Creëer je eigen games

19
21

Ben je het beu om in je favoriete game telkens dezelfde kamers te moeten doorlopen en telkens dezelfde tegenstanders te moeten uitschakelen? Of heb je bepaalde zaken die je graag anders gezien had? Met 3D Games Creator kan je op een tamelijk eenvoudige manier je eigen 3D games maken of bestaande games naar je eigen hand zetten.
darkbasic1
Het is voor vele mensen, en ook voor mij, een onbegonnen werk om zelf je games in elkaar te steken. Om een goed werkend game op de markt te brengen gaan al enkele jaren hard werken aan vooraf. Met
3D Games Creator maak je in een handomdraai zelf je eigen games, gaande van sport, rollenspellen, simulaties en strategische spellen tot First Person Shooters. In een handomdraai klinkt misschien een
beetje te gemakkelijk. Er moet natuurlijk nog steeds geprogrammeerd worden, maar het programmeerwerk dat hier moet gebeuren is echt niet van die aard dat er een horde toegewijde programmeurs hun beste
werk ten berde moeten brengen. Reeds na een paar regeltjes code kun je je resultaat al bekijken en met de verschillende handleidingen die spijtig genoeg alleen in het Engels meegeleverd worden en de
talrijke voorbeelden zul je al vlug een eenvoudig spelletje in elkaar geknutseld hebben.

DarkBasic
3D Games Creator gebruikt DarkBasic als interface. DarkBasic kan, en mag je niet vergelijken met andere programmeertalen zoals Qbasic of Visual Basic. Het is een unieke programmeertaal. Met eenvoudige
opdrachten controleer je 3D objecten, geluiden en haal je zonder enige moeite het onderste uit je DirectX motor. Microsoft DirectX, een interface die rechtstreeks communiceert met je geluids- en je
videokaart, zorgt ervoor dat programmeurs niet voor elk type kaart nieuwe code moeten schrijven. Toch blijkt dit niet zo eenvoudig als het op het eerste zicht lijkt. Met de eenvoudige opdrachten
waarmee je zowat alles kunt aanspreken wat je computer rijk is, laat je je videokaart en of geluidskaart de dingen doen die je zelf wilt.

In praktijk
Wanneer ik het grote zwarte scherm voor me zag waar de code moest getypt worden, moest ik wel even slikken. Er rezen onmiddellijk twee vragen, hoe moet ik hieraan beginnen, en wat ga ik maken. Het
antwoord op die eerste vraag was al vlug te achterhalen: de cd-rom bevat niet minder dan 45 demo‚s, meer dan 25 leerprogramma‚s en het internet barst van de DarkBasic-code. De tweede vraag was iets
totaal anders. De waaier van mogelijkheden is enorm groot, de cd-rom bevat meer dan 120 geluidseffecten en ongeveer 900 kant-en-klare 3D-modellen die eenvoudig in je applicatie in te bouwen zijn. Het
is ook mogelijk je creatie, hoe die er ook mag uitzien, te bewaren als een exe-file zodat je DarkBasic niet meer nodig hebt om de game uit te voeren.

Mappen maken
Het maken van een 3D omgeving is niet eenvoudig als je al deze objecten moet gaan definiëren in een programmeeromgeving, daarom bestaat er voor 3D Games Creator een landschapsgenerator. Deze zou zich,
als we de papieren mogen geloven die meegeleverd werden, op de cd-rom bevinden. Na lang zoeken op het ronde schijfje heb ik toch maar besloten om de generator van het internet te downloaden. Het
werken met dit programma loopt, ook wegens het gebrek aan informatie, in het begin nogal stroef maar eens je er mee weg bent kun je er aardige omgevingen mee maken.

Conclusie
Dit is een mooi stukje software voor iedereen die eens van het ontwikkelen van games wil proeven. 3D Games Creator laat je toe een degelijk, maar eenvoudig, spel in elkaar te steken. Gaan we iets verder met programmeren dan zul je al snel door hebben dat ook kennis van C++ een absolute noodzaak is, maar wat houdt je tegen om het te leren, moest je het nog niet kennen?
Adviesprijs
45,99 euro
Systeemvereisten
Pentium II P300 of sneller, 64 Mb RAM, 450 Mb vrije ruimte op de vaste schijf, cd-romlezer 4X, Windows 95/98/2000/ME, Direct 3D compatibele grafische kaart (met 8 Mb of meer), DirectX compatibele geluidskaart.
Vorig artikelKamerbreed kijkplezier
Volgend artikelUSB 2.0 schrijver voor onderweg

19 REACTIES

  1. Verder willen we graag voor beginnende programmeurs aanzetten op DarkBASIC maar waarom ?. Omdat deze engine zeer uitgebreid is en zlefs speciale shaders ondersteunt zoals bumpmapping. We zijn nog harstikke druk met de tuts(in flash) alleen moet je daar voor aanmelden(lid worden). We hebben nu 9 leden 🙂

  2. DarkBASIC is vet! Ik gebruik het nu 4 jaar en heb alle ontwikkelingen meegemaakt en de engine is echt super! Hij draait op dit moment op directx 9.0c, ik zou toch maar wat meer demo\’s checken en wat threads lezen op het forum van hun. Dr is ook een startende nederlandse community die ik gister heb ontdekt. http://www.darkbasic.nl misschien kan je daar wat meer te weten komen

  3. wat een zooi je kan beter lightwave kopen da je gelijk alles goed doet dan valt er niks moeilijks meer te verw88 en het is ook veel leuker om zelf polygons te maken

  4. trekt da nu echt op nix? de screenshots die 3d games creator zelf vrijgeeft, lijken mij toch wel knap…

  5. kunde met dees programma een deftig (!) rallyspel maken;

    kbedoel zo-een waarbij uwen rally-auto helemaal vol slijk hangt, na een tijdje rijden, en na een zware botsing er gehavend uitziet of ni?

    kunde der een spel met maken met eenvoudige \’special effects\’

  6. kunde daarmee een VEREENVOUDIGD spelleken maken in de stijl van gta??? ik bedoel enkel: een spelleke waarin een manneke rondloopt wa autokes steelt en der wa met rondrijdt. Van graphics moet het voor mij helemaal ni zo goe zijn…

  7. is het nu goe of ni?
    Ik stel geen grote eisen, 3d-games uit het glorierijke
    pentium (1) tijdperk zijn voor mij goe genoeg

  8. valt mee voor beginers.te makelijk voor wa beteren spelers.
    IK raat aan om het niet te kopen!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

  9. Misschien heeft dit pakket toch een educatieve waarde voor beginnende programmeurs?

  10. Why not??? Het lijk moeilijk, maar dat was ook java toen ik het voor de eerste keer zag!!

Reacties zijn gesloten.