‘Featuritis’ zonder échte functionaliteit

2
64

In een artikel in de New York Times (link opent in een nieuw venster) klaagt de auteur over het ongebreideld toevoegen van ‘features’ (kenmerken of eigenschappen) aan allerlei huishoudapparaten omdat dat nu eenmaal producten verkoopt en niet omdat mensen dat ook echt nodig hebben. Dr. Edward Tenner, een in Amerika bekend criticus van moderne technologie, zei, aldus het artikel, in een toespraak voor de Princeton universiteit: “Producten zijn nodeloos gecompliceerd omdat ‘featuritis’ (het verschijnsel van het steeds maar toevoegen van nieuwe ‘features’, nvdr.) nu eenmaal producten doet verkopen. Mensen kopen die producten omdat ze denken dat ze daarmee de volledige controle zullen hebben, maar klagen dat ze zo moeilijk te beheren zijn.” Het hoger genoemde artikel ging over huishoudapparaten zoals videorecorders, microgolfovens en wasmachines, maar wij ervaren het allemaal dagelijks met onze computers en meer bepaald de software die daarop draait. Iedere nieuwe versie van Windows is dubbel zo groot als de vorige en dat geldt ook voor Microsoft Office. Microsoft is dan ook zowat de koning van de ‘featuritis’.

Maar wie gebruikt al die toegevoegde eigenschappen werkelijk? Als u even in eigen boezem kijkt, zult u vast wel moeten toegeven dat ook u maar een klein percentage van de functionaliteit van kantoorapplicaties zoals Microsoft Office gebruikt. Langs de andere kant ergeren velen zich met mij regelmatig aan het feit dat sommige echt nuttige functies ontbreken. Deze worden niet toegevoegd omdat de marketingafdeling van de softwareproducent vindt dat ze niet helpen het product te verkopen. Voorbeelden? Die hebben we, ja, al gaan de meeste van mijn klachten over het door mij veel gebruikte Excel. U kunt mijn voorbeelden ongetwijfeld aanvullen met voorbeelden voor door u vaak gebruikte applicaties.

In de meeste spreadsheetprogramma’s kun je data niet sorteren in drie dimensies tegelijk: dus in een rekenblad met meerdere bladen sorteren in al die bladen tegelijk. Dat is al jaren zo en in geen enkel ons bekend rekenbladprogramma is dat beschikbaar of overweegt men het toe te voegen. In Excel kunt u bij ‘Plakken Speciaal’ maar één optie aankruisen, terwijl het vaak erg handig zou zijn als u er meerdere tegelijk zou kunnen aanvinken. Echte functionaliteit toevoegen zou ook kunnen bestaan uit het uitbreiden van de spreadsheetformules met nuttige nieuwe functies, maar dat gebeurt eerder zelden of nooit. Bedrijven die meertalig personeel in dienst hebben, gebruiken vaak meertalige versies van Office. Een systeembeheerder kan dan geplaagd worden door instructies (bijvoorbeeld de formules in Excel) die voor iedere taal weer anders en vaak geen letterlijke vertaling van elkaar zijn. Zoek het dan maar uit! Nochtans zou het o zo makkelijk zijn als bijvoorbeeld de Engeltalige formules en benamingen altijd en overal te gebruiken waren, ongeacht de gekozen taal van de gebruiker.

Ook voor systeem- en netwerkbeheerders is het niet altijd even gemakkelijk. Een voorbeeld: bij de installatie van een Microsoft Exchange Server 2000 (op zichzelf al een uitstekend voorbeeld van featuritis) moet u eerst forest- en domeinpreparaties in Active Directory uitvoeren. Als u dat vergeet werkt het niet. De installatieprocedure waarschuwt u niet. De Exchange Server werkt dan gewoon niet, terwijl er geen enkele foutmelding verschijnt. En dat terwijl dit probleemloos in de installatieprocedure te automatiseren zou zijn!

Conclusie
Met het op de markt komen van steeds grotere harde schijven lijkt er geen einde te zullen komen aan de featuritis: applicaties en besturingssystemen zullen blijven groeien met allerlei functies die niemand ooit echt nodig heeft of gebruikt en dit ten koste van echt nuttige mogelijkheden.
Vorig artikelArcheoloog op leeftijd
Volgend artikelVersterkertje voor de ‘happy few’

2 REACTIES

  1. Ik ben het hier helemaal mee eens. Veel bedrijven gebruiken Office, terwijl het gros van de mensen alleen 10% van de mogelijkheden van Word gebruikt. Het gratis Wordpad zou al een prima alternatief bieden. Waarom lopen bedrijven toch als een hondje achter Microsoft aan?

Reacties zijn gesloten.