaken van een site geen probleem mag zijn.
    Door het samengaan met Telepolis Antwerpen, de bekende ‘IT-dienst’ van stad en OCMW Antwerpen, in de pas opgerichte intercommunale Digipolis, willen de IT diensten van de stad en het OCMW van Gent de krachten bundelen om onder meer ook een efficiëntere dienstverlening aan het stedelijk onderwijs van de beide steden te kunnen bieden.
    U denkt dat er geen initiatieven worden genomen om de digitale kloof te dichten?
    Tot slot nog dit : deze initiatieven zijn niet duur, leiden tot een beter efficiëntie op vlak van dienstverlening, zowel intern als extern. Efficiëntere dienstverlening leidt tot een grotere klantentevredenheid en op die manier tot een efficiënter gebruik van deze dienstverlening. Uiteindelijk komen we tot een grotere kostenefficiëntie. Sinterklaas?
    Karl-Filip Coenegrachts
    Kabinetssecretaris van Schepen Hoornaert
    Schepen voor Personeel en Informatica
    Stad Gent

Reacties zijn gesloten.